Alicia Keys - Bitte litt "off-key"?

Alicia Keys var i går på sitt tredje Norges-besøk på 5 år, og med et så å si utsolgt (sittende) Oslo Spektrum med 90% hunnkjønn tilstede, så utartet dette seg til noe som ble veldig bra, men noe annet var dessverre utrolig pinlig, så hvordan denne anmeldelsen utarter seg, vel da må du lese videre i spenning…


Alicia Keys / /


Denne unge damen er vel det man kan kalle for et ”Wunderkind”, et stort talent i ung alder, som ble faktisk nektet å gi ut sitt debutalbum i ’99, fordi likheten mellom hun og Lauryn Hill var for stor, så hun måtte pine seg gjennom hele 2 år før hun fikk oppleve spotlighten. Det var selvsagt musikkguruen Clive Davis som sto bak denne planen, og utrolig nok, så funket den formelen på absolutt alle plan. Hun ble stjerne over natten, og ble på en måte det motsatte av Britney Spears. Det vil si, helt frem til 2008, der man (nesten) ikke kan se forskjell på dem.


ALICIA: "I am the greatest!" Foto: Bjørn Avlesen

Undertegnede så nemlig Alicia Keys i Spektrum for 5 år siden, og da sto folk i tusentalls å så på denne lille jenta sitte bak et gigantisk piano. Hun kunne vært lam i bena for alt jeg visste, fordi der satt hun nemlig resten av konserten. Selvsagt, nå forstår man hvorfor hun gjorde akkurat det, fordi damen kan jo ikke bevege seg for fem flate øre. I går nemlig så hadde hun en hær av dansere med seg, og hun skulle (prøve å) være med i koreografien. Kanskje ikke så mange av Puls-leserne som kan mye om dans, men damen mestrerte ikke en ”steptouch” en gang. (!) Det var direkte pinlig å se på. Få den damen bak et piano nå!

Heldigvis etter en ganske så rotete start, så kom hun seg bak pianoet, og da kunne man slappe av å nyte den vakre musikken, fordi det var utrolig mange slagere her. ”You don’t know my name” fikk folk til å føle at 70-tallet var tilbake, på en bra måte. ”A womans worth” må være noe av det beste denne damen har skrevet, fordi hun fikk med seg hele salen på en sjelfull allsang. ”If I aint got you” ble nok likevel det største høydepunktet, der hele Spektrum reiste seg frivillig opp å vaiet med. Hennes aller største hit ”Fallin’” ble faktisk ganske så rotete, fordi hun hadde forandret den så mye at folk bare ramlet av.


LOOK: "I'm walking!" Foto: Bjørn Avlesen

Hennes coverversjon av Prince sin ”How come you don’t call me anymore?” var nok likevel den som fikk størst applaus, og det ble faktisk en del coverlåter etter hvert, kanskje litt i det meste laget? Den vakre ”Got to be there” av Jackson 5 overasket publikum, men ikke like mye som ”Lady Marmalade” gjorde, eller hva med Marvin Gayes disco-hyllest ”Got to give it up”. Det gikk over til det unødvendige når hun plutselig spilte en Usher-låt, som virkelig ikke passet inn. Dama har gitt ut 3 studioalbum (og et live) så hun burde egentlig ha nok å fare med.

I alle fall, tilbake til det positive: Når hun satt alene på sitt piano og visste fram sin praktfulle stemme, da var det fantastisk å høre på. Selv om hun flere ganger under konserten ble nødt til å peke på de 3 kvinnelige ”Supremes look-alike” koristene og be dem ta over leaden. Akkurat som om hun ville spare stemmen til turnèen hennes tok henne til en større by. Hun pratet ganske mye til publikum om seg selv, på den ego-amerikanske måten, som man aldri blir klok på. Det manglet egentlig bare at hun applauderte seg selv.


