The Low Frequency In Stereo: Stort potensiale

(Tromsø/PULS): Da var by:Larm omsider i gang og alle hjerter gleder seg. Jeg tilbrakte min første kveld på Strøket, i lag med et ganske varierende antall publikummere. På scenen: The Low Frequency In Stereo, Magnetic Tapes, Cinnamoon og Ian Senior.


Low Freq. In Stereo, Magnetic Tapes, Cinnamoon / /


The Low Frequency In Stereo

Dette er musikk rett opp i min gate, det må innrømmes. Tre innadvendte menn, og en sikkert like innadvendt kvinne som lar musikken tale for seg. Pent kledd i dress, knapt et hei eller et ha det mens de er på scenen. Kun musikk.

LFIS spiller intelligent post-rock, hvis det begrepet eksisterer. Det er musikk som kommuniserer og som vil noe, uten at det bestandig er så lett å vite hva det er de vil. Eller hvor de vil.

Den tredje låten de spiller i kveld er for min del ukjent, men det er en av de beste låtene jeg har hørt med bandet. En voldsom dynamikk, et voldsomt sug som drar deg langt, langt inni musikken og holder deg der lenge, lenge. Deilig musikk.

Det er definitvt det bandet i kveld som har det største potensialet. De virker som en uslepen diamant, som ikke funkler og glitrer like mye som de kan gjøre, men som likevel er så nær, så nær.

Og i flekkene, som når du holder en uslepen diamant opp mot lyset, kan du se det de engang kan bli. Og hvis LFIS ikke kommer seg dit, da kommer jeg til å bli litt trist. For potensialet er så stort at det nesten er skummelt.

De kommer med en 10" (flinke mennesker som gir ut plater på vinyl!) i løpet av våren. Hold pusten og håp på det beste. Og få med deg en konsert med bandet hvis de skulle være i nærheten. Du vil garantert ikke angre.

The Magnetic Tapes

Norges svar på ærverdige, geniale, supertriste, fantastiske Tindersticks. Uten at de når nevnte band til knærne. Sorry.Dette er stillestående, kjedelig, og omtrent like farlig som Bambi.

Tindersticks på sitt beste høres ut som om de sitter i hver sin dype lenestol over en uendelig dyp avgrunn og spiller trist musikk om triste ting fordi at det er det eneste som hindrer dem fra å falle ned (selv om de vet at de kommer til å falle ned før eller siden).

The Magnetic Tapes høres i sammenligning ut som om de sitter på et lite, slitt kjøkken, med dårlige instrumenter, ingen ideer og et desperat behov for å imitere heltene sine. Men vokalisten har jo en fin stemme.

Og mer sier jeg ikke om det.

Cinnamoon

Over den solsvidde prærien, med kvelssolen lavt i horistonten, kommer det ridende en enslig, svett og støvete cowboy. Hesten hans er grå av støvet, og sporene på støvlene til den ubarberte cowboyen klirrer sakte i takt med hestens rytme.

Han er på vei hjem etter en lang, hard økt på prærien. Du kan se det solsvidde, ubarberte ansiktet under hattebremmen hans. I munnviken henger en sliten sneip som det så vidt gløder i. Til venstre for rytteren kan du se en liten samling med tipier. Til høyre for han står en samling med kaktuser.

Omtrent sånn høres Cinnamoon ut. Og er det et band i kveld som virkelig fortjener å få platekontrakt og det NÅ er det Cinnamoon. De spiller, i følge seg selv, kaktus-rock. Og det er kanskje den beste beskrivelsen som man kan gi.

De høres kanskje litt ut som den sære, innadvendte og ikke så rent upolerte lilebroren til Madrugada. Det er ekte, det er massivt og det sitter som ei kule.

De er det første bandet som får lov til å gi et ekstranummer, fordi publikum ikke vil at de skal gå av scenen. Bedre skussmål kan man vel neppe gi dem?

Ian Senior

Hva skal man si? Dette er blues-rock, som jeg innbiller meg at min far kunne ment at swinger. Jeg opplever det som, og for å ta et kult sitat:

Slightly amusing, but mostly painful.

Overhodet ikke min type musikk, et overdimensjonert lydbilde og en vokalist som stort sett bare ser sleip ut. Sorry, dette funka ikke for min del. Kanskje min kollega Trygve kan si noe penere om dem?

Og det var det i kveld. 4 band, 2 av dem virkelig bra. I kveld skal jeg se bl.a Cato Salsa Experience. Kanskje vi sees der?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Program for Musikkens Dag i Oslo til helga

(28.05.01) Til helga braker Musikkens Dag løs i hovedstaden for tiende år på rad, en uke før resten av landet. Dette for å slippe en kollisjon med Norwegian Wood i Frognerbadet. Som vanlig er alle konsertene gratis, noe som gir publikum en glimrende sjanse til å se nye og spennende artister.


The Low Frequency In Stereo debuterer på vinyl

(25.04.01) Det foreløpig relativt ukjente bandet The Low Frequency In Stereo har nå sluppet sin debut, en 10" som kommer i platebutikkene når du leser dette. Bandet har fått mye ros i bl.a. PULS tidligere, og det er med spenning vi avventer det første vinylutspillet.


Diverse Artister: Sement #2

(21.03.01) Samlealbum er som regel en ujevn affære. Likevel kan den skjule små bortgjemte perler. Sement #2 er en promoskive for en minifestival som går av stabelen på Betong til helga, der flere av framtidas flaggbærere i norsk musikk skal utfolde seg. Utgitt på den nystarta og uavhengige Osito-labelen.


Reverend Lovejoy og Ian Senior er best live!

(24.02.01) (Tromsø/PULS): De spiller helt forskjellig musikk, men har en ting til felles: Låtene deres kommer mye bedre til sin rett i direkte overførte konsertsammenhenger enn de gjør i digitalt overførte studiotapninger. Ikke bare publikums nærvær, men også det faktum at de har fått låtene inn under huden, er forskjellen på framførelsene av låtene de ga ut hhv i fjor høst og i vinter.


Ian Senior: Shoot The Moon

(21.01.01) Jan Vardøen alias Ian Senior, er mest kjent for å lage mat, mikse drinker, gi ut bøker om det og være symbolet på det nye Grünerløkka ved å rekordekspandere som butikkeier i Thv. Meyersgt mellom Olav Ryes Plass og Birkelunden. I vinter engasjerte han seg sterkt i hvor Sporveien skulle legge den nye trikketraséen. Musikalsk sett har han imidlertid ingen ambisjoner om å legge nye trikkeskinner. Her går det på gamle spor. Som tradisjonalist viser han seg som en konservativ med troskap til perioden rundt sin egen fødsel, på den tida bilrestriksjonene ble oppheva. En tradisjon han forøvrig viser stor stilsikkerhet innenfor.


En liten flik av pop-himmelen

(07.12.00) (Oslo/PULS): Dipsomaniacs er enda et band i rekken av kriminelt neglisjerte poporkester i Norge. De har gitt ut knallplater jevnt og trutt på hele 90-tallet, til en overdøvende stillhet fra det platekjøpende publikum. I kveld sto de igjen på scenen til So What!, foran en liten, men dedikert skare av tilskuere.


Blå Krank-aften

(01.09.00) Om det var EMIs interesse rundt Kristiansandselskapet Krank Records, eller langvarig og ufortrøden jobbing fra Ridder av den brune Ring, Filip Ring Andersen, skal være usagt, men Neojazzklubben Blå hadde iallefall viet tre av selskapets band en egen aften, den siste dagen før septembervindene setter inn.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.