Selvironisk sørgemesse fra McRae

(Oslo/PULS): "This is one of the rarest songs I've written. It's not about killing people", sa Tom McRae, og sang "Border Song" fra veldedighetsplata "War Child:Hope".


/ /


Det runger en latter gjennom menigheten på Rockefeller, men alvoret blir desto mer bevegende når Tom McRae begynner å synge. Stille, stille. Bare Tom McRae og kassegitaren, piano og cello.

Vakta ved siden av meg hoster stille, og en jente bortenfor rødmer beklagende etter å ha nøset midt i låta.

Prestesønnen Tom McRae plukker låter fra en knallsterk katalog, og levendegjør låtene nesten utelukkende bedre på scenen enn han har gjort på plate. Celloen spiller nakent og stille. Lange toner, som maler nye farger i konsertlokalet.

I noen tilfeller passer fargene bedre til et kirkerom, særlig når pianoet får nok plass bak klagesangen fra McRae. Rockefeller kan brukes til mye, men akkurat i kveld tror jeg den gode konserten ville blitt fantastisk i et annet rom.

"Bloodless", "Hidden Camera Show", "Sao Paulo Rain" og "You Cut Her Hair". Alle låtene holder samme nakenpositur, men det blir aldri kjedelig i løpet av det 16 låter lange konsertsettet. Også takket være lydmannen, som skrudde med en forståelse bare Ole Petter Berger klarer å svare til her til lands.

Heldigvis spøker Tom McRae mellom låtene slik at det ikke blir altfor trist. I velartikulerte formuleringer forteller han for eksempel at Nord-Europa ligger øverst på alle selvmordsratinger. "There's nothing to be proud of, but if you can make it through the next song, I think it's hope for all of us". Så gråter han Mermaid Blues.

Publikum ler igjen hjertelig til selvironien; nesten like høyt som når Tom McRae tar opp tråden fra veldedighetslåta "Border Song", og introduserer "The Boy Boy With The Bubblegun" med: "This is about killing people".

Tom McRae ufarliggjør sine egne tragedier, for å bevare det koselige aspektet i musikken sin. Uten humor er det nemlig ingenting annet enn sorg i Tom McRae, som i intervjuer har fortalt om en tøff barndom, og om hvordan han bruker bitterheten og sorgen herfra i musikken sin.

Men når Tom McRae synger, smiler han ikke. Det var det heller ingen andre som gjorde på Rockefeller i går.

Likevel, folk som ikke synes noe om Tom McRae fra før, ville fått det vanskelig på Rockefeller i går. Pakka han reiser med nå er vesentlig mer påtrengende intim enn vi kjenner fra platene. Tom McRae er enda mer Tom McRae i konsertformat, og slik tvinger han oss til å ta et standpunkt til musikken hans - enten vi liker det eller ikke.

En samlet menighet virket imidlertid overstadig begeistrede i går, og hyllet helten med ydmykhet og stillhet.

Etter turnèen begynner Tom McRae å jobbe med ny plate.

Så et lite tips til slutt: Hvis du liker Tom McRae bør du sjekke ut nylig avdøde Matthew Jay ("Draw"), som spiller på endel av de samme strengene som McRae, men som ikke er fullt så klagende. Gi også Ole Paus en sjanse. Endel av arrangementene i de mer visebaserte låtene hos McRae, likner fælt på hvordan Ole Paus har arrangert flere av sine siste plateinnspillinger. Ikke tenk på pengemaskinen To Rustne Herrer, men lytt til de mer seriøse Paus-platene. Her er det mye å hente for singersongwriter-fansen!

Låtlista:
1. Hidden Camera Show
2. You Only Disappear
3. Walking 2 Hawaii
4. Border Song
5. End Of The World (høydepunkt!)
6. Draw Down The Stars (I Ole Paus-innpakning)
7. Mermaid Blues
8. A&B Song
9. Kjærlighetssang. Ny låt?
10. You Cut Her Hair
11. Sao Paulo Rain
12. Ghost Of A Shark

Ekstranumre:
13. Bloodless
14. The Boy With The Bubblegun
15. Language of Fools
16. 2nd Law


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tom McRae: The Alphabet Of Hurricanes

(23.02.10) Vi tok i mot Tom McRae med åpne armer på begynnelsen av tiåret. Etter bunnoteringen med "King of Cards" i 2007 er det imidlertid grunn til å være litt mer skeptisk foran 40-åringens femte album.


Tom McRae i storform

(31.10.07) (Bergen/PULS): I et nesten fullsatt konsertlokale innledet Tom McRae høsten i Bergen på en fin måte. Ole Bull Scene er med sin ærverdige utsmykning og gode akustikk som skapt for hans lavmælte melankoli. Stemningen var i taket mellom hver eneste låt, men så fort en ny låt var i gang kunne man nærmest høre en knappenål falle. Artisten Tom McRae har nemlig en karisma og en autoritet som få kan matche.


Fengslende Tom McRae

(18.03.03) Endelig klarte Rockefeller-publikumet å holde munn. Og det skulle en helt utrolig konsert til for å klare det. I 90 minutter hadde Tom McRae hele Rockefeller i sin hule hånd, i den beste konserten undertegnede har opplevd på veldig lenge.


Stings herlige revansj!

(11.06.01) (Oslo/PULS): Hvilken avslutning Norwegian Wood-festivalen kunne by på! Har "Roxanne" noen gang blitt framført bedre? Vårt repoerterteam så lyset - da mørket senka seg over Frognerbadet. Men vi får ta det i rekkefølge.


Rockscena klar på Norwegian Wood

(22.05.01) Fagjuryen for rockscena på Norwegian Wood-festivalen har plukka ut sju band fra nesten 400 demoer som har blitt sendt inn til festivalen. De sju banda er American Suitcase, Fountainheads, Gus Panser, Woo, The Substitutes, Jamesband og Toadstool. Disse spiller som vanlig i pausene mellom de store banda på hovedscenen.


Tom McRae: Overbeviste

(27.04.01) (Oslo/Puls): Etter å ha debutert med et selvtitulert album som allerede nevnes blant årets beste, var det duket for å få oppleve prestesønnen fra London live. Og foran et meget entusiastisk publikum overbeviste han stort med en intensitet og inderlighet som gav frysninger langt nedover ryggen.


Tom McRae: Tom McRae

(06.03.01) Hvis noen måtte lure på hvorfor akustisk musikk seiler på en populær bølge for tiden, så er det bare å lytte på debutskiva til Tom McRae og dere vil skjønne hvorfor. I en tid hvor man har relanseringer av gamle album signert Nick Drake og hvor slagordet "Quiet Is The New Loud" er betegnende, dukker det altså opp en totalt ukjent fyr som man skulle tro hadde oppfunnet denne sjangeren.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.