Kings Of Convenience er blitt entertainere!

(Oslo/Puls): De kom rett fra Dublin hvor de hadde vært oppvarmingsband for de amerikanske lo-fi veteranene i Low. Deres misjon var å overbevise et fullsatt Rockefeller om at "Quiet Is The New Loud"-bølgen er kommet for å bli, og at massiv kritikerros fra både inn- og utland er noe de fortjener. Hvilket de etter dette definitivt gjør - om man skal legge stemningen og responsen blant publikum til grunn.


Kings Of Convenience / /


Det skulle vise seg å bli en kveld med både ironi og humor ledet av to antihelter med myke verdier. Og ikke minst fine og stemningsfulle låter.

I tillegg til å spille sine fineste låter benyttet de også kvelden tid til å kommunisere med publikum på entusiastisk og troverdig vis. De ironiserte over hverandre og fortalte små historier som gjorde at de klarte å underholde publikum både under og mellom låtene. Spesielt når Erlend Øye (han med brillene) gjennom bevegelser og væremåte, ironiserer over seg selv som den rake motsetning til alt som er hipt og kult. Han fremstår som en antihelt som selveste antihelt-himself, Woody Allen, ville hatt store problemer med å overgå.

Etter en litt tam og nervøs åpning, ble Øye og Eirik Glambøe Bøe relativt fort varme i trøya foran et sjeldent lydhørt publikum. Det var tydelig at de som hadde tatt veien til Rockefeller denne kvelden, var interessert i å få med seg det som foregikk på scenen. Og det var som nevnt verdt det.

Stemningen steg betraktelig da de allerede som sang nummer fem serverte deres kanskje mest kjente låt, ”Winning A Battle, Losing The War”. Dog etter først ironisk å ha konstatert at livet som popstjerner nok langt fra er så glamorøst som enkelte skal ha det til. Dette handler om knallhard jobbing! Det er morsomt å oppleve to fyrer med masse på hjertet og beina solid plantet på bakken.

De hadde også fått med seg Trine Reins tidligere uttalelser om at grunnen til at norske artister ikke lykkes i utlandet, var at de så for sløve ut – implisitt at hun selv ikke gjorde det. De lurte derfor på hvorfor Nathalie Imbruglia, med samme produsent som Rein, klarte å gjøre en stor hit av ”Thorn” – hvilket hun selv aldri klarte.

- Kanskje hun så for sløv ut, undret de seg, som ett av flere tankeeksperimenter.

Blant høydepunktene fant vi etter hvert en nydelig coverversjon av Portisheads ”Glory Box” som virkelig falt i smak blant publikum, før vi fikk kjente ”Toxic Girl”. De var også innom en morsom og refrengbasert versjon av Tom Pettys ”Free Fallin’”, også det et vellykket eksperiment.

Før de avsluttet hovedsettet fikk vi også med oss ”The Weight Of My Words” og ”Summer On The Westhill”; en låt de gjorde med lånt gitar fra Lars Lillo Stenberg - og dermed et stort øyeblikk for Bøe, ifølge ham selv.

De tok seg tid til ett ekstranummer før konserten var over. Jeg må innrømme at jeg ikke kjente igjen låta, men hva gjør vel det så lenge Øye fikk et lattermildt publikum til å fokusere på sine mislykkede dansetrinn. Når han i tillegg gikk ut blant publikum og spredte roser for å minne oss på om at det snart er vår, så er det lett å la seg sjarmere.

Jeg må bare innrømme at jeg ble veldig overrasket over duoens evne til å være entertainere. Når man spiller slik lavmælt musikk, er det vel kanskje også desto mer viktig. De har med andre ord skjønt hva som må til, og vi kan temmelig sikkert se frem til mange fine stunder med bergensernes svar på Simon & Garfunkel.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Den (nesten helt) akustiske bølgen

(30.06.21) Den kommer fra alle kanter av nasjonen denne våren og sommeren - den akustiske bølgen.


Kings Of Convenience: Declaration Of Dependence

(25.09.09) 5 år etter forrige album, dukker Kings Of Convenience opp med plate nummer tre. "Declaration Of Dependence" er en stillferdig og moden plate.


Kings Of Convenience for London-ambassaden

(08.10.01) Våre akustiske venner i Kings Of Convenience har fått et celebert oppdrag i anledning Nobels fredspris. 12. oktober blir den 100. Fredsprisen annonsert Oslo. Bergenserne markerer dagen i Norges London-ambassade.


Kings Of Convenience - Hysj!

(20.02.01) (Trondheim/PULS): Klokka 22.30 lørdagskveld og utsolgt i storsalen. 750 mennesker inne i det store runde rommet, men det var en ting som ikke stemmer. De satt helt stille, de hysjet faktisk på hverandre. De ventet på at Kings Of Convenience skulle spille.


Kings Of Convenience avlyser i London

(31.01.01) I kveld skulle vært en særdeles viktig kveld i livet til de unge herrer som utgjør Kings Of Convenience: Plateslipp i London. Så er alt avlyst - på grunn av en dårlig forkjølelse...


Kings Of Convenience: Quiet Is The New Loud

(30.01.01) Oppsiktsvekkende, så absolutt. Erlend Øye og Eirik Glambek Bøe er ektefødte barn av lo-fi-bølgen i Bergen. Og de våger å ta´n helt ut. Kings Of Convenience er i sin essens mye mer visesang enn hva f.eks. bysbarnet Eggum har stelt med de siste ti åra. Likevel er de rock. Det har med attitude å gjøre.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.