Et nytt dypdykk i Joni Mitchells arkiver

Utgivelsene under vignetten “Joni Mitchell Archives”, både de to som har kommet og de som kommer, er noe du skal skaffe deg og la gå i arv til neste generasjoner.


Etter fjorårets utgivelse av “Joni Mitchell Archives – Volume 1 (1963 – 1967)”, første del av Joni Mitchells musikalske testamente, har vi nå kommet fram til hennes første fire album, de remastra utgavene av “Song To A Seagull”, “Clouds”, “Ladies Of The Canyon” og “Blue”. Til høsten, 29. oktober er datoen det vises til, kommer “Joni Mitchell Archives – Vol. 2: The Reprise Years (1968–1971)”, 5 CD-er eller 10 LP-er med uutgitt materiale, demoer, opptak innspilt av Jimi Hendrix (!), Mitchells Carnegie Hall-debut og BBC Radio-opptak med James Taylor. Passende pakker med remastra album og pakker med arkivmateriale og uutgitte innspillinger vil så komme en gang i året framover, altså to pakker per år om alt går bra. Alt i kronologisk rekkefølge. I tillegg er hjemmesida hennes, www.jonimitchell.com, stappfull med alskens informasjon, inkludert all informasjon om hvordan spille alle sangene hennes (se under “Music”).

Da vi forlot Mitchell ved omtalen av arkivenes volum 1 hadde hun ikke sett noen annen utvei enn å adoptere bort sitt eneste barn, Kelly Dale Anderson, etter adopsjonen omdøpt til Kilauren Gibb, og skilt seg fra mannen hvis etternavn hun fortsatt bærer (han var ikke barnefaren, han forsvant tre måneder inn i svangerskapet). Mitchell flytta så til New York City.

En kveld i New York blei hun fulgt hjem av Al Kooper som ringte opp Judy Collins for at hun skulle få høre Mitchell spille “Both Sides, Now”. Collins, daværende styremedlem i Newport Folk Festival, sikra Mitchell spillejobb på festivalen. Der traff hun Leonard Cohen som fikk stor innvirkning på henne, særlig hans “Suzanne” som “satte en ny standard” etter hennes mening. Personlig virka han visst fjern og vanskelig å kommunisere med og mesteparten av forholdet begrensa seg til budoaret, som hun har uttrykt det.

En kveld i 1967 Mitchell hadde spillejobb i Coconut Grove i Florida spaserte David Crosby inn i lokalet, blei betatt både av kvinnen og artisten Mitchell. Hun fulgte med ham til Los Angeles og blei introdusert for hans sannsynligvis nokså innflytelsesrike venner. Hun endte opp med Elliot Roberts som manager mens Crosby ordna platekontrakt med Reprise Records. Roberts starta Asylum Records sammen med David Geffen i 1971 og blei på Mitchells oppfordring Neil Youngs manager.

Mitchells første album, “Song To A Seagull” blei innspilt i 1967 med Mitchell aleine på gitar, piano og sang med kun en liten gjesteopptreden fra Stephen Stills og en kar ved navn Lee Keefer. Crosby hadde fått det for seg at Mitchell ville låte best om hun sang inn i strengene på et flygel, noe som førte til masse båndstøy. Dette måtte redigeres bort og førte til at hele albumet høres ut som det var innspilt under ei bolle med gelé, som Mitchell har uttrykt det. Albumet har derfor ikke bare blitt remastra, men også remiksa for denne gjenutgivelsen.

“I Had A King”, “Michael From Mountains” og “Night In The City” fra albumet regnes fortsatt av mange å være blant Mitchells mest essensielle sanger.

