Low/Dirty Three: In The Fishtank 7

Det nederlandske plateselskapet Konkurrent tilbyr artister som turnerer i Holland et par dagers studiotid, der resultatet skal munne ut i en EP. Dette skal være et eksperimentelt friareale for musikerne, som til nå har seks forløpere, med bidrag fra blant andre June of 44, Nomeansno og Tortoise/The Ex.


Til utgivelse nummer syv ble Low invitert inn i det gode selskap. Minnesota-trioen ønsket å alliere seg med sine australske åndsfrender Dirty Three, og det var selvfølgelig i fisketankens ånd. Innspillingen gikk visstnok i et forrykende tempo, noe som forøvrig ikke kan sies om det ferdige resultatet.

Som ventet blir dette både inderlig og langsomt, Low haster ikke opp sine vakre viser. Dirty Three kjenner vi som et instrumentalt dommedagsband, og er en vellykket samarbeidspartner, hvor særlig fiolinist Warren Ellis fyller inn med sin lett gjenkjennelig skjeve tristesse. Kombinasjonen av deres episke folkrock og Lows minimalistiske pop gir en ganske så særegen stemning, som et englekor som har strandet i en endeløs ødemark.

"I Hear...Goodnight", "Invitation Day" og "When I Called Upon Your Seed" kunne lett fått plass på Low-klassikere som Things We Lost In The Fire (2001) eller The Curtain Hits The Cast (1996), mens instrumentalen "Cody" er den klareste Dirty Three-fortjenesten.

Platens perle er en svært stillfaren versjon av Neil Youngs "Down By The River". Det lange åpningspartiet etterfulgt av Mimi Parkers silkestemme, gir den både en fortjent flytende og døsig stemning. Drapet ved
elvebredden slekter da også mer på David Lynch enn Neil Young.

Low er som alltid balsam for sjelens såre muskler. Sammen med Dirty Three blir dette uimotsåelig, og en manifestering av to glimrende band som klarer å utfylle hverandre.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Low - noe ekstremt er på gang

(12.09.21) Advarsel! Ikke spill dette albumet til morgenkaffen! Du blir angrepet av et musikalsk inferno fra alle sider, hjernen vil helst flyte utover og kaffekoppen vibrerer. Low gir ikke ved dørene, her er det enorme mengder med støy, ulyd og tunge looper som flyter mot deg.


Low: Halvannen time i salig rus

(07.03.01) (Oslo/Puls):For andre gang gjestet den amerikanske trioen So What! i går. Forrige gang var for noen år siden, og de som fikk oppleve dem da, var lett nervøse for om det ville bli like magisk nå også. Et fullstappet lokale hadde tydeligvis forventninger til Lows enormt vakre låter, omsvøpt i nerve, ulykkelig kjærlighet og annen tristesse.


Low: Things We Lost In The Fire

(19.02.01) Hvordan er det egentlig mulig å komme opp med album etter album av slik en guddommelig karakter som Low gjør? De overgår seg selv hver eneste gang. Vil det ingen ende ta? Snart bør dette bandet bli oppdaget av langt flere, simpelthen fordi de lager så fantastisk flott musikk. Dette er deres sjette i rekken, og jeg hører allerede forsiktig mumling om Årets s
Skive...


Div. Artister: It’s A Cool Cool Christmas

(20.12.00) Jul betyr som kjent samleplater. Kun ”The Very best of the Absolute Very best” er godt nok for pakkehaugen under juletreet. Disse samlealbumene er som regel en heller begredelig affære, men noen hederlige unntak finnes. Frelsesarméens plate går som kjent til et godt formål, og kan således gjerne havne i glanset papir med sløyfe på. Men kan du tenke deg å tonesette jula med noe annet enn Frelsesarmésalmer finnes det heldigvis et annet alternativ på veldedighetsfronten.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.