
Før han ble
Roy Keane
look-a-like. ( )
Jazzpianisten som ble pop-stjerne
- Hva slags musikk spiller du?, spør kelneren. - Njaaa, svarer Esbjörn Svensson og drar på det. - Man får vel kalla det jazz...
Esbjörn Svensson
Jeg kjenner ham ikke igjen med en gang. Esbjörn - mannen med det lange ragget og pannebåndet - han har gått bort og foretatt Roy Keane-klippen! Millimeter'n over hele skallen.
- Jeg lot pannebåndet ligge igjen i det forrige århundre, flirer han. - Det begynte liksom å bli en mediegreie. "Hvor er pannebåndet, Esbjörn?"... så tenkte jeg va fan...
Svensson sitter og pirker i en frokost som ville sklidd rett inn på jamat-lista til Grete Roede. Druer, bananer, knekkebrød, kaviar, tomat, ei osteskive, te - men faktisk ordendtlig smør. I løpet av samtalen setter han til livs en hel haug knekkebrød på Svenssonvis: Smør & kaviar, godt dyppa i varm kaffe med melk...
POP-STJERNER MED MONK-LÅTER
I går kveld, tirsdag 28. mars, spilte han i Oslo i anledning Smugets 15-års jubileum - et sted han tidligere har besøkt, først med svenske Rebecka Törnqvist, så med danske Trine-Lise Væring. I bandet til unge fru Waering traff han de danske veteranene Alex Riel og Mads Vinding, med hvilke han seinere har gjort trio-jobber.
Men først og sist handler det altså om hans eget band, Esbjörn Svensson Trio (EST). De starta i '91/92, men riktig sving på sakene ble det ikke før i 1993. Mot slutten av 90-tallet ble EST så hippe i vide miljøer at de nærmest fikk popstjerne-status - og det med et album der de gjorde coverlåter av den gamle jazz-kjempen Thelonious Monk (1917-1982), han som skreiv "'Round Midnight".
- Vårt nye selskap, Diesel, ville at vi skulle gjøre noe spennende, noe som kunne holde på de gamle tilhengerne våre, og samtidig skaffe noen nye. Vi var innom å gjøre cover-album av George Gershwin og Cole Porter, men kom til at Thelonious Monk lå mye nærmere "oss".
- Hva er så spesielt med Monk?
- Monk fant enkeltheten i sine komposisjoner - og beholdt den. Låtene hans ligger liksom klar for improvisasjon. Man er definitivt ikke nødt til å spille Monk-låter slik Monk sjøl spilte dem!
EN PEARL JAM-FREAKER I BANDET
Diesel Records steller hovedsakelig med pop-musikk. Og hvor kommer EST inn i dét bildet? Jo, de behandles som pop-artister, enkelt og greit!
- Da vi ga ut #link_1#, kunne platekjøperne til min store glede finne oss på plakat i butikkene, med tre artister: Mauro Scocco & Eagle-Eye Cherry & EST. Diesel har vist at det er ikke er nødvendig å selge jazz "hemmelig".
Slik har det seg at EST faktisk ved to anledninger har spilt på rockfestivalen i Hultsfred. Om det gikk bra, å servere jazz til headbangerne?
- Det var kanon! 20-åringene kunne til og med titlene på låtene våre!
EST har bevisst søkt et publikum utenom jazzklubbene og -festivalene, men har for all del ikke noe mot å spille på slike steder - og de legger på ingen måte skjul på at det de steller med er jazz. De hører bare på så mye annet også; triphop, drum 'n bass, rock'n'roll, klassisk...
- Synd ikke Dan (bassisten) er her, sier Svensson og peker på Pearl Jam-genser'n min. - Han er fullstendig Pearl Jam-freak!
I STUDIO MED SPAIN
I fjor spilte Esbjörn Svensson på #link_2#, et album signert Spain, bandet som ledes av sønnen til basslegenden Charlie Haden, Josh Haden. De spiller adskillig mer strukturerte låter enn hva som er tilfelle med EST - og var det kanskje slik at Svensson gikk til den jobben med en helt annen attityd?
- Ja, og nei. Vi gjorde nesten alt på en dag, og jeg satte meg liksom bare til og spilte. "Nesten OK", var Josh' første kommentar - han mente jeg hadde for mye gospel-feeling; han ville ha mer country! Jeg kan ikke si jeg har spesielt god greie på verken gospel eller country, men forsøkte å skjønne hva han mente. Det funka med en gang, og jeg tok det hele som en utfordring: Hva vil Josh med sin musikk?, tenkte jeg. Hvordan kan jeg løfte hans musikk, og samtidig være tro mot mitt motto: Musikken må alltid stå i sentrum.
NESTE STOPP: KONGSBERG
Esbjörn Svensson har travle dager for tida. Om kveldene holder han konserter, på dagtid skriver han musikk til bandets nye skive. Diesel lover bred satsing, denne gang også i Østerrike, Sveits og Tyskland, foruten ESTs faste marked i Skandinavia. Det blir temmelig sikkert ei jazz-skive, selv om hovedpersonene altså ikke er så opptatt av det. De er mer opptatt av å hylle sitt publikum:
- Publikum er åpne! Det er alle de andre leddene; arrangørene, plateselskapene, managementene... det er alle disse leddene som er grunnleggende konservative i sin tenkning! Om publikum får bestemme, så skal du se de musikalske båsene sprenges i filler på no time!
Mener Esbjörn Svensson - og har vel med det holdt første innlegg på jazz-seminaret som arrangeres på Kongsberg førstkommende fredag? Her stilles bl.a. følgende spørsmål:
- Må man være født inn i miljøet for å kunne få lov å vurdere en jazzkonsert?
- Er det lov å omtale jazz for folk som har andre referanserammer enn de som er godkjent av jazzpolitiet?
- Har vi nå fått et nytt jazz-publikum som krever at vi kommuniserer på en annen måte?
Del på Facebook | Del på Bluesky