SVENSSON:<BR>Før han ble<BR>Roy Keane<BR>look-a-like. ( )
SVENSSON:
Før han ble
Roy Keane
look-a-like. ( )

Jazzpianisten som ble pop-stjerne

- Hva slags musikk spiller du?, spør kelneren. - Njaaa, svarer Esbjörn Svensson og drar på det. - Man får vel kalla det jazz...

Esbjörn Svensson


Jeg kjenner ham ikke igjen med en gang. Esbjörn - mannen med det lange ragget og pannebåndet - han har gått bort og foretatt Roy Keane-klippen! Millimeter'n over hele skallen.

- Jeg lot pannebåndet ligge igjen i det forrige århundre, flirer han. - Det begynte liksom å bli en mediegreie. "Hvor er pannebåndet, Esbjörn?"... så tenkte jeg va fan...

Svensson sitter og pirker i en frokost som ville sklidd rett inn på jamat-lista til Grete Roede. Druer, bananer, knekkebrød, kaviar, tomat, ei osteskive, te - men faktisk ordendtlig smør. I løpet av samtalen setter han til livs en hel haug knekkebrød på Svenssonvis: Smør & kaviar, godt dyppa i varm kaffe med melk...

POP-STJERNER MED MONK-LÅTER

I går kveld, tirsdag 28. mars, spilte han i Oslo i anledning Smugets 15-års jubileum - et sted han tidligere har besøkt, først med svenske Rebecka Törnqvist, så med danske Trine-Lise Væring. I bandet til unge fru Waering traff han de danske veteranene Alex Riel og Mads Vinding, med hvilke han seinere har gjort trio-jobber.

Men først og sist handler det altså om hans eget band, Esbjörn Svensson Trio (EST). De starta i '91/92, men riktig sving på sakene ble det ikke før i 1993. Mot slutten av 90-tallet ble EST så hippe i vide miljøer at de nærmest fikk popstjerne-status - og det med et album der de gjorde coverlåter av den gamle jazz-kjempen Thelonious Monk (1917-1982), han som skreiv "'Round Midnight".

- Vårt nye selskap, Diesel, ville at vi skulle gjøre noe spennende, noe som kunne holde på de gamle tilhengerne våre, og samtidig skaffe noen nye. Vi var innom å gjøre cover-album av George Gershwin og Cole Porter, men kom til at Thelonious Monk lå mye nærmere "oss".

- Hva er så spesielt med Monk?

- Monk fant enkeltheten i sine komposisjoner - og beholdt den. Låtene hans ligger liksom klar for improvisasjon. Man er definitivt ikke nødt til å spille Monk-låter slik Monk sjøl spilte dem!

EN PEARL JAM-FREAKER I BANDET

Diesel Records steller hovedsakelig med pop-musikk. Og hvor kommer EST inn i dét bildet? Jo, de behandles som pop-artister, enkelt og greit!

- Da vi ga ut #link_1#, kunne platekjøperne til min store glede finne oss på plakat i butikkene, med tre artister: Mauro Scocco & Eagle-Eye Cherry & EST. Diesel har vist at det er ikke er nødvendig å selge jazz "hemmelig".

Slik har det seg at EST faktisk ved to anledninger har spilt på rockfestivalen i Hultsfred. Om det gikk bra, å servere jazz til headbangerne?

- Det var kanon! 20-åringene kunne til og med titlene på låtene våre!

EST har bevisst søkt et publikum utenom jazzklubbene og -festivalene, men har for all del ikke noe mot å spille på slike steder - og de legger på ingen måte skjul på at det de steller med er jazz. De hører bare på så mye annet også; triphop, drum 'n bass, rock'n'roll, klassisk...

- Synd ikke Dan (bassisten) er her, sier Svensson og peker på Pearl Jam-genser'n min. - Han er fullstendig Pearl Jam-freak!

I STUDIO MED SPAIN

I fjor spilte Esbjörn Svensson på #link_2#, et album signert Spain, bandet som ledes av sønnen til basslegenden Charlie Haden, Josh Haden. De spiller adskillig mer strukturerte låter enn hva som er tilfelle med EST - og var det kanskje slik at Svensson gikk til den jobben med en helt annen attityd?

- Ja, og nei. Vi gjorde nesten alt på en dag, og jeg satte meg liksom bare til og spilte. "Nesten OK", var Josh' første kommentar - han mente jeg hadde for mye gospel-feeling; han ville ha mer country! Jeg kan ikke si jeg har spesielt god greie på verken gospel eller country, men forsøkte å skjønne hva han mente. Det funka med en gang, og jeg tok det hele som en utfordring: Hva vil Josh med sin musikk?, tenkte jeg. Hvordan kan jeg løfte hans musikk, og samtidig være tro mot mitt motto: Musikken må alltid stå i sentrum.

