Eivind Opsvik: Overseas

Bassisten Eivind Opsvik markerte seg her hjemme på 90-tallet i svært så forskjellige settinger. Først dukka han opp i den Nat King Cole-inspirerte Marvin Charles Trio og seinere i frijazzbandet The Quintet med bl.a. Bjørnar Andresen og Calle Neumann. I 1998 satte han kursen for New York og videre studier. Der har han inntil videre blitt værende, og hans debut under eget navn forteller oss at han har utvikla seg til å bli en meget spennende bandleder, komponist og bassist.


I løpet av sine fire år i jazzens aller største og viktigste metropol har Eivind Opsvik, som går inn i sitt trettiende år, tydeligvis sugd til seg en masse lærdom og erfaring. I tillegg til studiene har han også spilt i en rekke forskjellige band og ut av alt dette skapt et tonespråk han er aleine om og som han allerede kan være veldig stolt av. Samtidig er jeg helt sikker på at han vil være den første til å innrømme at han bare er i starten på en evigvarende læringsprosess.

Med seg i de forskjellige instrumenteringene sine, eller de forskjellige bandene for den sakens skyld, har Opsvik en rekke meget ettertrakta New York-baserte musikanter som trommeslageren Gerald Cleaver (med fartstid fra storheter som Tommy Flanagan, Hank Jones og Roscoe Mitchell), tenorsaksofonisten Tony Malaby (som har jobba mye med Joey DeFrancesco) og organisten Craig Taborn (som har vært en av James Carters viktigste medspillere).

Det forteller en hel del om hvilken anseelse Opsvik har fått i musikerkretser i The Big Apple og etter å ha tilbrakt en del tid sammen med CD-en og musikken hans, er jeg overhodet ikke overraska. De 11 komposisjonene Opsvik har bragt til torgs, den tolvte er en felleskomposisjon, byr på mye vakker, spennende og ikke minst utfordrende musikk - vi snakker om mat å bite i for hvem det enn måtte være.

Musikken er stort sett åpen og melodiøs, noen ganger er den også veldig løs. Opsvik har tatt med seg en hel del av den europeiske eller skandinaviske estetikken og satt den sammen med impulser fra den amerikanske sida. Ved et par anledninger får vi også oppleve Opsvik i soloutfoldelse, og det avslører at vi allerede har med en musikant å gjøre som uttrykker seg med en stor grad av modenhet - han bryr seg ikke om å vise fram tekniske C-momenter, her er det innholdet som teller.

Instrumenteringa varierer fra solobass, via trio til flere større konstellasjoner med med både pianist og organist, perkusjonist og to trommeslagere, og Opsvik har tydeligvis brukt mye kløkt for å finne fram til hva slags instrumentering som passer best for hva slags musikk. Jeg mener at han uten unntak har greid å finne fram til de riktige kombinasjonene.

Eivind Opsvik er såvidt i gang med ei vandring som forhåpentligvis blir svært lang. Hans solo-debut er enkelt og greit veldig, veldig lovende - dette er en musikant både vi her i kongeriket og resten av verden også vil få mye glede av i åra som kommer.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Eivind Opsvik: Overseas 3

(16.09.08) Sjekk det sløye hornet. Henslengt jazzskive, kis. Eivind Opsvik nikker tilbake til Norge fra New York, New York.


Eivind Opsvik: Overseas II

(09.06.05) For godt og vel to år siden debuterte den New York-baserte Oslo-gutten Eivind Opsvik under eget navn med "Overseas". Debuten fortalte oss om en bassist, komponist og bandleder som hadde vokst voldsomt siden han forlot kjempers fødeland på slutten av det forrige århundret. Nå foreligger oppfølgeren, som har fått det naturlige navnet "Overseas II", og Opsvik har tatt enda flere steg.


Tone Collector: Tone Collector

(08.06.05) Bandet Tone Collector er nok en ukjent enhet for de fleste her hjemme. Det er en amerikansk trio med en norsk New York-bosatt bassist som har tatt turen til Stockholm for å spille inn sin første live-CD. Med den forteller de oss klart og tydelig at det skjer mye spennende også på den andre sida av Atlanterhavet.


Marvins soulaften

(12.08.02) (Oslo/PULS): Oslo Jazzfestival landet på siste kvelden og jeg landet på konsert med Marvin Charles. En annerledes opplevelse – Marvin er ikke som andre jazzmusikere.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.


Ujevnt denne gang, Viagra Boys

(14.12.25) Viagra Boys er fortsatt noe av det heteste du kan se på skandinaviske konsertscener. Søndag 7. desember gjorde de Sentrum Scene i Oslo til sin personlige lekegrind. Deres rene galskap, satire, fengende riff og lekne tilnærming gjør dem til et spektakulært skue som folk reiser langt for å se - og de innfrir alltid på et vis.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.