SOUL: Å spille piano, det kan hun. Foto: Bjørn Avlesen

Mye av praten (og ikke minst musikken) gikk nok over hodet på de fleste fjortissene som var tilstede denne regnfulle tirsdagskvelden, fordi hun prøvde for hardt der en stund. Hun rett og slett overvurderte sitt publikum, fordi halvparten av folket i salen var nok der fordi ”hun er så pen”. Noe skuespiller er hun heller ikke, fordi konserten startet med en (alt for) lang videointroduksjon der Cedric – The Entertainer gjorde en ”Blues Brothers” parodi av den berømte kirkescenen, som virkelig ikke hadde en eneste punchline. Det er sjeldent man gjømmer seg bak sine hender når man ser på TVen, men dette var dessverre et slikt tilfelle…

Til slutt så må en frustrert anmelder få lov til å si sin personlige mening om hennes nye topp 10 hit ”No One”. Den er så vanvittig frustrerende på så mange plan at der er en skam at Norges befolkning trykker denne singelen til sitt hjerte. Det er jo bare en svak kopi av den grusomme ”Where is the love” av Black Eyed Peas, som igjen er en kopi av (den ikke fullt så ille) ”Torn” av bl.a. Natalie Imbruglia (og vår egen Trine Rein). Det toppet seg når Alicia Keys gjorde en gigantisk avslutnings-tease av denne låten med hele den irriterende ”oh oh oh oh oh” sunget gang på gang. Dette er hvitmannsmusikk av superhøy kaliber at man kan trygt si at hun har solgt sjelen sin med denne låten.


ALICIA KEYS: "I love you!" Foto: Bjørn Avlesen

”And on that note…” så er konklusjonen veldig enkel: Hennes frieri til ”the lighter persuation” er alt for gjennomskuelig. Miss Alicia Keys er et stort talent, som bør finne sin vei tilbake til sine musikalske røtter, og ikke minst, få den søte rumpen sin tilbake bak pianoet, der den hører hjemme.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Har Alicia Keys lagd et jazzalbum?

(23.08.22) «I was thinking ‘bout Alicia Keys», synger Bob Dylan i «Thunder On The Mountain» fra «Modern Times» (2006). Jeg skjønte det den gang, og jeg skjønner det stadig bedre og bedre.


«Keys» - helt overlegent, Alicia Keys

(20.12.21) Var det mulig for Alicia Keys å utvide sitt repertoar? Ja, det var det. «Keys» er et nesten ubegripelig flott album.


Queen of New York – Alicia Keys

(12.12.20) 12.desemberluka til Rønsen: - I was thinking about Alicia Keys …


Billie Eilish og Lana Del Rey - presented by Alicia Keys

(09.02.20) Jeg ser Alicia Keys som vertinne for årets Grammy-utdeling, og kommer på at jeg må si noen ord om to helt vesentlige utgivelser fra 2019 som jeg aldri fikk skrevet om. Nå når PULS er på lufta igjen, blir alt liksom så mye enklere.


Nå ruler de mørkhudete kvinnene, for alvor!

(09.11.16) Beyoncé – Solange – Alicia Keys. Snakk om å ta grep om moderne popmusikk!


Pur pop blir ikke bedre

(04.05.10) - I was thinking about Alicia Keys, synger Bob Dylan i ”Thunder on The Mountain”. Jeg har noen ganger lurt på hvorfor. Men nå tenker også jeg på Alicia Keys, hver dag.


Grammy Awards for femtiende gang

(11.02.08) Det er hele femti år siden den aller første Grammy prisen ble delt ut og dette ble naturligvis behørig feiret under gårsdagens prisutdeling. Amy Winehouse og Kanye West gjorde nærmest rent bord i tillegg til Norgesaktuelle Foo Fighters som stakk av med beste rockealbum samt beste opptreden innen rock.


Alicia Keys: The Diary Of Alicia Keys

(12.01.04) Alicia Keys har solgt 10 millioner eksemplarer av platedebuten "Songs In A Minor" fra 2001. Enda mer imponerende er hvordan 23 år gamle Alicia har oppnådd en slags universell aksept med musikken sin. Hun har opptrådt for House Of Commons, innledet et møte hos den amerikanske kongressen, opparbeidet yndlingsstempel blant sine største forbilder fra soulmusikkens glansdager, og samtidig kombinert rollene som mainstreamidol og credobjekt i alternaive leire med imponerende overbevisning.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.