Knallbra Depeche Mode!

Gamle helter blir som splitter nye, ifølge vår anmelder. Depeche Mode er tilbake.


Depeche Mode anno 2023: De begynner å bli gamle, Dave Gahan og Martin Gore, de skjuler ikke rynkene bak operasjoner, og håret er ufarget. Martin Andy Fletcher er død, kvartetten er blitt en duo og jeg hadde forlengst gitt opp alt håp om at de skulle lage interessant musikk igjen - for "Spirit" (2017) syntes jeg at var uinspirert og kjedelig.

Så slapp de "Ghosts Again" og "My Cosmos Is Mine".

«Memento Mori» er vrien, siden jeg har hørt skiva bare to ganger. Følelsen jeg satt igjen med etter første gjennomlytting ble forsterket i andre runde. Etter å ha hørt skiva oppdaget jeg at Richard Butler fra Psychedelic Furs visstnok hadde en rimelig stor rolle i låtskrivingen, som kanskje forklarer noe.

"Husk at jeg vil lese hele anmeldelsen før jeg får konklusjonen din" - formaningen fra jazzkompisen sitter i ryggmargen nå. Høyttalerkompisen ble dypt deprimert da jeg fortalte at Butler hadde hatt mye å gjøre med låtmaterialet. Prestasjonsangsten min er intens denne gangen.

Min første tanke med "Wagging Tongue" er at det er renere lyd. "Watch another angel die" - dette er gammel pop-Depeche med sære, sublime tekster. "Don't Say You Love Me" - Gore har lekt seg med denne skiva. Tilbake til røttene, eksperimentelt og spennende. Strykere? Ballade som funker!

De la lista høyt med "My Cosmos Is Mine", men skiva er gjennomgående variert, spennende og intelligent. Det er mye som skjer, og jeg gleder meg til å fordype meg i den videre. Selv om tekstene er like dystre som vanlig, er det likevel ei positiv skive. Jeg tenker at "The oppressive cloud has been lifted". New Life, lzm.

Og uten å snakke stygt om de døde, undres jeg over om Fletchers rolle etter hvert ble litt som Warren Ellis i The Bad Seeds? Etter tredve års lytteliv og forsøk på forsøk de siste årene, endte jeg med å dumpe Nick Cave for godt i mai i fjor. Ikke at det nyere materialet er dårlig, men jeg liker ikke retningen bandet har tatt etter at Ellis skvisa ut den ene etter den andre og tilsynelatende har tatt over. Jeg synes helt ærlig at det er møkk kjedelig og uinteressant.

"Memento Mori" er like svart, dyster og dystopisk som alltid, men det er mer fokus på vokal og lyder. Tilbake til der det begynte. Eller ikke helt, for det er ikke noe bubblegumpop her.


"My Favourite Stranger" har så mye lyd, så uendelig mye lyd! Lag på lag på lag på lag. Dette er litt som en film eller et maleri som man kan se utallige ganger og likevel oppdage nye ting og nye detaljer. Denne gleder jeg meg til å høre mange ganger!

"Soul With Me" er dog litt krise, synes jeg. Sikkert mange som vil like en smørballade, men hva gjør den egentlig på denne skiva? Den passer enda dårligere ved andre gangs gjennomlytting. Og litt ukontrollert vibrato fra Gahan på toppen av det hele. Andre gang jeg hørte den tenkte jeg at den egentlig passer inn i soundtracket til en Hallmark-film. Jeg kommer garantert til å hoppe over den hver eneste gang jeg spiller skiva.

Men dere tilgis én teit låt, gutta, for resten av skiva er bare knall!

Og motsatsen kommer med neste sporet, "Caroline's Monkey" som er rasende absurd og festlig. "Fading's better than failing//falling's better than feeling//fixing's better than healing" - med forbehold om at jeg har hørt litt feil. "Sometimes". Herlig galskap! "Drives like a demon through Caroline's tears". Vakkert!


Gahan og Gore har blitt voksne, men dette er renere synth enn på mange år. "Before We Drown" er genial. Hvem ellers ville finne på at shore rimer med sure? Gode minner, om halvnakne, sortkledte, svette kropper som danser i et mørkt fabrikklokale med en og annen lyskaster. Det er lenge siden de illegale partyene og klubbene, "Bedlam" i Canterbury og "Gotham Nights" i Oslo. Ja! Jeg er gammel nok til å mimre om gamle dager!

Er det noe som heter intelligent synth? I så fall bruker jeg det på "People Are Good". "Always You" har en teit, repetitiv tekst - men av en eller annen snodig, uforklarlig grunn funker det. Jeg aner ikke hvorfor. Sikker Gore-magi.

Magi er det også på sistelåta, "Speak To Me". 42 år siden debuten, og stemmen til Gahan er like vakker, fløyelsmyk og deilig.


Konklusjonen? De har kvittet seg med det pompøse. Jeg har blitt voksen nok til å sette pris på hvordan band som Einsturzende Neubauten har nedjustert alt – til et nivå der hver eneste lille lyd har sin plass. Borte vekk er støyen (altså, alt er relativt) og Neubauten har blitt et band som er perfekt i en konsertsal som Musiikkitalo i Helsinki. Jeg tenker at det samme gjelder Depeche Mode. I "Memento Mori" har de kuttet alt overflødig, og det som gjenstår er kunst. Host er også sammenlignbart (ja, den er fortsatt favorittskiva).

