Norah Jones: Feels Like Home

For et par år siden spilte Norah Jones for noen få hundre mennesker på Smuget i Oslo. Siden den gang har hun solgt 18 millioner av debut CD-en "Come Away With Me" og i juni er det Oslo Spektrum som er arenaen. Mye har avgjort skjedd på kort tid for Jones og med oppfølgeren "Feels Like Home" har hun lagt nok en alen til sin vekst. De som likte debuten kommer garantert til å like denne også og Jones slår fast at hun har kommet for å bli.


Det var liksom ingenting som tyda på at Norah Jones skulle bli den suksessen hun har blitt. Jovisst var det bra, men et salg på 18 millioner for et akustisk og nedstemt stykke musikk med et jazzuttrykk i bånn er liksom langt i overkant av alle antakelser. Hvem vet, kanskje er Norah Jones´ suksess et bevis på at et stort publikum vil ha ekte vare midt oppi all plastikkmusikken som industrien spyr ut? Det er i alle fall lov å håpe.

Nå er altså Norah Jones ute på den vanskelige andrerunden og la det være klart med en gang: Hun er tro mot seg sjøl og følger opp i den samme gata som "Come Away With Me" befant seg i og "Feels Like Home" er om mulig enda bedre.

Norah Jones er ikke av typen som er ute på leiting etter hiten - hun lager og spiller musikk som hun sjøl liker og bryr seg ikke nevneverdig om hva slags bås den passer inn i. Det er med andre ord en ekthet over det Jones bedriver som er sjelden for store deler av bransjen og som gjør det enda hyggeligere at hun lykkes.

Norah Jones er en flott forlenger av den amerikanske singer/songwriter-tradisjonen. Som komponist henter hun fritt fra en rekke kilder: Jazz er en viktig del av den musikalske ryggmargen hennes, men country og laidback rock er også viktige bestanddeler. Jones´, og ofte hennes basspillende samboer og medkomponist Lee Alexanders, tonespråk er en elegant og høyst personlig miks av alt dette. Dessuten bidrar også flere av gutta i bandet hennes - The Handsome Band - på skrivesida og Townes van Zandt, Tom Waits og Duke Ellington er også kalt inn. Sistnevntes "Don't Miss You At All" har Jones skrevet tekst til og avslutter festen med alene ved sitt piano. Dessuten skader det heller ikke med duetthjelp fra Dolly Parton og instrumentalhjelp fra The Bands Levon Helm og Garth Hudson og supertrommeslager Brian Blade med fartstid fra både Joni Mitchell og Wayne Shorter.

Norah Jones har blitt superstjerne kloden rundt på svært kort tid. Hun har blitt det på grunnlag av kvalitet, personlighet og meget god smak. Med "Feels Like Home" bekrefter hun at hun har kommet for å bli og at hun er kvalitet og god smak tvers gjennom. En meget bra andrerunde, ville Per Jorsett sagt. Langt foran skjema!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nedstrippa Norah Jones? Veldig langt unna garasje.

(08.04.24) Hun ble anbefalt å strigle noen av opptakene. Norah Jones nekta - og alt tyder på at hun hadde rett.


Norah Jones innfrir så det holder

(20.07.20) En av Norah Jones’ store gleder er å samarbeide med andre musikere, lære noe nytt og få ny inspirasjon. Lista av prosjekter er lang og imponerende og vel verd å sjekke ut. Et av de seinere prosjektene har vært samarbeidet med rhythm and blues- og gospelsangeren Mavis Staples som hun hadde klar tretten konserter med fra midten av mars til begynnelsen av august i år. Så kom viruset.


Norah Jones: The Fall

(25.11.09) "Not Too Late" (2007) gav hint om at Norah Jones var i ferd med å bevege seg bort fra det lette jazzuttrykket som preget hennes to første skiver. Med årets "The Fall" har hun landet i et mer tradisjonelt uttrykk, men det betyr ikke at hun har mistet touchen.


Norah Jones: Not Too Late

(24.02.07) Først fikk hun 8 Grammy-priser for "Come Away With Me" i 2002, og solgte samtidig 20 millioner eksemplarer. Så kom "Feels Like Home" som forsvant ut til 11 millioner hjem og for det vanket det flere Grammys. Nå, 5 år etter hele verden ble kjent med denne damen foreligger album nummer tre. Her bør det vanke mer utmerkelser.


Nytt album fra Norah Jones i begynnelsen av 2007

(07.11.06) Norah Jones følger opp braksuksessene "Come Away With Me" (2002) og "Feels Like Home" (2004) tidlig neste år. Hennes tredje album har fått tittelen "Not Too Late", og slippes i USA 30. januar, mens resten av verden må vente noe lenger.


Norah Jones smeltet kineserne

(16.03.05) (Beijing/PULS): På sin turne i Asia og Australia stoppet nylig Norah Jones og The Handsome Band opp i Beijing. Nærmere bestemt fant begivenheten sted i Workers Gymnasium, et idrettsanlegg mange vil forbinde med blant annet kunstløp så snart Kinas hovedstad får satt i gang de Olympiske Leker i 2008.


Nonne - ikke repetisjon, disiplin

(24.10.25) Tromsø-duoen Nonne leverer arktisk groove med disiplin og dristighet – en musikalsk messe som blander mørketid og maskin, dub og drone, fest og alvor.


Senk lysene, press play, lukk øynene og lytt med hjertet

(23.10.25) Enhver Seigmen-låt er et smykke i seg selv, en blomst som åpner seg og viser frem mer og mer av elegansen. Jeg trenger ikke mer enn disse ti låtene akkurat nå.


Elias Pellicer - vellykket retro-romantikk

(23.10.25) En varm, småsprø og nostalgisk reise gjennom 80‑tallsinspirert popmagi. En kompakt perle som nikker til fortiden og smiler mot framtiden.


Da Bruce Springsteen møtte veggen

(22.10.25) Han var i ferd med å bli verdens største rockestjerne. Samtidig var Bruce Springsteen på full fart mot stupet; han kunne ikke finne mening i noe han gjorde, selve livet virka meningsløst. Så lagde han «Nebraska».


Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.