William Hut: Versus The End Of Fashion Park

William Huts nye soloalbum representerer et høyst nødvendig motstykke til den ellers utslitte skranglemoten som hersker blant norske singer-songwritere om dagen. Særlig når mannen med landets mest behagelige poprøst løfter seg opp på melodinivå med "tvillingvokalist" Richard Holmsen i Delaware, føles "Versus The End of Fashion Park" som et verdig tilskudd i platesamlingen.


Dessverre er det ikke altfor mange av disse øyeblikkene, i hvert fall ikke fra et aktiv lytterperspektiv. William Hut er bemerkelsesverdig forutsigbar i tonevalgene, og kan fort bli kjedelig hvis du forsøker å la han underholde deg. Som hvile/sove-plate er den derimot fantastisk. Huts stemme er døsigere enn vanlig, men den har fortsatt den karakteristiske og gjennomtrengende spissen på toppen, som har ruset Poor Rich Ones-tilhengere gjennom mange år.

Hele produksjonen er kløktig konstruert etter klangen i stemmebåndet hans; enten den er alene med kassegitaren, eller i selskap av fullt orkester med strykere. Slik vokser det frem en helhet og identitet, som både forsterker de gode låtene og kamuflerer middelmådige.

Denne "kamuflasjen" stikker samtidig kjepper i hjula for lyttere som ønsker seg et langvarig forhold med "Versus The End Of Fashion Park". William Hut virker litt stivbeint og distansert i intim-formatet. Det er som om han er avhengig av miksebordet for å kunne formidle nærhet og personlighet i musikken. For selv om det høres fint ut til slutt, synes jeg å merke denne "distansen".

William Hut fungerte bedre i Poor Rich Ones der han kunne utfolde seg fritt og pompøst over storslåtte gitarer. Nå omgås han heller hviskende strykere og stillegående synth-vegger. Og hvis det er representativt for fremtidens William Hut, er jeg redd han også vil utflankere seg selv som en av de mest sentrale skikkelsene i pop-Norges stolhetskatalog.

Komposisjonene viser også liten progresjon i forhold til hva William Hut tidligere har levert. Stort sett repeterer han de samme melodivendingene og teknikkene han har har brukt, og etter min mening slitt ut, gjennom fem plateutgivelser (fire PRO-plater og en soloplate).

Fem av de totalt tolv låtene er imidlertid så sterke og/eller interessante at de verdt litt oppmerksomhet:

"King Of" åpner plata i en brennheit intimatmosfære av tangenter og fiolin, sammen med en myk og høytidsstemt Hut-melodi. Det er akkurat som låta forsøker å kjempe seg ut av noe trykkende og innestengt; en slags stille sorg over et eller annet. For første og eneste gang klarer William Hut å skape assosiasjonsbilder og bevegelse i kroppen min med samme kraft som sine overmenn Tom McRae, David Kitt og Matthew Jay. Refrenglinjen "..in the meantime/You're king of it all" likner på fjorårets uforglemmelige "..I wouldn't change a thing" med Oslo-bandet Jake Ziah (et av de sterkeste sørgerefrengene i 2003).

I "Black" går William Hut på slang i Tom McRaes melodikatalog. "A Structure, built on purpose, painted black", synger Hut som om han skulle vært snytt ut av nesa på McRae (William Hut har forøvrig oppført McRae på takkelista!).
De fleste hadde ikke turt å være så utilsørt frekk som dette. Men William Hut tør, og belønnes med en gripende melodisterk affære, som han rettferdiggjør som som sin egen med lekre detaljer og vendinger. En utypisk, men likefullt knallsterk Hut-komposisjon.

"For The First Time" er kanskje mer spennende i formen enn den er sterk, men ved hjelp av programmerte rytmefigurer og et rullende synth-tema på refrenget stikker den seg ut som et giftig motstykke til en ellers udynamisk og forutsigbar plate. "Path" er et annet unntak, der Sissy Wish puster friskt og vakkert i duettsang med William Hut.

"I remember, Last December" byr på platas sterkeste sekunder med et fantastisk arrangement av blåsere, fiolin i samspill med standardbesetning av gitar, bass og trommer. Dessverre er vokalmelodien litt for svak til å løfte låta ytterligere, men for en gang skyld klarer han i hvert fall å være nedtonet og spennende på en gang.

"Versus the End Of Fashion Park" er en god plate, men skuffende med tanke på hva William Hut har gjort tidligere.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Som vanlig – pure pop fra William Hut

(15.02.24) Kan vi være enig om at han har landets peneste guttestemme?


William Hut: Silent Hum

(03.04.09) Bergensernes gullstrupe William Hut er igjen albumklar. "Silent Hum" er mer av det samme, men det er jo akkurat det vi vil ha.


William Hut: Nightfall

(16.02.07) Bergenseren med den silkemyke stemmen når ut til et stadig større publikum. Hans andre album "Nightfall" har sågar fått heftig rotering i form av tv-reklame, og da er veien som regel kort til suksess.


Hovefestivalen slipper flere navn

(25.01.07) Toffen og resten av gjengen i Hovefestivalen ligger ikke på latsiden, og presenterte i dag 5 nye artister som er klare for sommerens festival. Og her burde det være noe for enhver smak.


William Hut: Days To Remember

(25.10.04) William Hut kniver med Aksel Henie om å være den mest hardarbeidende mannen i norsk showbiz dette året. For andre gang på åtte måneder er den tidligere Poor Rich Ones-vokalisten ute med ny plate; denne gangen har han lagt den amerikanske countrytradisjonen under lupe, som han gransker med klarøyde, egenartete vestlandsblikk.


William Hut: Delikat Øya-nachspiel

(12.08.01) (Oslo/PULS): Etter en Øyafestival som for undertegnede fortonet seg som verdens undergang, da han lurt nok stilte i t-skjorte og ryggsekk uten ekstra klær, var det en særdeles god opplevelse å entre John Dee seinere på kvelden. Askil Holm og William Hut fra Poor Rich Ones, hadde med seg fire strykere på scenen, og leverte en intim og behagelig konsert som virkelig fikk varmet sjela hos de frammøtte.


William Hut med Lisa Germano i baklomma

(10.08.01) William Hut (aka Willy Marhaug fra Poor Rich Ones) har nettopp sluppet skiva Road Star Doolittle, PULS tok en prat med ham om den, om Poor Rich Ones og en hel rekke andre ting på en Oslopub en ettermiddag på sensommeren


William Hut: Road Star Doolittle

(10.08.01) William Hut er et pseudonym for vokalist Willy Marhaug i Poor Rich Ones. Road Star Doolittle er hans lille sideprosjekt, opprinnelig tenkt for hjemmebruk, men som ble utvidet til en helhjertet plateinnspilling med hjelp av folk som Magnet, Pedro-Carmona Alvarez (Sister Sonny), Pluto (Sister Sonny), Espen Mellingen (Ai Phoenix) og Bjørn Bunes (Poor Rich Ones).


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.