Meshuggah: Rare Trax

Svenske Meshuggah har holdt det gående i over ti år nå, med sin usedvanlige og meget særegne stil, og har dermed lov til å gi ut en skive som dette; en samling demoer, eldgamle låter, uutgitt materiale og etpar videoklipp, hvilke pc'en min av en eller annen merksnodig grunn nekter å vedkjenne seg eksistensen av. Videoklipp eller ikke, en håndfull av de 10 låtene som er tatt med her er absolutt verdt å høre, da særlig om du i tillegg er Meshuggah-fan.


Første låt, "War", er uten tvil hard nok til uten anstrengelse å kunne feie ned 15 stk Christian Strand med bare det første trommebrekket. Pur, usminka, fandenivoldsk, brutal metal, verken mer eller mindre. Bør høres.
Deretter følger en låt fra "Contradictions Collapse", som viser Meshuggah i sine yngre dager, der vokalisten høres ut som James Hetfield på speed og der soundet fortsatt høres litt tynt og uutviklet ut, sammenlignet med hvordan bandet høres ut idag.

Lydkvaliteten er ganske så varierende. Det sier seg selv, i og med at noen av låtene her er 10 år gamle demo-innspillinger. Det siste sporet høres ut som om det er spilt inn bare på faen, og i coveret sier bandet selv at denne skivas relevanse nok kan sammenlignes med den til en slunken b-film, kanskje med Dolph Lundgren i hovedrollen.

Fra småfislete, tørr lyd på "Debt Of Nature" - et kutt fra bandets første album "Psykisk Testbild" - går vi rett over til en liten håndfull låter som med buldrende, dyp bass, gitarriff utført med en nærmest maskinlignende presisjon, befriende ulogisk polyrytmikk og et infernalsk trøkk minner mer om deres siste to utgivelser, "Destroy Erase Improve" og "Chaosphere". Dette er Meshuggah på sitt tøffeste, som jeg, og de fleste andre fans, vil jeg tro, liker dem!

Stort sett er nok "Rare Trax" best egnet for spesielt interesserte og andre fans av bandet, som sitter og tripper i stolen nå, i påvente av splitter nytt album - jeg vil ikke anbefale dette som noen innføring i bandets musikk. Om det er det du er ute etter, så prøv heller "Chaosphere" eller "Destroy Erase Improve".


Del på Facebook | Del på Bluesky

Meshuggah - de ubestridte kongene av ekstremprogmathcoremetall

(21.04.23) Kompisene som syntes en brytekamp utenfor Sentrum Scene var den perfekte avslutningen til kvelden har forlatt stedet, etter at de har blitt snublet over mer enn én gang. Summingen har gitt seg og de fleste har gått hjem. Det som slår meg, er hvor mange som syntes at konserten var jævlig. Dere vet at det finnes andre adjektiver, eller?


Meshuggah: Alive

(26.02.10) Jeg tror ingen som bryr seg om metal av det ekstreme slaget stiller seg likegyldig til svenske Meshuggah. Dette er et band som har markert seg tydelig i mange år siden oppstarten i 1987. "Alive" er bandets første live-skive. Det går det også an å mene mye om.


Meshuggah: Catch Thirtythree

(18.05.05) "Catch Thirtythree" er tung kost både for hode og sjel, og det burde vært påbudt å tilbringe minst to måneder i total isolasjon sammen med denne skiva for å kunne gi den en rettferdig vurdering. Etter å ha hørt på Meshuggahs nyeste verk daglig i snart to uker, merker jeg at voksepotensialet ikke på langt nær er fullendt enda, men når promo-bunken aldri ser ut til å bli mindre er ”god tid” et utopisk uttrykk. Bli kjent med Meshuggas mest eksperimentelle album til nå.


En kveld i Bendik Hofseths univers

(22.06.26) Det finnes konserter som føles som konserter. Og så finnes det konserter som føles som en livshistorie.


Vi har hørt Sondre Lerches «Acrobats»

(21.06.26) Sondre Lerche greide ikke lenger å sitte helt aleine med albumet han går svanger med. Ergo ble PULS bedt på en eksklusiv forhåndslytt.


Feelgood med Cardigans, Faithless og Moyka

(20.06.26) Pinlig karaoke med Cee Lo Green fikk heldigvis ikke skygge for smakfulle sett fra Faithless, The Cardigans og Moyka.


Olivia Rodrigo feat. Robert Smith

(18.06.26) Pur pop. Fullstendig uten andre hensikter enn å underholde. Gjør det noe?


Kraftskive fra Evanescence

(17.06.26) Og dævven, om ikke ei anti-Trumpsk skive fra et powerpopband skulle bli så suverent bra. Tenke seg til at noe så positivt skulle komme ut av den oransje goblinen.


Energisk fusjon av synthpop og oi

(17.06.26) Gjengvokal, synthpop og oi i skjønn forening splittet hardcore- og punkpublikummet timer før Norge slo Irak da Edmonton, Canadas Home Front gjestet Norge for aller første gang. Enten sang man med og digget vilt eller så gikk man etter en stund da man opplevde det hele for generisk. Energisk var det i hvert fall - og hardt og skjærende.