Chateau Neuf Spelemannslag: Curing Norwegian Stiffness

Chateau Neuf Spelemannslag er en helt spesiell musikalsk organisme. Med sin tredje cd viser de at bandet fortsetter utviklinga i en sjanger og ett uttrykk de er fullstendig aleine om.


Det er fortsatt bortimot totalt umulig å båssette dette høyst spesielle bandet og musikken de skaper - og takk for det. Noen spesielt bedre indikasjon på at de bedriver høyst originale musikalske sysler finnes knapt. Veien de la ut på rundt midten av 90-tallet har blitt til mens de har gått, og bare blitt breiere og breiere.

Entusiaster og utradisjonelle tradisjonalister kalte en av initiativtakerne, Tellef Kvifte, bandet da den første utgivelsen, "Spell", så dagens lys. Den betegnelsen er det heller ikke vanskelig å benytte seg av den dag i dag - her spruter det av spilleglede og forskerglede, og sjøl om mye av grunnlaget fortsatt er norsk tradisjonsmusikk, så gjøres det på høyst utradisjonelt, originalt og spennende vis.

Chateau Neuf Spelemannslag oppsto i musikk-miljøet rundt Universitet i Oslo der både studenter og lærere slo seg sammen i et band bestående av en instrumentpark med vokal, feler, klarinetter, saxofoner, obo, piano, trekkspill, bass, trommer og perkusjon. Det kunne umulig bli noe A-4 resultat med en slik besetning, og det har det fortsatt ikke blitt.

En del av de mest sentrale musikantene i bandet har vært med helt fra starten: Klarinettisten Carl Petter Opsahl, som de fleste vil kjenne fra tradjazz-sammenhenger, Tellef Kvifte på sopransax og ymse annet, Elisabeth Vatn på diverse klarinetter og sekkepipe, og perkusjonisten Ingar Zach, som den seineste tida har markert seg meget fordelaktig i hovedstadens blomstrende frijazzmiljø. Ellers har det vært en del utskiftninger, noe som sikkert har ført til at bandet har fått nye impulser og ny inspirasjon fra nye kilder - det være seg folkemusikk, jazz eller annet.

Mesteparten av musikken er basert på mer eller mindre kjente folkemelodier som de 16 tar seg de fleste friheter med. Respekten for stoffet er hele tida på plass, men den brukes likevel bare som et springbrett til å ta sats på. Her finnes flere dyktige solister som spriter det hele opp, men for meg blir likevel det unike band-soundet den viktigste beholdninga nok en gang med Chateau Neuf Spelemannslag.

Både musikken og bandet er originalt, virilt og totalt uforutsigbart - det blir ofte god musikk av slikt.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Carl Petter Opsahl lar klarinetten tale

(19.11.24) Gatepresten i Kirkens Bymisjon har lagd et oppsiktsvekkende fint album. Stopp – og lytt.


Vakker og sjelfull bassklarinett fra Carl Petter Opsahl

(17.11.23) Soloalbumet "Mystery Of Listening" viser Carl Petter Opsahl fra sin aller beste side. Det sier ikke lite etter 40 år som musiker, komponist, skribent og gateprest. Et opphold i New Orleans var skjellsettende for denne unike blomsten i norsk musikk- og samfunnsliv.


Carl Petter Opsahl: Improvisions

(01.06.05) De som har hørt, lest eller snakka med Carl Petter Opsahl, veit at det ikke er noen A4-musikant eller personlighet vi har med å gjøre. Musikanten, skribenten, pedagogen og presten Opsahl har på alle slags vis noe eget å fare med og med solo-debuten "Improvisions" plasserer han seg sjøl og musikken sin på et sted der ingen andre har vært før.


Carl Petter Opsahl: Indigodalen

(12.06.01) Forfatteren, presten, foreleseren, komponisten, bandlederen og graffiti-entusiasten Carl Petter Opsahl er intet mindre enn en grenseløs musikant. Reisa han tar oss med på til sin kjære Indigodal er ei fortelling om en dal som ikke er som andre steder - så er heller ikke Opsahl som andre musikanter.


En flott innføring i jazzen

(12.04.01) Musikeren, presten med hovedfagsoppgave om U2 og nå med doktorgradsprosjekt om teologisk fortolkning av rock på programmet, læreren, kritikeren og graffiti-forsvareren Carl Petter Opsahl har skjønt at lediggang er rota til alt ondt. For å slå i hjel noe av den bortkastede fritida har han likegodt skrevet en pensumbok for musikkvitenskap grunnfag som også mange andre vil kunne ha mye og stor glede av.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.