Olivia Rodrigo har levert et lite mesterverk

Det fins dem som, med henda for øra, for lengst har avskrevet den kommersielle popmusikken anno 2000-tallet som bullshit. Det er dumt gjort. Hodeløst, rett og slett.


Olivia Rodrigo er 18 år ung. Hun slo gjennom via Disney-seriene «Bizaardvark» og «High School Musical». En tenåringsstjerne – og det er ikke måte på hva hun presterer på vei ut av tenåringsalderen!

Hun har skrevet de fleste låtene sjøl - som oftest i samarbeid med komponisten og multi-instrumentalisten Daniel Nigro, noen ganger med hjelp av selveste Taylor Swift. Resultatet er et album som må være blant de mest oppsiktsvekkende debutene i pop/rock-historia.

Hun tar av med rockelåta «Brutal». De innledende strykerne blir raskt avløst av et rockekomp- og sound som ville kledd Ida Maria. Hvor smektende kan popmusikk bli? Hør på «Traitor», låt nummer to. Det er tenåringens kjærlighetssorg, og dette er på ekte. Faen ta deg!

Allerede så tidlig i albumet, har vi vært innom vidt forskjellige musikalske uttrykk. Vi sklir over i tradisjonell poprock og tekstlinjer av typen I still fucking love you, baby i «Drivers Licence» - stort kor, men for det meste pianodrevet.

«1 Step Forward, 3 Steps Back» er en reindyrka pianoballade, i musikalsk familie med Joni Mitchell. «Enough For You», ikledd et enkelt bass- og akustisk gitarkomp, befinner seg i samme tradisjon.

«Happier» er en vals i 6/8-dels takt. Som å høre Marit Larsen. «Jealousy, Jealousy» er som tatt rett ut fra debutalbumet til Billie Eilish.

Og her er vi ved et slags gledelig sluttpunkt på denne anmeldelsen. Billie Eilish (19) og Olivia Rodrigo (18) er to av de aller største popstjernene i det herrens år 2021. Og de lager fantastisk fin musikk.

Det ender som det begynte: «’Cause I love you, and I hope that you’re OK». For et vakkert album.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.