Weyes Blood innfrir – langt utafor «indie»

«Født» som indie-artist. I dag lever hun godt i det streite pop/rock-miljøet.


Weyes Blood – født Natalie Laura Mering i 1988 - er såkalt multi-instrumentalist, og har fortid i «indie». Hun spilte i sin tid faktisk bass i et temmelig frikete rockeband som kalte jeg Jackie-O Motherfucker. Hun gikk solo i 2006, og dette er hennes femte album under navnet Weyes Blood.

Det store gjennombruddet kom med «Titanic Rising» i 2019. Med «And In The Darkness, Hearts Aglow» befester hun sin posisjon i temmelig streit pop/rock-format. Du ble kanskje kjent med henne, da hun i fjor sang sammen med Lana Del Ray og Zella Day i Joni Mitchels «For Free»?


Er det ikke litt Girl in Red og Billie Eilish i dette? Og ganske mye «hippie». Og selvfølgelig – Joni Mitchell. Alt på dette albumet låter som et ekko av Joni Mitchell. En myk utgave av Joni Mitchell. Arrangementene er prega av varsomme synther, noen ganger med et akustisk piano i front. Eksempel: «Children Of The Empire».

Hun skriver ikke akkurat oppkvikkende tekster. Det er mer «untergang», men ikke fortidas begredeligheter. Albumet er komponert med Covid-19 som bakteppe. Her har du åpningslåta på albumet:


Ikke alt er like silkemykt, men kompassnåla er satt. Det låter nydelig.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Weyes Blood: Teknisk perfekt, men hun mangler scenetekke

(01.02.23) Hun ser litt ut som en engel, i sin flagrende hvite kjole, og jammen høres hun ut som en engel også. Weyes Blood har en fantastisk vakker stemme. Det er så lett og ledig, aldri anstrengt, alltid helt perfekt. Alle norske vokalister burde lytte til henne og lære litt om teknikk og hvordan det skal låte. Jeg har vel aldri opplevd så bra lyd på Rockefeller heller, uansett hvor jeg sto i lokalet var det bra.


Senk lysene, press play, lukk øynene og lytt med hjertet

(23.10.25) Enhver Seigmen-låt er et smykke i seg selv, en blomst som åpner seg og viser frem mer og mer av elegansen. Jeg trenger ikke mer enn disse ti låtene akkurat nå.


Elias Pellicer - vellykket retro-romantikk

(23.10.25) En varm, småsprø og nostalgisk reise gjennom 80‑tallsinspirert popmagi. En kompakt perle som nikker til fortiden og smiler mot framtiden.


Da Bruce Springsteen møtte veggen

(22.10.25) Han var i ferd med å bli verdens største rockestjerne. Samtidig var Bruce Springsteen på full fart mot stupet; han kunne ikke finne mening i noe han gjorde, selve livet virka meningsløst. Så lagde han «Nebraska».


Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»