Kom igjen, Lillehammer!

(Lillehammer/PULS): Håkan Hellström & co leverte en flott oppvisning i lekende, naiv og scenekarismatisk popmusikk på Bingon i Lillehammer fredag kveld. En kombinasjon av dyre biletter og uheldig timing i forhold til stipend var trolig grunnen til at salen knapt var halvfull - men på scenen fungerte det meste.


Håkan Hellström / /


Det låt riktig så bra, så lenge Hellström holdt avstand fra venstre høyttaler-rekke – noe som resulterte i feedback på vokalen. Bortsett fra dette, var det ingenting å utsette på det lydmessige, i alle fall fra scenekanten. Det var langt verre i salen. De drøyt 100 oppmøtte virket nemlig usedvanlig likegyldige, og dårligere respons på fyrverkeri-musikken sin, har nok svenskene neppe opplevd.

Publikummet i Lillehammer måtte nemlig varmes opp både vel og lenge før den forventede responsen kom. Selv om åpningslåtene "Jag Har Varit I Alla Städer" og "Brännö Serenad" – begge fra sistealbumet; "Et Kolikbarns Kekännelser" - - beviste at Håkan Hellström låter vel så bra live som på plate, var det ikke før radiosporet "En Midtsommarnatts Dröm" slo inn som åttende spor at publikum for alvor begynte å bevege på seg.

Vokalt sett låter Hellström langt bedre enn forventet, og konsertens drøye time passerte så og si uten en eneste glipp. Når stemmen hans pakkes inn i spreke basslinjer, naive gitarer og lengtende blåsere, er det bare å bøye seg i støvet. Resultatet låter rett og slett veldig tilfredstillende, og kombinert med hans usedvanlig sterke utstråling, blir selv de mest naive tekststrofer troverdige. Her har han en klar fordel live i forhold til på plate.

Selv om koringa på "Den Fulaste Flickan i Världen" falt litt bak i lydbildet, var den statiske, diskrè og enormt vokalsterke live-versjonen minst like tilfredstillende som studioinspillingen fra "Det Är Så Jag Säger Det".

"...Jag vet, det låter konstigt när jag säger det,
jag är kär i den fulaste flickan i varlden"

Etterpå beklagde han seg til publikum i tilfellet han hadde sett for lenge på noen av kvinnene i lokalet. Ingen skulle føle seg truffet, og skjønnhet kom uansett innenfra, forklarte svensken - med glimt i øyet.


( )

Kveldens største høydepunkt kom i form av "Ramlar" fra "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg". Dansbar rytme, drivende trompet, og en tekst som handler om fylleangst og ungdomstid – noe de fleste oppmøtte i Lillehammer kunne kjenne seg igjen i – utmerket seg virkelig som en partyperle.

Halvtimen ut i konserten kom tittelsporet fra samme plate, uten å besitte tilsvarende dynamikk i de oppbygende partiene. Feedbacken kom tidvis tilbake, men ingen tenkte på det, enn så lenge Hellström var travelt opptatt med å forføre publikum på de fremste rekkene.

Etter flotte "Hurricane" bestemte bandet seg for å gå av scenen, men kom kjapt inn igjen, til tross for tidenes sløveste innropingsrunde fra publikum.

Lekende "Rio"-rytmer innledet det som skulle vise seg å være en kanon-versjon av glimrende "Mitt Gullbergs Kaj Paradis", en låt som ble tatt svært godt i mot. Det skulle da bare mangle. Du må være lam fra nakken og ned for å klare å holde begge føttene plantet i bakken når Hellström og bandet danser seg gjennom låtens fire minutter.

"Kom igen Lena!" fortsetter det samme løpet, etterfulgt av en nedstrippet "Nu Kan Du Få Mig Så Lätt", hvor Hellström kun akkompagneres av piano, ettersom resten av bandet allerede har forlatt scenen. Låten dras ut, publikum blir invitert med på allsang, og Håkan Hellström setter seg bak trommesettet et drøyt minutt – før han forlater scenenen med like godt humør som da han gikk på.

Etter tre solide fullengdere og en drøss spillejobber, er det tydeligere enn noen gang at Håkan Hellström blir en mann å regne med i fremtiden. Selv om han allerede etter førsteplata "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg" uttalte at han kankje aldri kom til å gi ut mer musikk, griper han rollen som frontfigur, vokalist og entertainer med et enormt engasjement – og lykkes bedre enn de aller fleste.


( )

Denne konserten kunne blitt enormt mye bedre om dialogen med publikum hadde blitt bedre respondert. Det er i grunn ganske imponerende at Hellström og bandet klarer å beholde den tilsynelatende enorme spillegleden gjennom hele konserten.

Håkan Hellström er rett og slett skandinavias beste entertainer, og hans holdninger, lekne utrykk og tidvis fantastiske låter, gjør han til en stor rockestjerne, av et kaliber det ikke finnes maken til her til lands.

Til slutt en oppfordring til publikummet i Lillehammer: Klapp mellom låtene – for guds skyld! Det er vanlig høflighet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Håkan Hellström: Mission completed

(25.07.20) I juni kom Håkan Hellstrøm med første del av «Rampljus». Her kommer resten. Mens volum 1 inneholdt 7 låter (nesten som en A-side på LP), får vi nå hele «Rampljus» complete med B-siden og de siste 7 låtene/sporene.


From Håkan with love

(17.05.20) I disse koronatider trenger vi håp og glede, og da gjerne spesielt i Håkan Hellström sitt eget hjemland Sverige som er så hardt rammet av sykdom og død.


Midt i popmusikkens eplehage

(02.12.09) Om jeg stjeler i mine låter? Selvfølgelig! Det er på sett og vis popmusikkens natur. Less om Håkan Hellströms forhold til Slade og Elvis Presley. Og mye, mye mer.


