Palace of Pleasure: Lifelong Fury

90-tallet er over. Lenge leve 90-tallet?


Med jevne mellomrom får vi beskjed om at 90-tallet er "tilbake". Mote- og livsstilmagasin kan fortelle oss at nå er det lov å gå i flanellskjorter, høre på fransk house og henge på minimalistiske cafèer igjen. Men det blir liksom aldri noe av. 90-tallet setter seg ikke på nytt sånn som de andre etterkrigsepokene har gjort. 90-tallet ligger nok smertelig friskt i minne og en viss ironisk distanse kreves for at et tiår skal kunne innlemmes i nostalgi-fellesskapet.

Oslo på 90-tallet var forøvrig en herlig tid. I et flyktig øyeblikk opplevdes det som å leve og puste i europas kulturelle hovedstad. Utenlandske journalister fløy over annenhver uke for å skrive om det fremadstormende klubblivet som ble sammenlignet med London og Paris. Ikke siden jazz-scenen på 60- og 70-tallet har Oslo vært mer internasjonalt anerkjent for sitt uteliv, heller ikke senere. I episenteret av all denne oppmerksomheten var klubber som Head On, Jazid, Blå og Skansen. DJen var den nye rockestjernen og oppi denne suppa var også Palace of Pleasure tonesettende. Lokalt elektronikaband på rett sted til rett tid med sunt overskudd på kred-kontoen. Sammen med en håndfull andre var Palace of Pleasure med å definere lyden av den alternative kulturen i Norge i tidsperioden. Belønningen kom i form av to spellemannspriser, fulle konsertlokaler og fordelaktige anmeldelser. Vel fortjent.

Som påstått tidligere er ikke tiden moden for 90-tallsnostalgi ennå. Og det er dessverre nettopp det Palace of Pleasure fremstår som i dag. Lifelong Fury byr ikke på særlig mye nytt, annet enn kanskje litt dårligere idèer. Konseptet er altså det samme som før, selv om det har beveget seg nærmere popmusikk. Kort forklart er det drømmende komposisjoner med lagvise synther, behagelig gitar, ekko-effekter og naive poptekster. I vår tid blir slikt avfeid som avansert cafèmusikk uten særlig relevans. Bandets Wikipedia-artikkel er eksempelvis ikke oppdatert, selv om Lifelong Fury kom ut i 2008. Personlig liker jeg ikke anmeldelser med "konstruktiv kritikk" og forslag om forbedring, men det er i min ærlige mening at Palace of Pleasure kunne vært et viktig bidrag til norsk musikk også i dag dersom bandet hadde evne til å fornye seg selv og overraske fremfor å behage.

Men, det er ikke bare elendighet. Noen av låtene funker til en viss grad og det er lett å høre at det er materiale til gode live-opplevelser. Noe bandet forøvrig også er kjent for. Men om mangelen av Lifelong Fury i platesamlingen vil fremtvinge en følelse av savn er tvilsomt.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Palace of Pleasure innfridde på Hærverk

(17.06.24) Konklusjonen etter å ha sett Palace of Pleasure to ganger på Kafé Hærverk det siste (litt utvida) året må være følgende: Jeg tror at de egentlig spiller konsert for seg selv, for de synes det er så utrolig kult å stå på ei scene og spille diggbar musikk og danse der oppe, og så får vi heldige publikummere lov til å være med på festen.


PoP – alternativfavoritter med stayerevne

(05.06.23) Jazzkompisen og jeg ville på Peter Gabriel i Bergen etter de to første singlene. “Vi skal ikke heller dra på Palace of Pleasure på Kafé Hærverk?” I takt med singelutgivelsene hadde begges interesse dalt litt. “Jeg har hørt at de er bra!” Jeg synes selvfølgelig at det er et fantastisk godt forslag siden mitt forhold til PoP begynte på midten av 90-tallet da jeg jobbet sammen med Jørund og det var alltid moro å dra på konsert med dem.


Norsk musikk for eksport!

(03.05.01) Tallet på norske artister som får realisert utfartstrangen sin er stadig økende. Endel er av disse artistene er støtta av Kulturdepartementet gjennom Norsk Kulturråds TTF-ordninger. Den statlige sponsinga ser altså ut til å kunne bære frukter. PULS har sett nærmere på de drøyt 20 artistene som fikk støtte ved årsskiftet. I tillegg har vi kartlagt minst like mange som reiser ut helt på egen hånd.


Palace of Pleasure hjemme igjen!

(09.12.00) (Oslo/PULS): Palace of Pleasure (POP) - som i en årrekke har spilt bevissthetsutvidende kontemporær popmusikk - er medisin en fuktig torsdagskveld i desember. Ikke nok med at de antakelig har musikkverdenens mest fornøyelige og velskrevne nyhetsbrev, disse "harmoniske budbringere" entret torsdag kveld So What! for nok en gang å underholde alle som hadde vett til å avlegge klubben et besøk.


Norsk Kulturråd har fordelt nesten 2 millioner

(22.02.00) Krøyt, Madrugada, Beezewax, Sister Sonny, Bønkers, Dipsomaniacs, Seven, Tolv Volt, Gluecifer, Palace Of Pleasure… Noen setter kursen utaskjærs, andre holder seg i Kongeriket. Felles for disse – og ganske så mange andre band – er at de har fått turné-støtte fra Norsk Kulturråd.


Palace Of Pleasure: Popaganda

(07.10.99) Det er ikke fritt for at forventningen står i taktet når Palace Of Plesaure slipper sin andre langspillplate. Når forventningen langt på vei innfrir, er det derfor bare å ta på seg danseskoene.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.