Her er vakre lyder med utallige lag. Dette er ei skive som er spennende, innovativ og kul. Den smaker mer. Den bør absolutt spilles på et lydanlegg med god diskant og mellomtoner (jeg aner ikke egentlig hva akkurat det betyr, men både jazz- og høyttalerkompisen prater om slikt). Dette er ei skive som ikke skal gjemmes bort bak storgrønnblomstrete gardiner. Den skal deles med folket!

Gahan synger som den guden han er. Jeg skulle gjerne hørt en av disse låtene på "The Voice" - kanskje neste år? For den som greier prestasjonen til Gahan bør automatisk til finalen! Prestasjonsangsten har forlengst forlatt åstedet. Dette er ei knallbra skive og kanskje jeg kommer meg på konsert til høsten, for første gang?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Depeche Mode - over all forventning, om nå dét er mulig

(12.08.23) “It's been seven hours and fifteen days” sang Sinéad og jeg er fristet til å skrive “It's been two hours, four days, six weeks and forty-two years” men ettersom jeg er litt usikker på tidspunktet da Top of the Pops ble sendt på BBC kan det faktisk være fire timer. Depeche Mode hadde sin tv-debut 25. juni 1981 og åtte år gamle Siri ble hekta på denne fantastiske musikken.


Depeche Mode spenner forventningene høyt

(15.03.23) Det er en knapp måned siden "Ghosts Again" som minte om gamle dagers suverene Depeche og var trygt og bra og lovte godt for skiva, og så kommer dette. DETTE, lzm, "My Cosmos Is Mine", mitt kosmos er mitt???


Depeche Mode - akkurat som Depeche Mode

(14.02.23) Vi er mange som venter i spenning på "Memento Mori" som kommer 24. mars. Hvordan vil dette låte? Etter tapet av Andy Fletcher var det nok flere som fryktet et sterkt redusert – endog halvert - Depeche Mode. "Husk at du dør."


Dave Gahan: Hourglass

(08.11.07) Vi har forlengst innbilt oss å tro at Martin Gore er hjernen i Depeche Mode, og det stemmer nok forsåvidt. Grunnen er imidlertid at andre sjelden slipper til, og etter Dave Gahans småhyggelige solodebut "Paper Monsters" tilbake i 2003 beviste imidlertid den tidligere heroinmisbrukeren Gahan at han har også noe å komme med. "Hourglass" tar solokarrieren til Dave Gahan videre opp kvalitetsstigen.


Depeche Mode: The Best Of (CD + DVD)

(14.12.06) Som så mange andre band av samme alder, så har Depeche Mode bak seg flere samleutgivelser. Denne skulle imidlertid være ganske så definitiv, der den inneholder 18 av bandets mest kjente låter, og hele 23 låter på DVD med samtlige musikkvideoer. En fin-fin julegave med andre ord.


Maktdemonstrasjon av Depeche Mode

(02.03.06) (Oslo/PULS): For fjerde gang i sin karriere sto Depeche Mode på en norsk scene, og forventningene var skrudd i taket etter strålende kritikker fra andre steder. At billettene ble borte på knappe halvtimen i fjor høst var heller ingen demper.


Depeche Mode: Playing The Angel

(26.10.05) Synthikonenes ellevte studioalbum har blitt et sterkt album, og "Playing The Angel" kunne umulig vært laget av et annet band enn Depeche Mode. Her snakker vi virkelig om å være seg sjøl lik, men så lenge stillstanden gjøres med gode låter og snadder produksjon, er nok fansen mer enn godt fornøyd med det som blir servert her.


Depeche Mode-album ute 17. oktober

(06.07.05) Releasedato for Depeche Modes nye album blir 17. oktober, i følge bandets hjemmeside. Der avsløres også en del andre detaljer omkring utgivelsen.


Depeche Mode til Norge i 2006

(17.06.05) Depeche Mode har offentliggjort en lang rekke livedatoer for første halvdel av 2006. Norge står foreløpig ikke på konsertoversikten, men det bekreftes på bandets hjemmeside at de skal ta turen også hit i løpet av den omfattende Europa-turnèen.


NW Dag 2: Synth-ikoner og jærbuinger

(14.06.03) (Oslo/PULS): Etter at Linkin Park og The Sounds avlyste, ble det et reservepreget program på Norwegian Wood fredag. Litt lite folk til tross, festivalens andre dag ble også en musikalsk suksess - og litt mer sol enn dagen i forveien.


Dave Gahan og Datsuns til Roskilde

(27.02.03) Et par nye navn har blitt tilføyet programmet for årets Roskildefestival. De mest spennende er utvilsomt Dave Gahan (Depeche Mode) og New Zealands nye rockekjæledegger The Datsuns.


Fett Depeche Mode!

(23.09.01) (Oslo/Puls): Det var et fullsatt Oslo Spektrum som tok i mot Depeche Mode med åpne armer. Og det var en overernergisk David Gahan som møtte oss fra scenen. Med hopp og sprett og en nesten The Mask-aktig dansing sørget han for at det var få kjedelige øyeblikk denne kvelden.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.