Hjerteknuseren Eva Weel Skram

Ewa Weel Skram stadfester sin posisjon helt i toppen av det «voksne» Pop-Norge.


Hun fortsetter der hun slapp med «Sleppe taket» for tre år siden. Et høykompetent pop/rock-band og storslåtte strykerarrangement. Trondheimsolistene er kalt til tjeneste.

Vi fikk en smakebit for noen uker siden; Eva Weel Skram i vakker duett med Erlend Ropstad. Vakkert? Ja, vakkert er egentlig den beste karakteristikken på Eva Weel Skrams musikk. Og hennes tekster. Finn fram «Aleine», der hun synger like fint som Emma Steinbakken gjør i «Jeg glemmer deg aldri».

Den aller fineste sangen har fått tittelen «Club 7». Hun skriver om et par som møttes på Club 7, og det kan ikke være seg sjøl hun synger om – hun er nemlig født (1985) etter at Club 7 ble lagt ned. Så er det antageligvis foreldra sine hun synger om?

Da jeg første gang hørte den, uten å lytte til teksten, trodde jeg nesten hun hadde gjort en cover av Anne Grete Preus’ «Fryd». Etter hvert har den ingenting med «Fryd» å gjøre, men den er like fin!

Noen vil sikkert innvende mot Eva Weel Skram at hun låter alt for «vanlig», for «gjennomsnittlig». Feil. Soundet utfordrer riktig nok ingen, men det er nøye tilpassa hennes melodier og tekster – ja, hele hennes musikalske uttrykk.

Er det kanskje rett og slett god pop? Populært, bør det i hvert fall bli.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Da sier vi det sånn, Erlend Ropstad og Ewa Weel Skram

(29.08.24) Eva Weel Skram og Erlend Ropstad har en superhit på gang. Den har fått tittelen «Om du tror på oss». Og det gjør vi.


Eva Weel Skram: Popmusikk blir vel neppe bedre?

(05.02.21) Hun synger ofte om de store tingene. Hvor kommer vi fra? Hvor skal vi? Akkurat nå har du bare en ting å gjøre: Sett de godt til rette, og lytt. For dette er eksepsjonelt fint.


«Romjulsdrøm» som moderne pop-ballade

(30.10.20) Er det mulig å synge Alf Prøysens «Romjulsdrøm» sånn at det høres ut som en helt ny sang?


Eva & The Heartmaker: Gryende hitmaskin

(11.10.10) (Ås/PULS): Eva & The Heartmaker har solid grep om både radiostasjonene og konsertpublikumet.


Diverse artister: IDOL 2005

(03.05.05) I prinspippet er det et gedigent paradoks at landets kommende popstjerne blir lansert på en billigprodusert karaokeplate bare noen få uker før finalekvelden i Oslo Spektrum. Men i år er det kanskje like greit; ingen av finalistene har det som skal til for å overleve utenfor Idol-fabrikkens tabloide vegger likevel, og vil garantert forsvinne like fort som Kjartan Salvesen gjorde i fjor.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.