Jan Garbarek: In Praise Of Dreams

Endelig er ventetida over. Seks år har det tatt siden forrige gang Jan Garbarek - sjølveste majesteten - avla folket sitt en "skikkelig" visitt med "Rites". Nå framstår han delvis i ny drakt, med tildels nye musikanter, men likevel vil nok Garbareks eget postulat fra begynnelsen av 90-tallet fortsatt gjelde: Hva slags musikk dette er? Akkurat den samme som tidligere, men helt forskjellig.


Siden slutten av 60-tallet har Jan Garbarek vært med å sette standarden. Han har skapt sitt eget musikalske univers, han har skapt sin egen stemme på sine instrumenter og han har vært en voldsom inspirasjonskilde både for uendelig mange norske og utenlandske musikanter og for et stort publikum i alle verdenshjørner.

Hver gang en ny visitt fra Garbarek blir annonsert, blir derfor forventningene skrudd voldsomt opp. Etter en rekke runder med "In Praise Of Dreams" kan jeg melde at mange av forventningene blir innfridd.

Det å vandre inn i Jan Garbareks landskaper blir en stadig vakrere opplevelse. Mange vil kanskje si at det ikke er mulig å overgå skjønnheten som kom til oss gjennom "I Took Up The Runes" på begynnelsen av 90-tallet. Jeg tilhører dem som mener det: "I Took Up The Runes" representerer noe av det vakreste og ikke minst sterkeste som har kommet min vei av musikk noensinne.

Likevel blir ikke de nye kapitlene i Garbareks historie noe mindre vakre. Det de ikke blir er like sterke steke, like særpregede og like betydningsfulle. Evnen til å skape musikalsk skjønnhet derimot har på ingen måte forlatt Jan Garbarek.

Bare det å høre den usedvanlige og høyst personlige tonen i hans tenor- og sopransaksofon byr på lykke for meg. Ingen andre, hvor mye de enn øver, kommer noensinne til å komme i nærheten av The Garbarek Sound. Dessuten har han denne gangen invitert med seg to musikanter han har delt opplevelser med fra tid til annen siden begynnelsen av 90-tallet: Den armensk/amerikanske bratsjisten Kim Kashkashian og den afrikansk/franske perkusjonisten Manu Katché. De er begge sjelsfrender av Garbarek som kommer fra to forskjellige verdener, men som tilsammen kler både Garbarek og hans musikk strålende. En svært viktig ingrediens på "In Praise Of Dreams" er også sjefens og Katchés bruk av synther, sampling og elektronikk. Ofte stemmer det, mens andre ganger blir det for "pent" eller for stillestående - det tar meg ikke med noen sted, musikken flytter meg ikke.

Akkurat det samme som før, men helt forskjellig stemmer også denne gangen. Det aller mest tyder på at dette blir nok en Garbarek-suksess, men for meg kommer dette aldri til å bli noen klassiker. Her finnes veldig mye bra - overvakre melodier og et spill kun Jan Garbarek kan frambringe - men fra tid til annen blir det "mellomspill" som ikke snakker veldig til meg. Måtte det ikke ta seks år til neste gang.


Del på Facebook | Del på Bluesky

«Afric Pepperbird» i bokform

(22.05.23) «Den viktigste plata i norsk jazz?» Jeg er som kjent ikke veldig glad i sånne merkelapper. Men at «Afric Pepperbird» fortjener sin bok? Det kan jeg skrive under på!


Jan Garbarek åpner Oslo Jazzfestival 2023

(22.08.22) En sjelden begivenhet: Jan Garbarek spiller i Oslo. Men du må vente til neste år.


Tonen - den fantastiske tonen!

(10.05.03) (Stavanger/PULS): - Akkurat som før, bare helt forskjellig, svarte Jan Garbarek for rundt 10 år siden da han blei spurt om hvordan musikken hans låt. Det samme kunne han ha sagt nå. Alt var som før, men med nye krydder og nye innfallsvinkler. Det som ikke er forskjellig, er at Garbareks musikk ustanselig er noe av det vakreste som vederfares mennesker kloden rundt. I går sto Stavanger for tur.


Jan Garbarek: Selected Recordings

(13.05.02) Problemet kan ikke akkurat ha vært å finne materiale da Jan Garbarek skulle sette sammen en samling av sine favoritt-innspillinger. Problemet må definitivt ha vært å velge bort. Det er heller ikke noen overraskelse at det måtte bli en dobbelt-CD. Vi snakker jo på alle måter om den viktigste og mest sentrale norske improvisator gjennom alle tider.


Mari Boine: Eight Seasons

(08.03.02) Det har vel ligget i korta noen år, men kanskje ligger denne konstellasjonen litt for åpenbart i dagen? Nydelig låter det likevel - av Mari Boine & Jan Garbarek.


Jan Garbarek/The Hilliard Ensemble: Mnemosyne

(19.04.99) Skal vi være ærlige med oss sjøl så har vi vel bare én stor musikalsk eksport-artikkel - Jan Garbarek. Han har feiret mange triumfer på platefronten opp gjennom årene, og den aller største når det gjelder salg kom med "Officium", det første samarbeidsprosjektet mellom vår mann og den engelske vokalkvartetten. Rundt en million eksemplarer har berika sansene til mennesker over hele verden og det er absolutt ingenting som tyder på at oppfølgeren, "Mnemosyne" som betyr minne på gresk, ikke vil bergta publikum minst like sterkt.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.