NESTE STOPP: KONGSBERG

Esbjörn Svensson har travle dager for tida. Om kveldene holder han konserter, på dagtid skriver han musikk til bandets nye skive. Diesel lover bred satsing, denne gang også i Østerrike, Sveits og Tyskland, foruten ESTs faste marked i Skandinavia. Det blir temmelig sikkert ei jazz-skive, selv om hovedpersonene altså ikke er så opptatt av det. De er mer opptatt av å hylle sitt publikum:

- Publikum er åpne! Det er alle de andre leddene; arrangørene, plateselskapene, managementene... det er alle disse leddene som er grunnleggende konservative i sin tenkning! Om publikum får bestemme, så skal du se de musikalske båsene sprenges i filler på no time!

Mener Esbjörn Svensson - og har vel med det holdt første innlegg på jazz-seminaret som arrangeres på Kongsberg førstkommende fredag? Her stilles bl.a. følgende spørsmål:

- Må man være født inn i miljøet for å kunne få lov å vurdere en jazzkonsert?
- Er det lov å omtale jazz for folk som har andre referanserammer enn de som er godkjent av jazzpolitiet?
- Har vi nå fått et nytt jazz-publikum som krever at vi kommuniserer på en annen måte?


Del på Facebook | Del på Bluesky

e.s.t.: Viaticum

(31.01.05) e.s.t. - kanskje bedre kjent som Esbjörn Svensson Trio - er en jazztrio som etterhvert har oppnådd noe som nærmer seg popstatus. Det betyr på ingen måte at de spiller noe som er i nærheten av popmusikk; det betyr bare at de har bevegd seg langt utenfor de tradisjonelle jazzsirkler og har fått solid og varm mottakelse også der. "Viaticum" vil definitivt være med å bekrefte trioens enorme standing både i og utenfor jazzens innerste sirkler.


Esbjörn Svensson Trio: E.S.T. Live '95

(26.11.01) Esbjörn Svensson Trio har i løpet av det siste tiåret etablert seg først som Sveriges heftigste jazzband, deretter som ett av Europas mest originale kollektiv, for så å få stor og velfortjent oppmerksomhet også på den andre sida av Atlanterhavet. Hvordan bandet har utvikla seg fra midten av 90-tallet og nesten fram til i dag, får vi meget gode eksempler på her.


Nils Landgren/Esbjörn Svensson: Layers Of Light

(19.02.01) Trombonisten Nils Landgren og pianisten Esbjörn Svensson tilhører tetsjiktet blant verdensdelens jazzmusikanter. Hvem de er og hva de er rent musikalsk, er ikke så lett å si: Hver for seg og sammen nekter de seg nemlig bortimot ingenting når det gjelder tilnærming og sjangre. Denne gangen er det den svenske folkemusikken som ligger i bånn for duoens utforskninger.


Esbjörn Svensson Trio: Good Morning Susie Soho

(30.11.00) Esbjørn Svensson Trio har i løpet av de siste åra vokst seg inn i det ypperste tetsjiktet blant små band, og da snakker vi om på verdensbasis. Årets tilstandsrapport fra noen av Svearikets hippeste menn bekrefter dette inntrykket.


Om å ta'n helt ned - pianolyrikk

(28.01.00) Mer helstøpt jazzpiano-trio tror jeg ikke jeg har hørt siden jeg opplevde Bill Evans for rundt 20 år siden. I mellomtida har jeg også hørt Keith Jarretts trio ved et par anledninger, hvilket skulle si det meste om hvor Esbjörn Svensson og hans våpendragere Dan Berglund på bass og Magnus Öström på trommer befinner seg.


Det basale jazz-uttrykk

(03.07.99) Det er noe med pianotrioen som format. Piano, bass, trommer. Det basale. Det blir litt som med løping i idretten. Esbjørn Svensson Trio representerer det eksellent basale.


Esbjörn Svensson Trio: From Gagarin's Point of View

(21.05.99) Esbjörn Svensson er i mine ører den mest spennende musikanten på den andre sida av Kjølen. I flere år har han sammen med bassisten Dan Berglund og trommeslageren Magnus Öström utviklet et eget trio-språk og med "From Gagarin's Point of View" har han nådd et nytt nivå.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!