Thulsa Doom: Gjorde gråstein til gull!

Det rista kraftig i grunnmurene i Grensen 9. Bevæpna med buldrebass og blytunge sirupsgitarer hadde Oslobandet Thulsa Doom intatt So What! Og i baklomma på olabuksa stakk det nye albumet fram.


Thulsa Doom / /


”Aim For Something Soft, Use Something Hard”. Dette har omsider blitt navnet på det nært forestående albumet som tidligere har blitt omtalt som blant annet ”We Are Thulsa Doom, And We Mean Business”.

Mye vittig er blitt sagt om den endelige tittelen, blant annet at den vil få de av oss som er mer eller mindre feministisk anlagt til å grine på nesa. I en tid der drosjevoldtekter blir løst med egne jentetaxier er det kanskje andre ting som man heller kan hisse seg opp over enn humoristiske ”tegneserietekster”. Meg bekjent er det dessuten lov å ha humor, selv om man ikke har en ekstra skinnfille hengende mellom beina.

Thulsa Doom serverer tung rock av typen høyoktan. Du kjenner merket. Black Sabbath har utvilsomt dundra mye i veggene på gutterommet en gang på søttitallet, og gutta har klart å dra med seg ett og annet triks inn i år 2000. Thulsa Doom har faktisk vokst seg til et av Norges mest hardtslående og overbevisende rockeband for tida!

Kveldens sett besto for det meste av låter fra det kommende debutalbumet. Ikke så rart, kanskje, når katalogen begrenser seg til én tidligere EP ("She Fucks Me!"). Likevel hadde både tittellåta, ”Birthday Pony” og ”Cities After Cheese” sneket seg med fra EPen. Og det er slettes ikke så rart, knallåter som de er. Thulsa Doom brukte et-par låter på å spille seg varme denne kvelden, men fra de dro i gang ”21st Century. Where Can I Get A Fuckable Little Grungette?” sparka det slik som vi vil ha det.

Vokalisten vrikka og fiksa på søttitalls-sveisen i sin sedvanlige trange hvite t-skjorte og olabukse, og resten av bandet kunne vært klippa ut av en hvilken som helst søttitalls biker-film. Kanskje med unntak av Egil Hegeberg (jada, han Bare Egil-fyren) som med kulerunde øyne og ubevegelig positur heller så ut til å passe inn i en av de berømmelige syre/LSD-filmene fra samme tidsepoke.

So What! var på god vei fylt av Thulsafans som tydeligvis likte hva de så. Og det er slettes ikke så rart. På sitt beste sparker disse gutta som bare det. Denne kvelden var de inspirert som bare det, og kjørte løpet ut med flagget til topps. Litt ekstra hjelp fikk de på scenen da ”Flekkefjords svar på Sigmund Groven ” rusla opp på scenen og serverte rustne og sprakende munnspillsoloer til ”Centerfold Blues”.

De fleste låtene fikk en liten extended version-traktering, med fete riff og tordnende trommer. Tett opp i juletida serverte Thulsa Doom en salme, mens de uttrykte sin store skuffelse over ikke å få være med på Frelsesarmeens juleplate. Låta ”Sins Of The Next Man” påkalte kanskje ingen umiddelbar julestemning, men en knall låt er det åkke som.

Thulsa Doom var spillekåte som få denne kvelden. Etter ca. tre sekunder med klapping var bandet på scenen igjen og kjørte i gang med Rumboid-coveren ”You Go First”.

Thulsas lydvegger satt som støpt denne kvelden - selv om lyden gjerne kunne ha vært enda høyere!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Thulsa Doom: Keyboard Oh Lord! Why Don`t We?

(22.04.05) Hvis tittelen på Thulsa Dooms siste skive ringer noen 80-talls bjeller inni hodet ditt, kan jeg avsløre at den noe absurde tekstlinjen er sakset fra låta "Ebony And Ivory", en duett mellom Paul McCartney og Stevie Wonder, som var enormt populær i 1982. Ellers er det lite som minner om glatt 80-talls pop på Thulsa Dooms nye skive. Her får du kun servert beintøff rock av høy kvalitet.


Spanske Safety Pin Records inntar Gamla

(14.08.01) 6-8. september inntar den spanske punklabelen Safety Pin hovedstaden i det de fyller Gamla i Møllergata med dusinet norske band for å markere tidas kulturelle sentrum for skandinavisk rock. De fleste av banda har utgivelser på det spanske selskapet på samvittigheten. I tillegg kommer minst tre svenske orkestre dumbende innom på avslutningslørdagen.


Thulsa Doom: The Seats Are Soft But The Helmet Is Way Too Tight

(08.05.01) Endelig er Oslos mest hårete Stoner-rockere - ved siden av We - tilbake med sin debutplate, etter 10" EPen She Fucks Me fra fra i fjor. Den bar preg av å være litt uferdig og slapp, men fyttikatta hvor hardt de nå slår tilbake! Med bakgrunn fra utallige andre bandprosjekter, viser Thulsa Doom hvor skapet skal stå, og hvem som er konger på haugen.


Hip hop/electronica-scene på Øyafestivalen

(02.05.01) Øyafestivalen som vil foregå 10-11. august, utvider årets arrangement i Middelalderparken ved a sette opp en ekstra scene. Den nye scenen blir viet elektronisk basert musikk innenfor ulike sjangre, herunder også hip hop.


Thulsa Doom strålende mottatt i USA

(14.03.01) Thulsa Doom som gir ut albumet The Seats Are Soft But The Helmet Is Way Too Tight på amerikanske Devil Doll om en drøy måned, har latt samme selskap prøve ut EPen "She Fucks Me" først. Responsen har ikke latt vente på seg, og heavy-magasinet Custom Heavy går nesten av skaftet i begeistring over musikken og ikke minst tekstene til de norske stoner-rockerne.


Thulsa Doom signer til amerikanske Devil Doll

(12.03.01) Oslobandet Thulsa Doom har skrevet under for det amerikanske labelen This Dark Reign Recordings, et underselskap av Devil Doll Records. Devil Doll er kanskje først og fremst kjent for å ha gitt ut debutalbumet til At The Drive-In, i tillegg til Gluecifer. I Norge kommer Thulsa Dooms nye skive The Seats Are Soft But The Helmet Is Way Too Tight ut på EMI, 23. april.


Steinalder'n har kommet til Oslo

(06.12.00) På under en uke får Oslo besøk av både stoner-flaggskipet Queens Of The Stoneage og våre egne Thulsa Doom. Tung, tung rock er i vinden som aldri før. Steinalderen har inntatt hovedstaden.


Thulsa Doom: She Fucks Me!

(11.10.00) Med buldrende trommer, fandendivoldske gitarriff og insisterende vokal beviser Thulsa Doom at stonerrocken ikke er død og begravd slik mange har hevdet.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.