Morsomt nok med DDR, men ...
Kanskje var "the Namsos connection" ikke brobyggende nok?
DDR / Tons of Rock/Ekebergsletta / 27.06.26
DDR debuterte på «gamle» Cosmopolite i forrige årtusen, i jordtigerens år 1998. Jeg antar at den konserten lider litt av samme ry som da Sex Pistols gjestet Oslo et par tiår tidligere: “alle” var der. Jeg var hvertfall der. Det er jeg helt sikker på. Og om jeg ikke var der, jobbet jeg hvertfall da de gjestet Mars senere samme år.
Jeg antar det var i litt mindre format enn årets versjon. Jeg kan som kjent ikke telle lengre enn til tre, og på scena i dag var det minst tre ganger tre personer, og da har jeg forlengst gitt opp å holde oversikt.
Konserten startet med en slags musikkquiz. Fra en skinnende tuba kom de lifligste toner og det var opp til publikum å synge med så snart de gjettet melodien. Interessant og spenstig måte å involvere sletta før konserten begynte.
DDR (for de som ikke kjenner dem) er et Attila/Junghans-prosjekt. Et brobyggende band som var ment å øke samarbeidet mellom Norge, Namsos og DDR. Hvorvidt de lyktes er det ingen som vet. Det som er sikkert er at vi i dag fikk presentert et variert program med tyske versjoner av norske schlägere, fra Namsos i nord til Oslo i sør og sikkert litt lenger unna også. Jeg mistenker derfor at «the Namsos connection» ikke var brobyggende nok.
DDR er morsomt, men de passer kanskje bedre i et mørkere lokale. Jeg mistenker at «nye» Cosmopolite hadde fungert utmerket!
Del på Facebook | Del på Bluesky
Espen Berg briljerer i sin pianotrio
(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?