«Romjulsdrøm» som moderne pop-ballade

Er det mulig å synge Alf Prøysens «Romjulsdrøm» sånn at det høres ut som en helt ny sang?


Det er ti år siden Maj Britt Andersen leverte sin «Julekveldsvise»-EP. En sann juleklassiker med tittelkuttet, «Musevisa» og «Romjulsdrøm». Kanskje den eneste artisten ved siden av Alf Prøysen sjøl som får lov til å nærme seg denne sangskatten, tenkte jeg – og ble sikrere i min sak i møte med Ole Ivars’ versjon som kom året etter. Virkelig dårlige synther og 6/8 takt … Nei.

Eva Weel Skram er vokalisten i poprock-duoen Eva & The Heartmaker. Så hva slags forutsetninger burde hun ha for å tolke Prøysen? Jenta kommer fra Sogndal, og der snakker de ikke akkurat sånn som de gjør på Rudshøgda i Ringsaker, der Prøysen kom fra.

Jeg kommer heller ikke fra Hedmarken, men så vidt jeg kan bedømme kommer Weel Skram strålende ut av det reint dialektmessig. Men det er musikken og framføringa som virkelig er enestående.

Der Maj Britt Andersen gjør den som en barnesang, er Prøysens originalutgave tilnærma kammerjazz. Eva Weel Skram gjør den til en moderne pop-ballade. Stemninga er som åpninga av verdens fineste julesang – The Pogues’ «Fairytale of New York». Men her blir det ikke noe trekkspill og tjo og hei og hoppsasa! Og bomsene i New York har nok ikke mye til felles med unga i Alf Prøysens nærmiljø.

Arrangementet er like enkelt som det er virkningsfullt. Akustisk piano, elektrisk gitar av «Lys og varme»-typen, ingen perkusjon – nærmest «taktfritt».

I likhet med mange andre er jeg møkk lei den årlige strømmen av juleplater. Men det er altså mulig å finne gullkorn. Det vil overraske meg om det kommer en finere julesang i år.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Hjerteknuseren Eva Weel Skram

(02.10.24) Ewa Weel Skram stadfester sin posisjon helt i toppen av det «voksne» Pop-Norge.


Da sier vi det sånn, Erlend Ropstad og Ewa Weel Skram

(29.08.24) Eva Weel Skram og Erlend Ropstad har en superhit på gang. Den har fått tittelen «Om du tror på oss». Og det gjør vi.


Eva Weel Skram: Popmusikk blir vel neppe bedre?

(05.02.21) Hun synger ofte om de store tingene. Hvor kommer vi fra? Hvor skal vi? Akkurat nå har du bare en ting å gjøre: Sett de godt til rette, og lytt. For dette er eksepsjonelt fint.


Eva & The Heartmaker: Gryende hitmaskin

(11.10.10) (Ås/PULS): Eva & The Heartmaker har solid grep om både radiostasjonene og konsertpublikumet.


Diverse artister: IDOL 2005

(03.05.05) I prinspippet er det et gedigent paradoks at landets kommende popstjerne blir lansert på en billigprodusert karaokeplate bare noen få uker før finalekvelden i Oslo Spektrum. Men i år er det kanskje like greit; ingen av finalistene har det som skal til for å overleve utenfor Idol-fabrikkens tabloide vegger likevel, og vil garantert forsvinne like fort som Kjartan Salvesen gjorde i fjor.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.