Morcheeba: Charango

Stort mer behagelig kan vel ikke popmusikk bli?


Jeg datt litt av, etter hvert som Morcheeba ga ut hele tre album i løpet av en snau femårs periode. Noe av årsaken er å finne i det faktum at debuten, "Who Can You Trust", var så epokegjørende bra. Moderne, er bare fornavnet på hva Paul Godfrey, Ross Godfrey og Skye Edwards presenterte, den gang i 1996. På sett og vis "fant de opp" electronica for brede lag av det platekjøpende publikum.

Så ble det mer og mer pur pop, i hvert fall slik jeg oppfatta det. I 2002 er de ikke først og fremst innovative. Til gjengjeld virker de sikrere på sitt eget uttrykk enn noen gang. Disse 12 sangene framføres med en uarrogant selvfølgelighet som er... ja, utrolig behagelig.

Her er elementer av hip-hop, av 60-talls-pop a la Burt Bacharach, store orkesterarrangement, stemninger fra Bollywoods lydlandskap, lange partier instrumentalmusikk... fabelaktig flott presentert, alt sammen. I bunnen av lydbildet denne gang: Bassisten Pino Palladino.

Komposisjonene er de sammen om, men det er ikke til å komme forbi at Skye Edwards tiltrekker seg mesteparten av rampelyset. Hun legger så nydelig luft på sin fantastiske røst.

Du har sikkert hørt "Otherwise". Resten av albumet er minst like bra.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Morcheeba: Parts Of The Process

(18.07.03) Best Of-album er sjelden noen spennende affære. Så også for Morcheebas bidrag til albumene som gjerne kommer rundt jul. Men Morcheeba er til å stole på hva gjelder kvalitet på låtene.


Rockere i Farm Aid

(05.09.01) 50.000 mennesker er venta til Millennium Stadium i Cardiff, Wales, da Farm Aid arrangeres 27. oktober. På toppen av plakaten står Morcheeba, Coldplay, Ash, Toploader og Reef.


Morcheeba: Fragments Of Freedom

(12.07.00) Historien om Morcheeba blir bare tristere og tristere. De har jo så mye inne; trioen Paul og Ross Godrfrey + Skye Edwards! Da de debuterte, med "Who Do You Trust" i 1996, var de et pop-relevant svar på Portishead og Lamb. Nå har noen lurt dem gjennom popkverna, og ut strømmer intetsigende & strømlinjeforma "pop".


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.