Nye toner fra Gojira

Det har vært skyhøye forventninger til deres syvende album. Etter 20 år med kompromissløs tilnærming til musikk, møter vi her litt andre toner fra de sympatiske miljøaktivistene fra Frankrike.


Jeg kan like gjerne si det først som sist - jeg liker Gojira, og har hørt på dem i årevis. Skal jeg blåse støv av høyttalerne, så er det «Oroborus» som spilles på volum 11 - og jeg gleder meg til hver gang jeg ser et støvkorn.

«Born For One Thing» er en herlig start, og er klassisk Gojira i godform. Stilendringen på «Fortitude» er likevel lett å høre på de neste låtene; dreiningen mot det mer melodiøse og allsangvennlige er påtagelig. Bandet har selv uttalt at de med «Fortitude» var klare for å bringe mer glede og positivitet ut til fansen. De beveger seg over i kategorien stadion-rock - og det er lurt, hvis antall fans er viktig. Men puristene vil nok føle seg litt snytt.

«Fortitude» var ferdig innspilt og klar i januar 2020. Grunnet pandemien har den ligget på is siden den gang. Likevel er det noe uferdig over albumet. Med en plate som omhandler temaer Gojira virkelig brenner for - miljø og jordklodens tilstand - er det et paradoks for meg at de virker litt uinspirert. «The Trails» og «The Chant» er gode eksempler på dette, dansbare og sjangerforvirrede som de er.

Jeg er på ingen måte mot å utvikle seg som band, og etter å ha fulgt bandet Opeth gjennom tykt og tynt i et par tiår, har jeg vært igjennom det meste. Jeg føler bare at Gojira her er på vei til noe, men foreløpig ikke har kommet riktig frem.

Låter som «Sphinx» og «Grind» drar opp helhetsinntrykket med sin klassiske Gojira-stil. «The Grind» ligger sist i dette settet. Dermed avslutter man med samme følelse som etter en nordnorsk sommer, der siste feriedagen har plussgrader og sol og alle var enige om at sommeren var fin.

Nå venter snart lange turneer der bandet får testet de nye låtene sine på publikum, meg inkludert. Kanskje bringer dét ny inspirasjon for å nærme seg målet på neste album. Jeg venter i spenning.

Jeg vet vi ikke triller terning på platene i PULS, men drister meg likevel til å levere en 3’er.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tons of Rock: Gojira - komplekst og vakkert

(25.06.23) Mitt første møte med Gojira var i Oslo Spektrum for snart et år siden. Jeg har hørt mye på dem siden det. At jeg i den anmeldelsen tok feil på et punkt (om gjenforeningen av Pantera) er jeg i grunnen bare glad for.


Gojira i Spektrum - alt er riktig

(18.07.22) Det beste med å skrive for Puls er at jeg får sett alle banda jeg egentlig burde kjent til for lenge siden. “Jeg kan ta Gojira, jeg har ingen planer søndag, dropper søndagsmiddagen” ... vel, denne søndagen ble det treretters av ypperste klasse, og allerede før første support var ferdig med første låt tenkte jeg at dette blir en kremkveld.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.