Ai Phoenix: The Driver Is Dead

Med bagasjeromet fullt av mørk mystikk og dyp blå melankoli kjører Bergensbandet Ai Phoenix ut på ensomme og høstmørke landeveier. I førersetet sitter en mørk og dypsindig kvinne, utenfor raser stormene. Det eneste du kan gjøre er å lene deg godt tilbake i baksetet og nyte ferden.


Husker du de nattlige kjøreturene i "Lost Highway" eller "Twin Peaks" mørke tristhet? The Driver Is Dead maler frem slike bilder med ensomme gitarer, fint trekkspill og en dyp kvinnevokal. Låttitler så vel som musikk gir sterke assosiasjoner til filmer, ja selve albumtittelen er hentet fra en film. The Driver Is Dead er med andre ord perfekt filmmusikk, om ikke annet så til en filmfremvisning i ditt eget hode.

Åpningslåta "We Think You Are Very Brave", slår an tonen for resten av albumet. Stemningen er stillfaren og melankolsk, med vakkert gitarspill i en luftig produksjon. Oppbygningen males sakte frem, og i det Mona Mørk synger "years and years and foreverness, wishes of love and happiness", trekkes man langt ut i, ja nettopp, evigheten. Mye Mazzy Star, litt Thindersticks og en anelse postrockgitarer á la Low.

Den blå roadmovie-stemningen føres videre på låter som "Wishing Lot" og "The Thief And The River Song". Sistnevnte gir dessuten sterke assosiasjoner til "Thindersticks' vakre album "Curtains".

I "Snow And Light" blir stemningen mer trykkende- i ordets rette forstand. Intensiteten økes med et monotont trekkspill under malende gitarriff. Monotoni og dveling er effektfullt og ofte vakkert, men det må brukes med måte. På denne låta lar Ai Phoenix det gå litt for langt, og etter hvert savner man fremdrift.

"This Is Close" er derimot langt fra monoton. Dette er albumets klart mest iørefallende poplåt, med en lysere og lettere stemning enn de andre. Denne låta bobler faktisk over av livskraft, dog ikke helt uten et snev av melankoli.

Platas kanskje beste spor er en vakket smygende melodi med noe skummelt og urovekkende ulmende i bakgrunnen. "If You Ever Saw Her Name" har en egen pondus over seg. Her kommer virkelig Mona Mørks stemme til sin rett. Låta smyger seg fremover mot den uungåelige utløsningen.

Ai Phoenix brekker opp albumet med et-par instrumentaler ("Mercury" og "Killer Killer Radio Thriller"). Disse fungerer begge fint. Allikevel er ikke disse instrumentallåtene nok til å skape tilfredstillende variasjon på albumet. Den sakte duvende melankolien er ofte både vakker og spennende, men av og til kunne bandet godt ha utforsket sitt eget univers en smule mer.

Ai Phoenix tar deg med på en tre kvarters nattlig kjøretur gjennom dypr skoger og nattmørke byer. Turen ender ved en vinterkald strand. I vannkanten reiser det seg et forblåst og forlatt hus - "Volga Beach Hotel". Reisen er over, og The Driver Is Dead. Likevel skal du ikke se bort fra at du snart får lyst til å sette deg i baksetet nok en gang, lukke øynene og lytte.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Norsk musikk for eksport!

(03.05.01) Tallet på norske artister som får realisert utfartstrangen sin er stadig økende. Endel er av disse artistene er støtta av Kulturdepartementet gjennom Norsk Kulturråds TTF-ordninger. Den statlige sponsinga ser altså ut til å kunne bære frukter. PULS har sett nærmere på de drøyt 20 artistene som fikk støtte ved årsskiftet. I tillegg har vi kartlagt minst like mange som reiser ut helt på egen hånd.


St. Thomas til Roskilde

(05.04.01) Som den sjette norske artist er St. Thomas bekrefta booka inn på årets Roskilde-festival. Aldri har Norge vært så godt representert på Dyrskueplassen, og dette kan bare forstås som en ytterligere annerkjennelse av norsk rocks kvalitetsheving de siste åra.


Ai Phoenix: Happy To Get Her (10')

(21.09.00) Fra det nystartede plateselskapet Racing Junior kommer en skive du
kommer til å elske hvis du liker Mazzy Star, Spain eller veldig tidlig
Leonard Cohen.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.