Diversion Blue: Pleasureville

Diversion Blue leverer et krevende album, fullt av dystre stemninger. De gjør seg flid, velger aldri lettvinte løsninger - og må nødvendigvis ha brukt laaang tid i studio.


Sverre Andre Stenersen skriver pop/rock-låter, men leiter bare svært sjelden etter melodilinjer som går rett i øret. La oss si det sånn at han er mye mindre catchy enn f.eks. Frank Hammersland (Popium).

Som gitarist tror jeg Stenersen har hatt mye utbytte av å høre på Peter Buck (R.E.M.) - og siden vi først er der: "Pleasureville" er mye mer "Monster" enn "Out Of Time".

Soundet er gjennomgående stort; masse kor & tangenter & saksofoner. Bare gitarlyden peker i motsatt retning. Dette betyr ikke at det er lite gitar, for all del - bare at den er miksa tørt.

Jeg liker Diversion Blue aller best når de virkelig køler på, og det gjør de heldigvis veldig ofte. Da spruter de energi som Waterboys i sine glansdager!

Jeg hopper ikke ut av mitt gode skinn i sprelsk lykke over "Pleasureville". Men jeg setter et stort NB! ved både albumet og bandet. Dette er et band som evner å gå egne veier, musikere som jakter særpreget. Da er mye gjort.

Og den dagen kommer, det føler jeg meg trygg på, at Stenersen kommer opp med en monsterhit. Da er det meste gjort, for alt det andre som skal til har de inne.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Diversion Blue: Do It EP

(26.08.02) Diversion Blue album-debuterer om noen uker. Her gjelder det å holde øyne og ører åpne, folkens.


Girl Grey: Live In Bergen (LP)
Tugboat / Diversion Blue: Split Picture Disc, (10'')
James Band: Gesundheitswieder...(10'')

(13.06.01) Norsk rock lever som vanlig best i undergrunnen. Disse tre skivene er et håndfast bevis på at det øves godt i vinylknitringens ånd rundt om i landet.


Bra bredde i Tromsøs undergrunn

(18.09.00) Over 250 mennesker hadde funnet veien til Driv i går, for å bivåne releasekonserten til Yellow Snow Compilation Vol. III. Yellow Snow records er etterhvert blitt litt av et begrep i Tromsø, noe som er tydelig ved at dette er den tredje platen på relativt kort tid. På platen bidrar seks band, og fem av dem spilte på Driv i går. Det eneste bandet som ikke spilte var Morpheus, noe som egentlig var litt synd, da det er et av de mest spennende bandene i Tromsø for tiden.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.