Jan Eggum i kjent stil – til 3x20

Dette er så eggumsk som overhodet mulig. Jeg hadde nær sagt – nå er det på ‘an igjen.


Han har litt av et band i ryggen. Anders Engen (trommer), Bugge Wesseltoft (tangenter), Audun Erlien (bass), Bendik Hofseth (saksofon), Nils Petter Molvær (trompet). Gitararbeidet styrer han sjøl; Eggum er en eminent gitarist.

Likevel er dette et veldig» nedpå»-album. Med få unntak framføres musikken til akkompagnement av ett eller tre instrument, som oftest Eggum + keyboards eller gitar + bass. Less is more.

Jeg har nok hørt Nils Petter Molvær i mer kreative roller, men samhandlinga med vokalisten i «Ønsk meg godt» er forbilledlig. Og som Eggum’en synger! På sine eldre dager, viser han seg i stand til å presse stemmen som en annen Ole Paus!

Gå til «Du skinner helt av deg sjøl» - et av de få øyeblikkene der hele bandet er i sving - og du forstår hva jeg mener.

Lyrisk? Som pop-poet er Jan Eggum i en klasse for seg sjøl. Det funker like fint, enten han tar utgangspunkt i det personlige pronomenet «han», «hon», «de», «eg» eller «vi».

Her er mye personlig melankoli, men i «De eier alt» glefser han mot de superrike – og i dens haleheng. Glefser er forresten feil uttrykk; la oss si han på høflig vis napper i de hvite dukene. Elegantieren Jan Eggum.

Det varsles at det kommer ei note- og gitarakkord-bok som skal «forklare» disse 11 sangene. Det er i så fall helt på sin plass, for her må de som tør å prøve seg øve – og øve og øve. Her vrimler det av maj7, pluss og minus og allskens tellekant-akkorder. Burt Bacharach ville elska denne plata.

Ikke misforstå; disse sangene er ikke «vanskelige» for deg og meg som lytter. Poenget er at Jan Eggum er blant de svært få som evner å gjøre det kompliserte lett tilgjengelig.

Det er en fryd å være observatør til «Observatør».


Del på Facebook | Del på Bluesky

Jan Eggum fyller 70 – til 20 i stil

(14.11.21) Her er så mye fint. Pensjonisten Jan Eggum blomstrer.


Eggum de Luxe

(21.12.11) Døden er en dårlig deal? Vi får håpe han har mange år igjen. Jan Eggum har reist en bauta over seg sjøl.


Hvorfor, Jan Eggum?

(14.11.06) Via Dagbladet gir Jan Eggum til kjenne et ønske om å gjøre Melodi Grand Prix stuerein. "Sett låten i sentrum igjen." Men hva er vitsen med å hjelpe et sjøldøende kadaver på beina?


Jan Eggum: Deilig

(30.09.99) Du oppdager det ikke med en gang - man hører uvegerlig med andre ører når man hører norsktekstlig musikk – men faktum er at innledninga på Jan Eggums nye plate er som snytt ut av nesa på Phil Collins (noen i plateselskapet tror åpenbart det er Sting, men de er på feil jorde). Altså: Jan Eggum er på pop-bag’en.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.