Vær vitne til Verdsmannen Thorbjørnsen

Jeg oppdaget Thorbjørnsen først i sommer, i Østerrike på en obskur okkult-festival. Jeg hadde aldri hørt om fyren før, men han greide å fenge meg omtrent umiddelbart. Siden har jeg forsøkt å sette meg inn i hele katalogen hans, fordi jeg følte det var nødvendig for å skrive denne omtalen.


"Livsvitne" er Thorbjørnsens nyeste utgivelse, den finnes kun i vinyl-format.

Det er ei sterk plate og som alt annet Thorbjørnsen har sluppet, vil de fleste som har levd et hardt liv, kjenne seg igjen i tekstene hans. Samtidig vil nok ulike mennesker tolke tekstene vidt forskjellig, og du kan finne ting her å elske selv om du har levd et A4-liv. Tekstene er nemlig dype, og de tar for seg livets skyggesider på et dypt gripende og empatisk vis.

Plata er noe kort, men likevel fantastisk sterk. Lydbildet er varierende, men jeg vil påstå at det er noe mer voksent enn på de forrige utgivelsene. Her prøves ut alskens kombinasjoner av lydbilder og det kan til tider minne litt om Tom Waits.

Lyden kan til tider være delikat tørr, og instrumentvalget er spennende.

Det er noe vanskelig å forklare Thorbjørnsen, og jeg anbefaler rett og slett å høre gjennom hele katalogen hans, helst i riktig rekkefølge, for å ha en sjanse til å følge og forstå hans musikalske reise.

Her kan man finne hint både til Nordståga, Jokke, Waits, Per Bergersen, Eirik Skrangle og mange andre. Men Verdsmannen er likevel noe for seg selv.

Thorbjørnsen er sin egen greie, og mannen har seilt opp på listen over en av mine absolutte favoritt-artister det siste halve året.

Langversjonen av "Ugras" må være min personlige favoritt på denne skiva. Den er et formidabelt mesterverk.

Verdsmannen Thorbjørnsen, du er herved genierklært!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ein framifrå verdsmann frå Årdal i Sogn

(28.10.25) I «Posen i gangen» synger Ketil Thorbjørnsen om å finne både gull og gråstein. På plate er det mest gull å finne.


Verdsmannen Thorbjørnsen - hvilken overraskelse!

(21.06.22) Denne sommeren er jeg ute og reiser med en kassegitar. Jeg later som jeg er en gal katt med hatt og spiller live på tilfeldige steder. Parkeringsplasser, skoger, fjell og andre steder. Uten en plan eller forvarsel bare dukker jeg opp hvor som helst, når som helst. Jeg kaller det en slags kontrollert midtlivskrise der jeg bare har det gøy. Som så ofte når skjebnen får styre, dukker det opp noe uventet: Thorbjørnsen – sogning og verdensmann – på en lukket okkultfestival i Østerrike.


Ka-Spel og cEvin Key blir til The Tear Garden

(30.10.25) The Tear Garden er duoens lekerom for mer psykedelisk, eksperimentell elektronika. Hakket mindre EBM enn Cyberaktif.


Deilig, lettbeint underholdning!

(29.10.25) Om du ikke har genet for sukkersøt diskopop, ligg langt unna. Heldigvis er jeg oppdratt på ABBA og synes det er helt topp med litt lettbeint underholdning innimellom!


Ein framifrå verdsmann frå Årdal i Sogn

(28.10.25) I «Posen i gangen» synger Ketil Thorbjørnsen om å finne både gull og gråstein. På plate er det mest gull å finne.


Sigrid triller deg trill rundt

(27.10.25) Jeg er ikke mye av en nasjonalist av meg. Men da må da være lov å være bittelittegrann stolt over å ha samme type pass som Sigrid?


Høstsabbat – en liturgisk reise i metallens underskog

(27.10.25) Årets Høstsabbat bekrefter nok en gang sin posisjon som et av de mest spennende møtepunktene for den eksperimentelle og (bly)tunge delen av rockescenen. Med et program (ca. 25 band) som spenner fra avantgarde og prog til doom, death, speed, stoner og post-metall, gir festivalen et sjeldent innblikk i musikalske uttrykk som ofte lever utenfor rampelyset.


STORM blir bare bedre og bedre

(26.10.25) Jeg har forlengst gått surr i hvor mange ganger jeg har sett STORM nå. Minst fire, dette var kanskje sjette konserten? Og jeg må jo bare innrømme det: Jeg synes det er utrolig moro å se utviklingen fra Tons of Rock for to år og fire måneder siden.