Bodil Niska: First Song

Bodil Niska har på sett og vis vært en sentral skikkelse innen norsk jazz i en årrekke allerede. Likevel er dette hennes cd-debut under eget navn og du verden som hun forteller oss at dette var på høy tid.


Bodil Niska er en sann jazzmisjonær. I tillegg til å være en framifrå tenorsaksofonist, så driver hun også landets eneste spesialplatebutikk for jazz, Bare Jazz i Oslo.

Med den idealismen, det motet og den fandenivoldskheten hun framviser både som musikant og som kremmer - ikke i noe voldsomt lukrativt marked akkurat - så er det kanskje ikke så voldsomt overraskende at hun lykkes både her og der, men det er desto mer hyggelig.

Bodil Niska er ikke en kvinne og musikant som går på akkord med det hun står for og det bærer også hennes debut preg av - heldigvis. Hun har vært tro mot et ideal og aldri latt seg friste til å hoppe på noen av de mange trendtogene som har passert med ujevne mellomrom og som bare unntaksvis har satt spor etter seg.

Det klassiske jazzuttrykket med røtter tilbake til mainstream, cool og bebop som 46 år unge Niska har sverget til så lenge jeg har hørt hennes vakre tone i alle fall, kommer aldri til å gå ut på dato og det gjør heller ikke Bodil Niska hvis hun opprettholder den kvaliteten, integriteten og inderligheten vi blir møtt med på First Song.

To av de aller viktigste kvalitetene i Niskas saksofonspill og musikk er hennes fantastisk vakre tone og hennes evne til å gjøre en melodi til sin egen. Det er neppe tilfeldig at de aller fleste låtene her er skrevet av musikanter, noen av dem ganske overraskende faktisk: Lars Gullins Merlin, Freddie Hubbards Up Jumped Spring og ikke minst den urvakre tittellåta skrevet av bassguru Charlie Haden.

Det aller meste her foregår i ballade-tempo, ett tempo Niska behersker bortimot til perfeksjon. På mange vis er dette cdens styrke - dette passer Niska og hennes medmusikanter utmerket - men samtidig også dens smule svakhet: Lydbildet kan bli for likt - noe mer variasjon kan sikkert noen ønske seg.

Med seg som tonefølge har hun en av de mest ærlige musikantene jeg vet om: Bassisten Bjørn Alterhaug - her blir det ikke spilt en tone uten at den betyr noe. Den meget smakfulle svenske trommeslageren Pelle Hultén er diskret på plass hele veien og så er sjølveste maestroen blant norske jazzlyrikere, pianisten Egil Kapstad, ankeret både ved tangentene og som arrangør.

Musikken blir dandert og servert på et vis som sjefskokk Eivind Hellstrøm ville nikket meget gjenkjennende til - garantert. Som en hyllest til sine røtter på de fleste vis er far Aksel Niska hjertelig tilstede på trekkspill på den vakre danske folkemelodien I Skovens Dype, Stille Ro.

Bodil Niska sier at hun av og til skulle ønsket hun var svart, mann og født på 40-tallet. Av og til låter hun også slik, men aller mest låter hun som Bodil Niska anno 2000. Det er ikke så mye feil på det heller.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Jenta og tenorsaksofonen - eller var det tenorsaksofonen og jenta?

(14.10.20) Det er torsdag morgen og jeg sitter midt i smørøyet - og smørøyet denne gangen er en liten forretning i Grensen i Oslo med innehaver Bodil Niska. Hun er, mildt sagt, en sentral figur i det norske jazzmiljøet.


Bodil Niska: Blue

(10.05.04) Bodil Niska er en av de mest sentrale personlighetene i norsk jazz. Ikke bare spiller hun strålende melodiøst saksofon i et mainstream-uttrykk som er henne - hun eier og driver også den unike platebutikken Bare Jazz i hovedstaden. Begge deler gjør hun altså på et flott vis og hennes andre CD under eget navn kommer garantert til å selge i bøtter og spann - også i andre butikker enn hennes egen.


Randi Hultin Minnekonsert

(07.08.01) En av norsk jazz' store personligheter, skribenten, jazzviteren, kontaktskaperen og så uendelig mye mer - Randi Hultin, gikk bort i fjor. Det er bare slik det skal være, når Oslo Jazzfestival og en rekke av av våre mest sentrale musikanter nå minnes dette helt spesielle mennesket.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.