William Hut: Days To Remember
William Hut kniver med Aksel Henie om å være den mest hardarbeidende mannen i norsk showbiz dette året. For andre gang på åtte måneder er den tidligere Poor Rich Ones-vokalisten ute med ny plate; denne gangen har han lagt den amerikanske countrytradisjonen under lupe, som han gransker med klarøyde, egenartete vestlandsblikk.
Days To Remember er spilt inn i Boston med hjelp fra amerikanske musikere, og består av eget materiale, samt en fortryllende versjon Hank Williams-låtaThe Log Train.
Det mest gledelige med countrydebutanten William Hut er at han aldri mister seg selv i nesegrus sjangerrespekt, slik country-debutanter flest har en tendens til. I stedet oppfører William Hut seg som han ikke har gjort annet hele livet. Den fantastiske gullstrupen står i skjønn forening med sløye steelgitarer og slentrende rytmeavdelinger, - faktisk enda mer kledelig enn på den kritikerroste "Versus The End Of Fashion Park han lanserte tidligere i år.
Som visepopper har William Hut en tendens til å overbruke stemmen sin, og plumpe ned i sytebåser og kjedelige deppeklisjèer. På Days To Remember setter han fortsatt stemmen i høysetet og bruker sjangerklisjèer over en lav sko. Men her låter han bare stilsikker og velkledd, ikke ordinær og repeterende.
Geniforklaringen av nye William Hut ligger også i lyrikken, og hvordan han formulerer seg i fonetiske vakre drag: Theres a scary scar in this springtime blues / I will do my best to ignore the booze. Ikke bare er det vakker musikk på papiret, det låter også som en whiskeyvåt drøm de fleste bruker en hel karriere på å sette ut i live.
Og med en stadig voksende stemme nå i udiskutabel verdensklasse og en nyfødt forløsning som komponist, er Days To Remember en plate jeg vil huske i flere år fremover. Det er mer enn jeg kan si om både William Huts tidligere plater, eller andre norske countrypoppere som sådan.
Aldri mer Poor Rich Ones! Vær så snill!?!!
Del på Facebook | Del på Bluesky