Håkan Hellström: For Sent For Edelweiss

(18.04.08) Matrosdressen er forlengt hengt inn igjen i skapet, og etter hysteriet med "Känn Ingen Sorg For Mig Göteborg" fra 2000 var det mange som trodde at Håkan Hellström ble et one-album wonder. "For Sent For Edelweiss" er Göteborgs store sønns fjerde album, og selv om han langt på vei er blitt mer moden kan Håkan fremdeles sjarmere de aller fleste.


Håkan Hellström: Et Kolikbarns Bekännelser

(06.04.05) Han ser fortfarande hur havsvindarna blåser, men tungsinnet har mer og mer tatt overhånd i Håkan Hellströms hode. Men sangene? De er like fine! Og framfor alt; han og bandet er minst like skranglete som før. Spesielt er "Drömme Serenad" er en oppvisning i hvor skeivt det går an å spille og synge, og likevel få det til å virke helt overlegent korrekt.


Håkan Hellström: Det Är Så Jag Säger Det

(26.11.02) Så gjør han det igjen, Håkan den fantastiske! Han befinner seg på et stadium i sin musikalske utvikling som sender tankene til salige The Clash, da de sprudla overskudd. Han spiller ikke punk - det gjorde forresten heller ikke Clash - men pop'en hans er såpass skeiv at det blir helt misvisende å betrakte han som en streit "pop"-musiker. Håkan Hellström gjør som han vil, og det skal vi være jævlig glad for!


Håkan Hellström leder Rocktåget 2003

(16.11.02) Den rullende, svenske rock-festivalen Rocktåget vender tilbake. På toppen av plakaten neste sommer står Håkan Hellström.


Glädjens yppersteprest

(09.11.02) (Oslo/PULS): Det var egentlig en hel del ting å utsette på gårsdagens konsert -for eksempel haltende lyd, litt spe vokal, og et ikke altfor imponerende band. Men mye av dette gjør Håkan Hellström opp for seg med sin mektige utstråling og en intens sceneopptreden.


Hellströms oppfølgeralbum slippes 21. oktober

(10.09.02) Det er ganske nøyaktig to år siden det svenske stjerneskuddet gav ut debutalbumet "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg", og nå er det altså dags for å finne ut om unge Hellström klarer å følge opp den enormt suksessfulle førsteutgivelsen.


Håkan Hellström kommer med oppfølgeralbum i år

(05.08.02) For to år siden slapp Puls-favoritten Håkan Hellström et av de beste skandinaviske albumene på lang, lang tid. Nå har han påbegynt arbeidet til oppfølger'n.


Håkan Hellström: Luften Bor I Mina Steg (EP)

(05.02.02) - Men jag vill ju bara sjunga! Synger Håkan Hellström. Og som han synger! Da han for et drøyt halvår siden gjesta Norwegian Wood fabla jeg om "sin generasjons Ulf Lundell". Nå er jeg helt sikker: Håkan Hellström har potensiale til å bli den aller største pop-stjerna det nordiske markedet noensinne har fått oppleve.


Håkan 'ramlar omkull' Hellström!

(17.10.01) (Oslo/PULS): I begynnelsen av mars fylte Håkan Hellström og hans sammensvorne den lille klubben So What! til randen. I mellomtida har han endevent Frognerbadet - på høylys dag. Et drøyt halvår seinere er det et utsolgt Rockefeller som står på hodet, og tilbringer en liten time i samvær med den karismatiske svensken.


Håkan Hellström bare ramler og ramler

(20.06.01) - Jeg tenker alltid: Dette er Den Aller Første sangen jeg skriver! Eller; dette er Den Aller Siste sangen jeg skriver! De skal være store og omfattende! Jeg vil ha med alt! PULS treffer Håkan Hellström, som langt fra er stor - verken målt i centimenter eller hva fakter angår. Men så tar han det igjen til gangs, som låtskriver og som artist!


Svensk maktdemonstrasjon i Frognerbadet

(10.06.01) (Oslo/PULS): Første dag av Norwegian Wood 2001 ble en herlig suksess fra ende til annen. I sentrum: To eksepsjonelle svensker - en på noenogtjue, en på noenogfemti. Faktum er at Håkan Hellström utmerka godt kan vise seg å bli sin generasjons Ulf Lundell. Begge sjarmerte de det fullpakka Frognerbadet fullstendig i senk.


Rockscena klar på Norwegian Wood

(22.05.01) Fagjuryen for rockscena på Norwegian Wood-festivalen har plukka ut sju band fra nesten 400 demoer som har blitt sendt inn til festivalen. De sju banda er American Suitcase, Fountainheads, Gus Panser, Woo, The Substitutes, Jamesband og Toadstool. Disse spiller som vanlig i pausene mellom de store banda på hovedscenen.


Håkan Hellström – tøff i matrosdress

(07.03.01) (Oslo/PULS): Søkklastet skip, jubel til liten kuling og en god del glass tirsdagskvelden 6. mars, da årets svenske rockefunn gikk på scenen i Oslo med nystrøken matrosdress, gutteaktig karisma og rogn nok i påsan til at So Whats mørke og klaustrofobiske lokaler fikk preg av en litt kinky ubåt.


Håkan Hellström: Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg

(31.01.01) Det er jo dette popmusikk handler om: - Vi är förlorade, vi två! Sen vi var sjutton år… Håkan Hellström debuterer med ei plate som ligger trygt og godt planta i det seine 90-tallets pop/rocktradisjon – rockband med masse blås. Likevel er "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg" grensesprengende. Rett og slett fordi det er et sjokkarta bra album!


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.