Jan Garbarek: Selected Recordings

Problemet kan ikke akkurat ha vært å finne materiale da Jan Garbarek skulle sette sammen en samling av sine favoritt-innspillinger. Problemet må definitivt ha vært å velge bort. Det er heller ikke noen overraskelse at det måtte bli en dobbelt-CD. Vi snakker jo på alle måter om den viktigste og mest sentrale norske improvisator gjennom alle tider.


Den levende legenden - store ord, men jeg står for dem alle tre - Jan Garbarek og plateselskapet ECM vil for alltid være meget nært knytta til hverandre. Helt siden initiativtakeren, visjonæren og idealisten Manfred Eicher starta selskapet, har Garbarek vært en av hjørnesteinene - han var kanskje en av grunnene til at idéen om ECM blei unnfanga.

Både Jan Garbarek og ECM har gjennom et godt og vel 30 år langt samarbeid utvikla sin helt særegne sound - mange vil nok forbinde Garbareks sound med ECMs og vice versa, men det vil være både for enkelt og for urettferdig for begge å forenkle det slik. Sjøl om de estetiske idealene har mye til felles er særegenhentene så avgjort framtredende, og dette personlige testamentet fra Garbarek forteller mye om både hans og selskapets historie og utvikling.

Denne utgivelsen er en av åtte i første del av hva ECM har kalt :rarum - en serie der en rekke sentrale ECM-artister sjøl har plukka ut sine favorittinnspillinger gjennom karriera si hos Eicher. To av artistene har fått "breie" seg på dobbelt CD-er, og det deles ikke ut store pengepremier til dem som mener at det må være Garbarek og Keith Jarrett som har blitt den æra til del.

Garbarek, og alle andre som blir presentert i serien, har blitt gitt fullstendig frie hender i sammenstillinga av sine antologier. Det betyr at de kunne velge fritt mellom "greatest hits" eller oversette innspillinger, virtuose solo-innslag eller musikk med sjel (det trenger jo ikke være noe motsetningsforhold mellom det), faste band eller spesielle prosjekter, stilistisk allsidighet eller én linje i en artists karriere. Det som i alle fall er helt sikkert i tilfellet Garbarek er at bortvelgelsen ha vært den vanskeligste jobben.

Etter å ha hørt meg/kost meg/mimret meg gjennom disse to CD-ene har jeg tenkt på en hel rekke låter og/eller epoker som jeg gjerne skulle hatt med, men dette er ikke mitt valg, det er sjefens. Når det er sagt, så er det heller ikke én eneste låt jeg ville tatt bort.

Musikken er henta fra hele Garbareks periode på ECM og er viselig delt opp slik at vi på den ene CD-en får musikk der Garbarek har vært leder, mens den andre er satt sammen av materiale der Garbarek har vært samarbeidspartner.

I Garbareks egen omslagshefte-tekst (hans første?) skriver han at han kunne ha skrevet en bok om hver eneste av de musikantene han har jobba med, men at han, i tillegg til å trekke fram Eicher, begrenser seg til å skrive om møtet og opplevelsene med Keith Jarrett. For å si det slik:

Garbarek har min fulle forståelse. Det de to gjorde sammen og hva det seinere har betydd for - ikke bare Garbarek, men for generasjoner av musikanter og publikummere - er ikke mulig å kvantifisere, men min påstand er at vi snakker om ett av de viktigste møtene innen improvisert musikk de siste tiårene. "My Song", som vi får høre her, er mer enn godt nok eksempel på det.

Ellers får vi klassiske eksempler på hva Garbarek har gjort sammen med The Hilliard Ensemble, Ralph Towner, Haden/Gismonti/Garbarek, Vitous/Garbarek/Erskine, Shankar, Agnes Buen Garnås, Ustad Fateh Ali Khan og Nana Vasconcelos og - og mye, mye mer. Vi får enkelt og greit et usedvanlig tverrsnitt av Jan Garbareks karriere, hørt gjennom hans egne ører.

There's really only one thing I want to say, and that is a simple thank you, skriver Jan Garbarek. Jeg vet jeg har mange med meg når jeg returnerer takksigelsen - Jan Garbarek har med sin musikk og sin estetikk vært med på å prege både mitt og mange andres liv og tilført oss usedvanlig mye skjønnhet.

Tusen takk!!!


Del på Facebook | Del på Bluesky

«Afric Pepperbird» i bokform

(22.05.23) «Den viktigste plata i norsk jazz?» Jeg er som kjent ikke veldig glad i sånne merkelapper. Men at «Afric Pepperbird» fortjener sin bok? Det kan jeg skrive under på!


Jan Garbarek åpner Oslo Jazzfestival 2023

(22.08.22) En sjelden begivenhet: Jan Garbarek spiller i Oslo. Men du må vente til neste år.


Jan Garbarek: In Praise Of Dreams

(27.09.04) Endelig er ventetida over. Seks år har det tatt siden forrige gang Jan Garbarek - sjølveste majesteten - avla folket sitt en "skikkelig" visitt med "Rites". Nå framstår han delvis i ny drakt, med tildels nye musikanter, men likevel vil nok Garbareks eget postulat fra begynnelsen av 90-tallet fortsatt gjelde: Hva slags musikk dette er? Akkurat den samme som tidligere, men helt forskjellig.


Tonen - den fantastiske tonen!

(10.05.03) (Stavanger/PULS): - Akkurat som før, bare helt forskjellig, svarte Jan Garbarek for rundt 10 år siden da han blei spurt om hvordan musikken hans låt. Det samme kunne han ha sagt nå. Alt var som før, men med nye krydder og nye innfallsvinkler. Det som ikke er forskjellig, er at Garbareks musikk ustanselig er noe av det vakreste som vederfares mennesker kloden rundt. I går sto Stavanger for tur.


Mari Boine: Eight Seasons

(08.03.02) Det har vel ligget i korta noen år, men kanskje ligger denne konstellasjonen litt for åpenbart i dagen? Nydelig låter det likevel - av Mari Boine & Jan Garbarek.


Jan Garbarek/The Hilliard Ensemble: Mnemosyne

(19.04.99) Skal vi være ærlige med oss sjøl så har vi vel bare én stor musikalsk eksport-artikkel - Jan Garbarek. Han har feiret mange triumfer på platefronten opp gjennom årene, og den aller største når det gjelder salg kom med "Officium", det første samarbeidsprosjektet mellom vår mann og den engelske vokalkvartetten. Rundt en million eksemplarer har berika sansene til mennesker over hele verden og det er absolutt ingenting som tyder på at oppfølgeren, "Mnemosyne" som betyr minne på gresk, ikke vil bergta publikum minst like sterkt.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.


Oh Lord! Som Paal Flaata synger Elvis!

(17.10.25) Han er en makeløs flink sanger. Herregud - Paal Flaatas barytonrøst er hjerte og smerte, herfra inn i evigheten.