Bodil Niska: Blue

Bodil Niska er en av de mest sentrale personlighetene i norsk jazz. Ikke bare spiller hun strålende melodiøst saksofon i et mainstream-uttrykk som er henne - hun eier og driver også den unike platebutikken Bare Jazz i hovedstaden. Begge deler gjør hun altså på et flott vis og hennes andre CD under eget navn kommer garantert til å selge i bøtter og spann - også i andre butikker enn hennes egen.


På mange vis er Bodil Niska, opprinnelig fra Hammerfest, noe som høres klart og tydelig når hun står bak disken i butikken sin, kjerringa mot strømmen. Det "stemmer" liksom ikke at en kvinne skal spille tenorsaksofon slik hun gjør og det "stemmer" heller ikke at hun skal drive platebutikk som utelukkende driver med jazzmusikk. Likevel og heldigvis er det slik at i "tilfellet" Bodil Niska stemmer begge deler noe så voldsomt.

Et større publikum blei oppmerksom på den sjarmerende Hammerfest-jenta allerede på begynnelsen av 90-tallet. Etter at hun flytta til hovedstaden jobba hun mye trioen Girl Talk som ga ut CD-en "Talkin' Jazz" i 1996. Tine Asmundsen på bass og Elizabeth Walker på piano sørga for et vakkert og nedstemt lydbilde og Niskas Coleman Hawkins-, Don Byas-,Ben Webster- og Lester Young-influerte tone og spill var allerede dengang en nytelse.

Seinere har "modernister" som Stan Getz og Scott Hamilton også betydd mer og mer for Niskas utvikling, noe som var tydelig å høre på hennes debut under eget navn, "First Song" i 2000. Der hadde hun fått følge av en eminent trio med Bjørn Alterhaug på bass, svenske Pelle Hultén på trommer og lyrikeren over alle lyrikere på pianokrakken, Egil Kapstad. Niska har ikke sett noen grunn til å bytte ut noen i dette bandet og hun har vår aller største forståelse.

De samme tre var altså med til Jan Erik Kongshaugs Rainbow Studio i januar i år og i denne kvartetten finnes det uante mengder både med musikalsk og menneskelig empati. Dette er mennesker og musikanter som stortrives sammen og som får det ut til de grader i musikken sin.

Bodil Niska er en musikant som dyrker den gode melodien. Hun har en tone med mye luft og tid i seg som egner seg utmerket til det og hun vet også å finne fram til de rette låtene. "In The Wee Small Hours Of The Morning", "How About You" og "For All We Know" tilhører alle standardskatten, men Niska & Co greier likevel å tilføre dem noe personlig. Dessuten dukker det også opp ukjente svisker som "Et Gammelt Stykke Oslo" og Per Husbys "Vika Mitt Drømmested" og tilfører "Blue" ytterligere originalitet. Ballet blir avslutta med en duo med Paul "Palle" Wagnberg på orgel i Johnny Hodges' "Blues For Madeleine". Det skader heller ikke, for å si det sånn!

Bodil Niska mer enn opprettholder den høye standarden og den personlige integriteten vi har blitt vant til fra henne. "First Song" blei en av de mestselgende norske jazzutgivelser gjennom alle tider - noe forteller meg at "Blue" kommer opp i samme kategori.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Jenta og tenorsaksofonen - eller var det tenorsaksofonen og jenta?

(14.10.20) Det er torsdag morgen og jeg sitter midt i smørøyet - og smørøyet denne gangen er en liten forretning i Grensen i Oslo med innehaver Bodil Niska. Hun er, mildt sagt, en sentral figur i det norske jazzmiljøet.


Randi Hultin Minnekonsert

(07.08.01) En av norsk jazz' store personligheter, skribenten, jazzviteren, kontaktskaperen og så uendelig mye mer - Randi Hultin, gikk bort i fjor. Det er bare slik det skal være, når Oslo Jazzfestival og en rekke av av våre mest sentrale musikanter nå minnes dette helt spesielle mennesket.


Bodil Niska: First Song

(07.12.00) Bodil Niska har på sett og vis vært en sentral skikkelse innen norsk jazz i en årrekke allerede. Likevel er dette hennes cd-debut under eget navn og du verden som hun forteller oss at dette var på høy tid.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.