Neste album ut var “Clouds”. Mitchell hadde overtatt produksjonen og skulle fortsette med det fram til “Shine” fra 2007, hennes siste album med nye sanger. Dog er en sang, “Tin Angel”, produsert av Paul A. Rothchild, kjent bl.a. for produksjonen på albumene til The Doors og Janis Joplins “Pearl”. I et nylig intervju med Cameron Crowe for Los Angeles Times fortalte hun om hvor misfornøyd han var med at hun ikke kunne stå stille når hun spilte. Han klarte ikke å få lyden han ville ha og gikk til det skritt å teipe føttene hennes fast til gulvet. Det tok hele gleden fra Mitchell. Deretter fortalte han at han måtte jobbe med The Doors et par uker. Mitchell sa til teknikeren Henry Lewy, “Klarer vi å få ferdig albumet på to uker?” Lewy smilte og sa ja, og slik blei det.

Albumet inneholder bl.a. “Chelsea Morning”, “I Don’t Know Where I Stand”, “That Song About The Midway” som sies å handle om Mitchells møte med Leonard Cohen, men som David Crosby mener er en avskjedssang til ham, og en av Mitchells største hits, “Both Sides, Now”, inspirert av Saul Bellows “Henderson, The Rain King” der hovedpersonen sier at nå når folk i fly kan se skyene så vel ovenfra som nedenfra behøver de ikke være redde for å dø. Sangen inneholder da sjølsagt også albumets tittel.

Mitchell likte aldri å bli betegna som en folkesanger i yngre dager. Hun ville være noe mer. Nå innrømmer hun at, jo, jeg var visst en folkesanger. Hennes tredje album, “Ladies Of The Canyon”, markerer det første steget på veien videre. Sjøl om mye her er Mitchell aleine, er arrangementene fyldigere og mer sofistikerte. Her er flere kjente sanger, “Morning Morgantown”, “For Free”, “Conversation”, “Rainy Night House” og de tre siste på albumet, “Big Yellow Taxi”, “Woodstock” og “The Circle Game”.

Etter å ha gjort ferdig “Ladies Of The Canyon” i februar 1970 og før hun begynte på det som skulle bli suksessalbumet “Blue”, det fjerde albumet i denne samlinga, fant Mitchell ut at det var på tide med ferie. Suksessen etter de tre første albumene hadde gjort at hun følte seg isolert, som en fugl i et gyllent bur. Hun var klar for nye opplevelser og eventyr. Hun pakka ei fløyte og en tre-strengs appalachian dulcimer, en slektning av vår hjemlige langeleik, og dro med vennen Penelope til Hydra, “øya til” Leonard Cohen (og Axel Jensen og Göran Tunström) i Egeerhavet. I Athen kjøpte hun en billig gitar og spilte på undergrunnen mens folk kasta penger til henne.

Hun besøkte hippiesamfunnet i Matala på Kreta der kokken og sandalmakeren Cary gjorde en fulltreffer av en entré da han blei blåst ut av døra til restauranten han jobba på grunn av en lite heldig opptenning av en ovn. Det gikk bra, Mitchell og han er stadig venner. “Carey” på “Blue” er en avskjedssang til ham da hun dro videre. Fra øya Formentera sendte hun telegram til Graham Nash om at forholdet de hadde hatt de to siste åra var over. Nash la nytt gulv på kjøkkenet i huset i Laurel Canyon da han fikk telegrammet. Mitchell hadde trodd at forholdet skulle være det siste hun hadde. Nash hadde fridd. Begge var lei seg i lang tid. Mitchell dro videre til Spania og Frankrike, men fikk etter hvert hjemlengsel. Sangen “California” er et bevis på det.

Tilbake i USA innleda hun et forhold til James Taylor og trodde igjen hun hadde funnet den rette til tross for Taylors heroinmisbruk. Forholdet varte til et stykke ut i innspillingene til “Blue”, og Taylor spiller fint gitar med Mitchell på dulcimer på “A Case of You”, “Carey”, “California” og “All I Want” - alle sanger hun hadde skrevet på Europaturen. Tittellåta “Blue” skal handle om han og “This Flight Tonight” blei antakelig skrevet kvelden etter at Michell, i stedet for å bli med Taylor hjem til hans nybygde hus på Martha’s Vineyard, booka flytur til Los Angeles. “Kanskje fordi hennes instinkter var ekstemt gode”, sa Taylor nylig til New York Times.

