Thomas Dybdahl : Stray Dogs

Noe av det mest treffende med Thomas Dybdahls debutalbum "...That Great October Sound" er hvordan han har arrangert låtene sine. Alle de finurlige detaljene, som krydrer og opphøyer låtstammene til himmels. Oppfølgeren "Stray Dogs" er om mulig enda sterkere, men opererer med litt andre muskler enn fjorårets utgave.


Åpningskuttet "Rain Down On Me", som også ble sluppet på en ep i begrenset opplag for en tid tilbake, forteller mye om hvilke kvaliteter Stray Dogs sitter inne med. Det er selve låta som nå står i sentrum, anført av en mer utilsørt og åpen Thomas Dybdahl ved roret. Detaljene i kompet er redusert til et minimum, og heller erstattet med selve fylden i låtas identitet. Eventuelle 'tomrom' i lydbildet er erstattet med et mer framtredende stemmebånd, som i større grad enn tidligere viser allsidighet og tyngde i måten den brukes på. Thomas Dybdahl er liksom kongen på haugen nå, og det kler han særdeles godt.

Nevnte "Rain Down On Me" forteller mye om hvilken status Thomas Dybdahl har opparbeidet seg det siste året. For eksempel, en tommelfingerregel sier at radiolåter ikke skal overskride fire minutter i varighet. "Rain Down On Me" varer over seks minutter, men har likevel fått plass på NRKs spillelister. Det er fordi låta bærer sjeldent gode kvaliteter, og ingenting annet. Eller Platekompaniet, som har oppkalt tilbudskampanjen sin etter "...That Great October Sound", og plassert "Stray Dogs" på førsteplass på salgslista. Igjen står kvaliteten i sentrum. Salg og markedsføring har nemlig aldri vært prioritert hos "Team Dybdahl".

Thomas Dybdahl har det i fingra, han har det i hjertet, og han har det definitivt i strupen. For ikke å snakke om måten han klarer å skape synergieffekter av sitt eget multitalent. Alt peker samme vei, både i "Rain Down On Me" og resten av "Stray Dogs". Det betyr ikke at Dybdahl kjører på samme breddegrad hele tiden, heller at han klarer å svinge i dynamiske og spennende løyper gjennom hele plata uten å miste fotfestet.

I "Cecilia" er det teksten som står i sentrum. Låta handler om en jente som rømmer fra et sted og jakter på en ny tilværelse (som forøvrig er et gjennomgangstema på hele plata). "Pale Green Eyes" er backet opp av stemmen til Bertine Zetlitz. Thomas og Bertine i duett! Det klinger fantastisk i samspill med hverandre. Fantastisk, ikke klissete. Og snart følger "Honey", der hele Checkpoint Charlie (utested og utgiver for Dybdahls musikk) synger med på refrenget. Norges ukronede pop - og soulkonge er ikke selvhøytidelig, altså. Snarere tvert imot.

Stray Dogs slentrer videre i sakte marsfart. Velkalkulerte 'stillerom' gjør årets Dybdahl-versjon mye roligere og sovevennlig enn før, men samtidig er det litt for mye nerve i låtene til at jeg som lytter klarer å koble av. "Rise In Shame" og "The Willow" strekker seg foreløpig ekstra høyt opp på kvalitetsskalaen, både i melodistyrke og 'feeling'. Men kjenner jeg Thomas Dybdahl rett, så kommer nok også andre låter til å bli nye favoritter etterhvert som plata modner.

Så en liten appell til de av dere som ennå ikke har fått øynene opp for Thomas Dybdahl. Jeg var nemlig en av de som først rynket på nesa da han ga ut "...That Great October Sound", fordi jeg syntes han liknet for mye på Jeff Buckley. Snart fikk jeg oppleve Dybdahl i levende live, først i akustisk versjon - deretter med fullt band. Verken før eller senere har jeg sett en norsk artist med liknende sceneutstråling. Ta en titt på den nye DVD'n hvis du er i tvil. Musikken lever helt ut i fingerspissene på denne mannen, og kompisene i backingbandet harmonerer fantastisk med uttrykket hans. Thomas Dybdahl er alt annet enn en kopist.

"Stray Dogs" er den andre plata i Dybdahls annonserte "oktobertrilogi". Den tredje og siste plata er visstnok langt på vei ferdig. Jeg gleder meg allerede, men tviler på at jeg går lei av de to første før oktober 2004. "Stray Dogs" er kommet for å bli. Definitivt.


Del på Facebook | Del på Bluesky

17. mai med Beharie og Thomas Dybdahl i Tivoli

(22.05.24) Oh my God for en sjelstemningsfull aften på Tivoli i København.


Prince sa du? John Legend? Nei, bare en fyr fra Sandnes.

(20.03.21) Extended Version eller rett og slett the ONLY version?


En mer utadvendt Thomas Dybdahl

(17.03.20) Mye skal visstnok være gjort med hjelp av en gammel spolebåndopptaker. Men det låter fint!


3 x 3 hurra for The Last Hurrah!!

(14.10.18) Platebransjen har samla seg om fredag som utgivelsesdag. Da passer det vel å oppsummere en søndag formiddag?


Mellomgenerasjonen leverer

(18.03.17) For noen unge herremenn vi har! Nå, i dag, i norsk popmusikk!


Høstens vakreste lydspor?

(14.10.13) Når vi skriver oktober, er det gjerne klart for ny plate med Thomas Dybdahl. Heldigvis.


Thomas Dybdahl: Flørtet og forførte

(30.04.10) (Oslo/PULS): "Det der var veldig forsiktig", sa Thomas Dybdahl til publikum under allsangen på "Cecilia". Så løftet taket seg nok en gang, da Dybdahl-publikumet ble forført av siddisen med den følsomme stemmen.


Thomas Dybdahl: Waiting For That One Clear Moment

(26.04.10) Kvalitet kontra kvantitet er stikkord man lett kan knytte til Thomas Dybdahl.


Thomas Dybdahl: Science

(11.10.06) Dybdahl leverer - og som han leverer! Men forvent ingen enkel reise. Her tar det faktisk en god stund før det dominerende kompet består av annet enn ståbass, fioliner og en saxofoinist på freebag'en. Rock? Ja, hva skal vi ellers kalle det? Altså: Rock - men likevel, i mangel av et annet begrep. For Thomas Dybdahl har virkelig lite eller kanskje absolutt intet med Chuck Berry og Elvis Presley å gjøre.


Rørende sterkt av Thomas Dybdahl

(19.03.04) (Oslo/PULS:) "Han kunne høre musikken bakenfor musikken, ikke den som var i luften og forplantet seg som vibrasjoner i steingulv og trevirke, men den egentlige, den tenkte musikken, musikken bakenfor musikken". Slik beskriver Erik Fosnes Hansen cellotonene i begravelsen til Herr Bolt i "Beretninger om beskyttelse", men ordene er minst like treffende for Thomas Dybdahls Rockefeller-debut i går kveld.


Thomas Dybdahl: Pirrende mektig

(03.10.03) (Oslo/PULS): Bandet rakk ikke å øve etter at Thomas Dybdahl kom hjem fra langferie sist fredag, og i går morges var Dybdahl så syk at han såvidt orket å sette seg på flyet til Oslo. Likevel ble gårsdagens konsert på Mono en musikalsk maktdemonstrasjon uten sidestykke.


Mysteriet Thomas Dybdahl

(10.02.03) (OSLO/Puls): Hvor tar han det fra? Stavangergutten Thomas Dybdahl, som får meg til å angre på at jeg ikke inviterte både mora mi og naglebeltekompisene mine til konsert på John Dee fredag kveld?


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.