(babymetal)
Babymetal / Tons of Rock/Ekebergsletta / 24.06.26
Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. “Dette er ikke metttalll” sånn bortsett fra at det virket ganske tydelig at hadde de ikke vært tre unge, søte, kvinnelige sør-koreanere er det ingen som hadde sagt noe sånt.
I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert. Noen vil sikkert finne noe å klage på. “De er for flinke” er den eneste klagen som er akseptabel i dag. Babymetal leverte et forrykende sceneshow som nok er nøye koreografert, men det er mange band som har det. Og jeg begynner å bli rimelig lei sutringa om autotune og playback og “diskusjoner” rundt det. Bruk heller energien på å få folk til å slutte å høre på KI-generert tøv.
De er litt som en vin fra Australia eller California: den vil alltid smake likt. Babymetal live er så gjennomarbeidet og -produsert at de vil aldri gjøre en dårlig konsert. Låtmaterialet er godt, bandet er bra, og de tre søte vokalistene vil alltid synge perfekt.
I tillegg har de dyttet inn masse overtro og folkesagn og koreanske folkeeventyr, så det er himla god underholdning. At jeg synes det dermed blir litt uinteressant, er fordi jeg foretrekker annen musikk, som har litt mer personlighet. Men en dårlig konsert var det absolutt ikke. Og publikum elsket det.
Låtliste: BABYMETAL DEATH // from me to u // Distortion // Song 3 (BABYMETAL × Slaughter to Prevail song) // METALI!! (preceded by KAMI Band solos) // RATATATA (BABYMETAL × Electric Callboy song) // Gimme Chocolate!! // Headbangeeeeerrrrr!!!!! // Road of Resistance
Del på Facebook | Del på Bluesky