Ai Phoenix: Happy To Get Her (10')

Fra det nystartede plateselskapet Racing Junior kommer en skive du
kommer til å elske hvis du liker Mazzy Star, Spain eller veldig tidlig
Leonard Cohen.


Bergensbandet Ai Phoenix gir lyd fra seg for andre gang med denne vakre 10´. Selv om skiva kom i august velger vi å anmelde den nå. For mer passende høstmusikk kan jeg vanskelig tenke meg.

Spesielt er det de to først låtene på B-siden som gjør dette til en skive for de store overskriftene. Duetten mellom Mona Mørk og Patrick Lundberg er så avslappet, overlegen, vakker og fin at jeg våger å si at den går utenpå det meste i sin sjanger.

Patrick Lundberg synger dessuten med en slik avslappet selvtillit at det er fristende å spå han en lysende framtid allerede nå.

At skiva ikke holder samme nivå alle 6 låtene igjennom, kan man knapt forvente av et så ungt band. Dessuten er dette kun en mens-vi-venter-på-skiva-skive. Låter spilt inn i perioden 1998-2000. Gitt ut kun på vinyl. Supert.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Norsk musikk for eksport!

(03.05.01) Tallet på norske artister som får realisert utfartstrangen sin er stadig økende. Endel er av disse artistene er støtta av Kulturdepartementet gjennom Norsk Kulturråds TTF-ordninger. Den statlige sponsinga ser altså ut til å kunne bære frukter. PULS har sett nærmere på de drøyt 20 artistene som fikk støtte ved årsskiftet. I tillegg har vi kartlagt minst like mange som reiser ut helt på egen hånd.


St. Thomas til Roskilde

(05.04.01) Som den sjette norske artist er St. Thomas bekrefta booka inn på årets Roskilde-festival. Aldri har Norge vært så godt representert på Dyrskueplassen, og dette kan bare forstås som en ytterligere annerkjennelse av norsk rocks kvalitetsheving de siste åra.


Ai Phoenix: The Driver Is Dead

(27.10.00) Med bagasjeromet fullt av mørk mystikk og dyp blå melankoli kjører Bergensbandet Ai Phoenix ut på ensomme og høstmørke landeveier. I førersetet sitter en mørk og dypsindig kvinne, utenfor raser stormene. Det eneste du kan gjøre er å lene deg godt tilbake i baksetet og nyte ferden.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.