Supergrass: Diamond Hoo Ha

Supergrass var de store yndlingene til både publikum og kritikere på siste halvdelen av 90-tallet. Siste årene har det imidlertid vært stillere rundt bandet, og det er ingen tilfeldighet.


Det er tre år siden Oxford-bandet gav ut den skuffende Road To Rouen, et album som ble til under spesielle omstendigheter etter at brødreparet Gaz (gitar og vokal) og Rob Coombes (keyboards) mistet deres mor under innspillingen. Albumet ble også en kommersiell fiasko. Oppkjøringen til Diamond Hoo Ha var heller ikke optimal, da bassist Mick Quinn klarte å gå i søvne ut av et vindu i andre etasje og brekke ryggen i fjor høst.

Så til årets Diamond Hoo Ha som ikke overraskende har et litt mer positivt uttrykk enn forgjengeren, men bandet virker å være på tomgang på låtskriversiden. "Diamond Hoo Ha Man" åpner med et "Moby Dick"-aktig riff, og er ingen oppfinnsom start på det nye albumet. Produsent Nick Launay har bak seg jobber for band som Nick Cave & The Bad Seeds, Arcade Fire og Yeah Yeah Yeahs, men klarer dessverre ikke å blåse nytt liv i den tafatte 2008-versjonen av britpopens rockealibi Supergrass.

Kvartetten disker videre desperate opp med helt greie pop- og rockelåter som andresingelen "Bad Blood" og ett av de få høydepunktene "Rebel In You" uten at noe av det direkte minner om glimt av gammel storhet. Det skorter på låtteft, vilje og faktisk energi - vel vitende om at det siste er det Supergrass aldri manglet i sine 10 første år som band.

Bandet prøver seg også på litt eksperimentering med en totalt kvalt saxofon i "The Return Of...", og det låter uinspirert og viljeløst, mens "Ghost Of A Friend" er flere hakk bedre med en godkjent sommerfølelse over låta.

Britpopen var kanskje like mye en boble som grunge-perioden var, og flere av bandene som regjerte i den perioden er også gått mer eller mindre i jorda, som Blur, Suede og Pulp. Om Supergrass nekter å gi seg, bør de ihvertfall ha vilje og teft nok til å gjenopplive karrieren sin med et tilstrekkelig knippe av de suksessfaktorene som definerte bandet igjennom I Should Coco (1995), den fantastiske In It For The Money (1997) og kritikersuksessen Supergrass (1999). Det minner ikke mye om det, dette her.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Super Supergrass tross startvansker

(17.06.22) Alltid trivelig med gjenhør med gamle helter og Supergrass leverte så absolutt varene.


Supergrass: Et ustødig dykk i 90-tallet

(14.11.08) (Oslo/PULS): Det er en stund siden vi har hørt fra dem, men på en mandag trakk Supergrass likevel like mange på konsert i Oslo som de gjorde sist gang de var her. Etter to skuffende plater er det likevel ikke det Supergrass vi lovpriste for nærmere 10 år siden som sto på scenen.


Supergrass: Life On Other Planets

(30.09.02) Det har vært fryktelig stille fra Supergrass i et par år nå, og etter den litt skuffende selvtitulerte forrige-skiva er ikke forhåpningene skyhøye til "Life On Other Planets". Men Supergrass skuffer faktisk ikke.


Supergrass i niognitti

(19.10.99) Gaz, OK – det er ingen tvil om hvem som er Mr. Supergrass. Men mannen på bildet her, Mick Quinn, er blitt en stadig mer sentral mann i live-sammenheng. På Rockefeller mandag trua han med å overta showet.


Supergrass, live på nettet

(11.10.99) I morgen gjør Supergrass sin siste konsert på en lengre Englands-turné. Du kan se og høre den med egne øyne – på nettet.


Supergrass: Supergrass

(07.10.99) - Jeg tror det blir baaare kos og gøy og morsomt, jeg! Sa Harald Heide-Steen i en av sine legendariske Midtøsten-sketsjer. Jeg tenker på han hver gang jeg hører den nye LPen til Supergrass. Gaz Coombes, Mick Quinn, Danny Goffey og Robert Coombes har lagd den mest kosete britpop-plata jeg er lykkelig eier av (og det begynner å bli noen).


Supergrass: 20. september

(24.08.99) De fantastiske tre i Supergrass er klar med nytt album. Det er tredje gang, og only-in-it-for-the-money-gjengen har funnet grunn til feire seg sjøl. Tittel: ”Supergrass”.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.


Ujevnt denne gang, Viagra Boys

(14.12.25) Viagra Boys er fortsatt noe av det heteste du kan se på skandinaviske konsertscener. Søndag 7. desember gjorde de Sentrum Scene i Oslo til sin personlige lekegrind. Deres rene galskap, satire, fengende riff og lekne tilnærming gjør dem til et spektakulært skue som folk reiser langt for å se - og de innfrir alltid på et vis.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.