På albumet finnes også “Little Green”, en sang om Mitchells bortadopterte datter som ingen på det tidspunktet visste hun hadde og ikke skjønte det da albumet kom ut heller. Om “A Case Of You” sa David Crosby nylig at det er grunn til at 90 personer har spilt inn sangen. Det er fordi det er en av de beste du har hørt. Nash er ganske fornøyd med verselinjene “He loved me so naughty/Made me weak in the knees, “ på “River”, en sang for folk som er ensomme i jula, har Mitchell sagt.

“Blue”-albumet blei for øvrig endra i siste liten. To gamle sanger, “Urge For Going”, som seinere dukka opp som B-side på singlen “You Turn Me On, I’m A Radio”, og “Hunter (The Good Samaritan)” - som nylig blei utgitt digitalt på EP-en “Blue 50”, gitt ut for å feire albumets 50-årsjubileum - blei erstatta av "All I Want" og “The Last Time I Saw Richard”.

Joni Mitchell har sagt om seg sjøl at hun hun er en maler avspora av omstedigheter og også at hun skriver små filmer på rim der hun er både dramatiker og skuespiller. Hun tar utgangspunkt i faktiske personer og/eller hendelser, gjør sine betraktninger og gjør det til noe vi alle på en eller annen måte kan forholde oss til. Hun er en like stor poet som Bob Dylan, har David Crosby sagt, og en mye bedre musiker.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Hvilken jam med Joni Mitchell!

(01.08.23) Hun gikk i sitt 79. år da hun vendte tilbake til Newport Folk Festival for første gang siden 1969. Og «the queen» var naturlig nok midtpunktet da Brandi Carlile bød inn til «Joni jam».


Joni Mitchell i unik arkivsamling

(31.10.20) En av vår tids største musikalske kunstnere, Joni Mitchell, har bestemt seg for å dele starten på sin musikalske reise med oss. Det er storveis. Undertittelen “Volume 1” tyder på at det kommer mer. Det passer fortreffelig. Jeg er klar. La det regne over meg. Jeg tar alt jeg kan få.


Joni Mitchell lanserer gedigen arkiv-serie

(16.09.20) Kanskje var hun den aller sterkeste stemmen blant mange kvinnelige artister som slo gjennom på 70-tallet? Nå rydder Joni Mitchell i sine arkiver. Her kommer faktisk boks etter boks.


Joni Mitchell: Shine

(17.10.07) Vi har for vane å kategorisere våre anmeldelser, men jeg merker at det blir helt feil når jeg skal krysse av i ruta for "pop". Joni Mitchell er jo pop, men hun er liksom så uendelig mye mer. Således krysser jeg av i ruta for "Joni Mitchell" - det får holde.


Torture Killer: Swarm!

(11.05.06) Torture Killer er en finsk death metal bataljon med selveste Chris Barnes (Cannibal Corpse, Six Feet Under) på vokal. Riffene trøkker, melodiene sitter løst og de fengende låtene gjør det virkelig lett å bli godt kjent med albumet på kort tid.


Standardlåter fra Joni Mitchell

(28.10.99) Joni Mitchell har fullført et uvanlig album. Det består utelukkende av standardlåter, og vil være på gata tidlig i 2000.


Joni Mitchell: Taming The Tiger

(04.12.98) Hun var strengt tatt like tidlig ute, men for gjenkjennelsens skyld: Er du klar for den type "pop" Sting introduserte oss for midt på 80-tallet?


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.


Oh Lord! Som Paal Flaata synger Elvis!

(17.10.25) Han er en makeløs flink sanger. Herregud - Paal Flaatas barytonrøst er hjerte og smerte, herfra inn i evigheten.


Raven Blacks deilige heksebrygg

(15.10.25) Goth, metal, klassisk og teater. Himla kult!