Laila Dalseth: Everything I Love

Laila Dalseth har med sine rundt 40 års fartstid i jazzbransjen så absolutt oppnådd veteranstatus. Den eminente vokalisten med røtter både i Bergen og Billie Holiday kunne enkelt og greit surfa videre på standardlåt-bølga med standardtolkninger, men som en ekte jazzmusikant så har hun stadig ønske om å gi seg sjøl utfordringer. Resultatet har blitt ett av hennes aller beste visittkort gjennom en lang og flott karriere.


"Everything I Love" er Laila Dlaseths niende CD på Gemini Records siden 1986. I tillegg har det også blitt noen til sammen med andre artister på andre selskaper: Dalseth er med andre ord både en erfaren og relativt veldokumentert musikant. Akkurat derfor er det ekstra hyggelig at hun tar nye grep og nye sjanser i forbindelse med denne utgivelsen.

De som tror at Laila Dalseth dermed har kasta seg på frijazzbølga, tar likvel kraftig feil. Dalseth har siden karriera hennes tok av i hjembyen Bergen bekjent seg til et tonespråk som har sine tydelige røtter i swing, mainstream og bebop. Der befinner hun seg fortsatt, men også innenfor disse grensene finnes det stadig nye måter å tolke musikken på og disse prøver altså Dalseth til en viss grad ut her.

Det melodiske, harmoniske og rytmiske fundamentet ligger stort sett fast, men assistansen fra spesielt pianist - og ikke minst arrangør - Per Husby, gjør sitt til at musikken låter frisk og gir både alle involverte og oss som lyttere nye utfordringer.

Laila Dalseth har alltid vært dyktig til å plukke medmusikanter som kan gi henne solid reisefølge og denne gangen er på ingen måte noe unntak. Som alltid er ektemann og tenor- og sopransaksofonist Totti Bergh en meget stilsikker og uttrykksfull støttespiller og i bassist Kåre Garnes har Dalseth med seg en bunnsolid og sterkt undervurdert musikant: Hør bare på hans nydelige jobb som alene-støttekontakt i "They Say It's Wonderful". Altsaksofonist Frode Nymo er i mine ører en musikant i verdensklasse - bare spør Michael Brecker etter møtene med Nymo i Molde i sommer. Her følger flere nye bekreftelser på min påstand. Trommeslager Tom Olstad er bortimot personifiseringa av dette musikkuttrykket her hjemme og passer utmerket inn. Når det gjelder gitarist Staffan William-Olsson viser han stadig nye sider av seg sjøl og også innenfor dette tonespråket swinger det noe grasat av mannen vi har adoptert som norsk for lenge siden. Hans nydelige gitarspill - alene med fruen - på "The Folks Who Live On The Hill" er så smakfullt og vakkert at det er verdt inngangspengene alene.

Det er ikke til å undres over at Laila Dalseth stortrives i et slikt selskap. Husby har tatt med seg elementer fra så "ute" kilder som Robert Schumann, men også det passer inn i dette selskapet der også Duke Ellington blir hylla med tre sanger - uten at noen av dem er skrevet av han! Spesielt, men med en klar logikk bak som med alt annet på denne innspillinga.

Vi får møte Laila Dalseth i alle slags tempi og i en rekke stemninger her og at det er en vokalist og musikant i nærheten av sitt kreative høydepunkt, synes åpenbart. Laila Dalseth har fått veldig mye skryt både her hjemme og utenlands for sine bragder - nå er det bare å finne fram godordene igjen for alle med sans for tradisjonell jazz med personlighet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Klimakrisa, according to Per Husby

(07.02.20) Musikken var gigantisk bra! Jeg kommer til den, men først noen ord om hva kvelden strengt tatt handla om: Klimakrisa.


Bjørn Alterhaug: Moments

(04.07.05) For kort tid siden fylte en av norsk jazz' virkelige bautaer, Bjørn Alterhaug, 60 år. Det blei forhåpentligvis markert på behørig vis i Trondheim og dalstrøka nordover der Alterhaug lever og har sine røtter og sitt virke. Som det usedvanlig rause mennesket Alterhaug er byr han like godt alle oss andre på en presang også: "Moments", hans platedebut fra 1979, har kommet ut på CD for første gang og den har tålt tidens tann på alle slags vis.


Ornette or not? Ornette!

(01.07.04) (Kongsberg/PULS): En av de siste gjenlevende legendene innen jazzen, Ornette Coleman, avslutta åpningsdagen på jubileumsfestivalen i sølvbyen. Det gjorde Coleman på det viset som man kan og skal forvente av en stilskaper: Han tok oss med til steder vi knapt ante eksisterte og han fortalte oss at originaliteten og skaperkraften fortsatt er tilstede i fullt monn.


Hilde Louise: Eleven Nights (And Two Early Mornings)

(04.03.04) Strømmen av spennende, norske jazzutøvere ser ut til å være uendelig. Ingenting er forsåvidt hyggeligere enn det: Det eneste man lurer på er egentlig hva de skal leve av alle sammen. Hilde Louise Asbjørnsen er et helt nytt navn for de fleste - som jazzvokalist. De som har fulgt godt med i norsk underholdningsliv de seineste åra har likevel støtt på navnet: Hilde Louise har, sammen med vennina Lene Kongsvik Johansen, gjort stor lykke som gjøgler med forestillingene "Noraprisen" og "Asbjørnsen og Joh. - Nye Eventyr".


Per Husby Septet: Peacemaker

(26.08.03) Per Husbys "Peacemaker" blei spilt inn i 1976, men utgitt i kun 500 eksemplarer på et lite studentselskap i Trondheim. På ett vis er dette den "egentlige" utgivelsen av dette flotte tidsbildet fra midten av 70-tallet. Samtidig som det er tidsbilde fra cirka et kvart århundre tilbake, er det også musikk som har tålt tidens tid tann på et fremragende vis.


Harald Bergersen: Harald Bergersen
Bjørn Johansen: Bjørn Johansen

(19.11.01) Harald Bergersen og Bjørn Johansen er to viktige musikanter fra den godt voksne jazzgenerasjonen. Med disse to utgivelsene foreligger det endelig en dokumentasjon over viktige epoker i deres karrierer.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.