Spoonfool/Tennis: Marbles Lost/Spartacus (sgl)

Spoonfool og Tennis har lenge vært publikumsfavoritter på NRK Petres Urørt sider på nettet. Her ligger det streaminger fra ”urørte” demoer som brukerne kan lytte til. I anledning by:Larm utga NRK gruppenes to låter på en promosingel for radiospilling.


Spoonfool åpner friskt med en fanfare av blåsere. Her får du Beatles-influert pop servert på en enkel og grei måte. Likevel hviler det noe uforløst og stivbeint over låta.

Tennis serverer det beste bidraget. ”Spartacus” slentrer av gårde med småspretten trampoline bass og effektive trommer som banker låta fremover. Tennis har sydd sammen en trivelig poplåt, men den berømmelige prikken over i en mangler også her.

Hvis du liker Tennis og deres ”Spartacus” bør du absolutt sjekke ut The Timelodgers killerpop-låt ”Suburban Spiritual”, utgitt på 7-tommers vinyl av plateselskapet Perfect Pop i 1991. Det ferske, Fredrikstadbaserte bandet Remington Super 60 er også verdt en lytt, for ikke å snakke om Astroburger-albumet ”I Used To Be Mod”(Big Ball) fra 1992.

For øvrig er Astoburgers noe forsinkede (problemer med coveret) marssingel like rundt hjørnet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Spoonfool ut av garsjen?

(21.06.01) Oslobandet Spoonfool ligg i øyeblikket som nr. 1 på den internasjonale musikksida GarageBand.com med låta "The King is dead", der vinnaren annan kvar månad får ein platekontrakt verdt $250.000.


Program for Musikkens Dag i Oslo til helga

(28.05.01) Til helga braker Musikkens Dag løs i hovedstaden for tiende år på rad, en uke før resten av landet. Dette for å slippe en kollisjon med Norwegian Wood i Frognerbadet. Som vanlig er alle konsertene gratis, noe som gir publikum en glimrende sjanse til å se nye og spennende artister.


Hvem hater Oral-B?

(29.09.00) (Oslo/PULS): Da bokforlaget Aschehougs skulle lansere sin nye bokserie Volum på Rockefeller torsdag kveld, valgte de å gjøre dette på en litt annen måte enn man kanskje er vant til å se. De hadde nemlig hentet inn et knippe unge og fremadstormende norske artister til å underholde de som møtte opp.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.