Sabaton vant slaget om Spektrum
Hun hadde falsk snø i håret og konfetti på genseren, og hadde fått et munnbind som ble delt ut til alle som sto fremst. Jeg er usikker på om bestemoren som sto fremst under “Christmas Truce” var den samme som på Sepultura på Tons of Rock i fjor, men jeg håper jeg også er å finne i mosh piten når jeg blir rynkete og hvithåret.
Sabaton / Oslo Spektrum / 29.04
Den siste konserten til Sabaton før lockdown var her, på Oslo Spektrum. Publikum har ventet lenge, de er heltente og brølet når bandet kommer på scenen høres sikkert til Falun. Kveldens treretters er av aller beste sort: finsk monsterrock, japansk kawaiimetal og nå svensk historiepyrometal.
Normalt er instruksen til konsertfotografer ganske grei. “De første tre låtene fra piten”, that's it. Sabaton var noe helt annet. Full gjennomgang av setlista for hva vi kunne forvente av pyro og effects. To puljer som fikk to runder hver i piten. “Pass dere for flammene og hold dere unna konfettikanonen for den svir og forresten er det to låter med snø som egentlig er såpe så pass på objektivene og det kan bli litt glatt” - og vi gikk alle derfra lettere forvirret, men takknemlige for et band som forstår konsertfotografering.
Som konsertfotograf er det to ting man frykter: Rødt lys og røyk. Sabaton hadde veldig begrensa med rødt lys og synes flammer er mye morsommere enn røyk. “Det er 60 flammekastere på scenen”, sier pressefyren. Etter å ha forklart når og hvorfor det er flammer og muskedundre og skyting i alle låtene, sier han “på siste låta er det også mye flammer, fordi Sabaton”. Jeg tenkte det hørtes ut som en plausibel forklaring. “Det blir kanskje noe fyrverkeri også, det kommer litt an på”, og det eneste vi kan være sikre på er at dette blir en festaften også for fotografene!
For de som ikke kjenner til bandet: Sabaton ble dannet i Falun i 1999, og i 2005 bestemte de seg for å gå fullt inn for å være utradisjonelle historieformidlere. Alle utgivelser og tekster siden den gang er basert på viktige militære kriger eller hendelser (i tillegg er det 13 låter i “The Art of War”, en for hver av kapitlene til Sun Tzu). De bruker endog historikere for å sørge for at tekstene er historisk korrekte, og har fått en folkeformidlingspris fra svenske Föreningen för vetenskap och folkbildning.
I 2019 begynte de å ta for seg første verdenskrig og har fortsatt med det temaet frem til nå (derav turnétittel). På scenen var det en gigantisk tanks, det var skuespillere, muskedundre, piggtråd, sandsekker, gassmasker og den Røde Baron. I tillegg til store mengder pyro, fyrverkeri, konfetti og snø. Og jeg tok meg i å tenke, kan det bli for mye stæsj?
Og svaret i kveld var: Nei. Ikke egentlig. Ikke med Sabaton. Det er bare tøft. Det er så befriende deilig med et band som leverer et helvetes hett sceneshow (bokstavelig talt), og selv om de ikke tente på pianoet under “The Red Baron” (visstnok pleier de det “fordi Joakim Brodén hater pianoer”) ble det nok flammer.
Noen band bruker masse effekter for å skjule svake låter. Heller ikke et problem denne kvelden. At de er et drivandes dyktig live-band med knallbra låter er det ingen tvil om. Stemningen sto i taket. Publikum storkoste seg. Da bandet ba folk ta frem mobilene sine for lys, tentes tusenvis av lys, det var allsangtendenser og alle var enige om at det hadde vært en bra konsert.
For i tillegg til å være gode historieformidlere har de mange gode låter. Det er en grunn til at de anses å være et av verdens beste power metalband og et av Sveriges beste metallband (og i toppen der er det hard konkurranse, alt fra Europe til Meshuggah). Bandet gliser og viser at de elsker å stå på scenen. Eller, stå er litt feil ord – for det er nok god trening å spille konsert med Sabaton. Mye tanke er lagt ned i hvordan scenen skal bygges, for her skal det showes.
Jeg bemerker innimellom at jeg kanskje synes konserten har vært “litt” kort og at jeg savnet “et par” hitlåter og at publikum uttalte at de ikke syntes de hadde fått valuta for pengene på dyre konserter. Her var det motsatt: Dersom noen var misfornøyde med konserten, må det ha vært av helt andre grunner. Mellom tre knallbra live band skal det godt gjøres å være misfornøyd etter en slik kveld.
Sabaton er et kult band, selv om jeg har nynna på "Swedish Pagans" siden konserten og jeg begynner å la meg irritere litt av den. På den positive siden greide jeg å ikke bli svidd av flammer, jeg ble ikke skutt av konfettikanon og verken objektivet eller jeg fikk trøbbel med såpen.
Jeg gleder meg til de kommer tilbake! Og jeg vil ha dem tilbake til Spektrum. Som hadde overraskende god lyd! Dette er et band som nesten må ses innendørs, for maksimal utnyttelse av pyroen. Eventuelt ute når det er mørkt.
Og i tilfelle noen er i tvil: “Vårt kommende album 'The War To End All Wars' omhandler en konflikt som endte for over et århundre siden og vi er i sorg over å nå se menneskeheten gjenta feilene fra tidligere generasjoner. Det har vært mer enn nok blodsutgytelse gjennom historien. Det holder nå.”
“Swedish pagans, marching a shore // Forged in Valhalla by the hammer of Thor // Out from Asgard, our viking ship sails // Never to turn back again” dam-di-dam-di-dam …
Setliste: Ghost Division, Bismarck, The Last Stand, Into the Fire, Carolus Rex, Winged Hussars, Sarajevo, Stormtroopers, 1916, Soldier of Heaven, Dreadnought, The Red Baron, Father, The Attack of the Dead Men, Christmas Truce, Primo Victoria, Swedish Pagans, To Hell and Back
Del på Facebook | Del på Bluesky
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.