Munch - Segment 1 til Segment 5, 1989

I 1989 kunne man sende en 50-kroneseddel (den fine, pastellfargede, med Vinje på) og en tom C60-kassett til en obskur adresse i Kristiansand. De som var så heldige å vite om denne underlige transaksjonen ville motta kassetten tilbake med musikk av Munch på.


(PS. Plata slippes fysisk og på strømmetjenestene "en gang før 23. mars". Dit er det lenge til, men så er det da også lenge siden C60-kassetten var på moten! -Red)

Av disse kassettene antas det at under en håndfull er tilbake. Hvor mange som ble kopiert er ukjent, men det var et møysommelig arbeid for slikt måtte gjøres for hånd.

Atter en nærmest ukjent innspilling av Munch, med andre ord. I spleisen for reutgivelsen heter det «et lekent Munch blander industri, jazz og eksperimentell no wave». Nå skal det innrømmes at den ordlyden kom et par uker etter at jeg først begynte å høre på skiva, og jeg antar at de 102 som har bestilt skiva hittil er fullstendig klar over denne beskrivelsen kan bety alt mellom himmel og jord.

Introen til "Segment 1" begynner lekent og enkelt, men det tar ikke lange tiden før man dras inn i Munchs magiske musikalske univers, som er skremmende unikt til å være 1989. «Heftig strengt!» var min første reaksjon og den står jeg ved.

Kanskje Rudi i Einsturzende Neubauten ble inspirert til jetturbinen av lydene som ligger i bakgrunnen i "Segment 1"? "Segment 3" tror jeg Trent Reznor i Nine Inch Nails lyttet mye til. Jeg ser det ikke som utenkelig at en obskur norsk kassett fant veien til hans klyper. I det hele tatt er det mange elementer fra denne utgivelsen som jeg kjenner igjen fra senere utgivelser av flere band. Jeg liker tanken på at et norsk band der «Of the five members only two knew how to play instruments» (ifølge Discogs) har inspirert en gigantisk genre.

Jeg tror ganske sikkert egentlig at den konserten som virkelig har brent seg fast på netthinna, var Munch på Rockefeller i 1991. Filmen som snurrer i hodet er 1991-meg som fortrolles av bandet på scenen, mens 2025-meg vandrer ute i en bitter, frossen og dyster granskau. I det fjerne hører jeg lyden av skudd. Jeg ser utallige ekornspor, overalt, men det er ingen andre dyrespor. Det føles som om jeg er i en postapokalyptisk film. Hvorvidt ekornene har tatt over verden er litt uklart, men det finnes få andre spor.

Spilleren min har insistert på at den skal spille Side B før Side A. Jeg tvinger den til å spille i riktig rekkefølge. Alt blir så annerledes, litt som at en svingete vei oppfattes veldig forskjellig om man kjører opp eller ned. Side B er soundtracket til en iskald grøsser, typ film noir. Jeg forventer å se spor fra ekorn som har drept hjort.

Min personlige favoritt er dog "Segment 4" som er så heftig suggerende at jeg ikke vil at det skal ta slutt. Trommene til Rich Nordskog trollbinder. Den er så sjukt seig.

MC002 er nok den (hittil) mest instrumentale utgivelsen til Munch, vokalen til Ivar Mykland er mer et instrument og tekstene er umulige å dechiffrere, men det gjør ingenting. Selv om Ivars scenepersona var det som trollbandt meg aller mest på Rockefeller, er denne utgivelsen kanskje den råeste hittil.

Jeg aner ikke hvordan originalen låt, men jeg mistenker at Lars Årdal (tangent, remastrings-virtuos) egentlig er litt Midas, for lydkvaliteten er fantastisk. Heftig reint, hver tone skinner, jeg vil absolutt anbefale å besøke ei frossen elv der vannet renner under isen når du lytter til "Segment 5" (fra ca 07:28). Deler av denne låta høres ut som om det er spilt baklengs (hvilket det neppe er) og dette er så uanstendig intenst og seigt at jeg nesten blir litt mørkredd der jeg vandrer blant potensielle zombie-ekorn. At Ministry har annonsert sin nye skive «The Squirrelly Years» hjelper ikke på.

Industri, helt klart. Jazzen er jeg litt mer usikker på – dette er i hvert fall ikke tradisjonell jazz. Eksperimentell no wave er det ingen tvil om. Swans + John Cale, kanskje. Produsert av Rhys Chatham.

Først fikk vi en remastret «Live», så «Fist: Live in Arendal 1987» og nå dette mesterverket. Jeg bare gleder meg som en unge til neste utgivelse Lars Årdal drar ut av lomma. Jeg er temmelig sikker på at den blir både bra ekstrem og ekstremt bra.

Låtliste: Side A: 0:00 Segment 1 // 07:52 Segment 2 // 09:46 Segment 3 // 13:34 Segment 4 // Side B: Segment 5


Del på Facebook | Del på Bluesky

Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Munch - dævven for et band de var

(21.04.24) 21. desember 1986 klokka 2010 skjedde to ting: jeg ble 14 år, 12 timer og 30 minutter, og Munch ble startet. Sistnevnte er betraktelig viktigere enn førstnevnte.


Remastret Munch vekker åttitallsnostalgien

(17.04.24) Når mine jevnaldrende klager over hvor gamle de er blitt, tenker jeg bare: «Ha! Hadde jeg vært yngre hadde jeg aldri hatt så mange sjukt feeeete konsertopplevelser!!!». Ikke minst fordi jeg fikk oppleve Munch live.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.