Kan vi få nok av Phoebe Bridgers? Neppe.

Hun har gitt ut et av årets definitive topp-album. Nå når jula nærmer seg, tilnærmer hun seg sine egne låter i ny innpakning.


Hvis du aldri oppdaga «Punisher» som kom i sommer, får du her en betimelig påminnelse. Nå har hun slått seg sammen med Rob Moose, mest kjent for å ha gjort grovarbeidet i anledning smått legendariske «Bon Iver». Hans navn knyttes også til storheter som The National, The Decemeberists, LeAnn Rimes, Taylor Swift, Paul Simon og They Might Be Giants.

Moose spiller og arrangerer for de fleste instrumenter, men har stryker-avdelinga som sitt spesiale. Det setter sitt tydelige preg på denne firespors-EP’en. Alle låtene – «Kyoto», «Punisher», «Savior Complex», «Chinese Satellite» - er å finne på «Punisher».

Her får du sangene i kammermusikk-innpakning. Nok et eksempel på at en fin sang kan pakkes inn i nær sagt hvilket som helst stykke papir – forutsatt at komposisjonen er god. Her har du beviset, i form av fire oppfinnsomt arrangerte pop-låter – som altså har blitt til «klassisk» musikk.

Hvilket leder den musikalske djevelen i meg til å stille spørsmålet: Hva er forskjellen på Elton John og Wolfgang Amadeus Mozart? Ikke veldig mye – bortsett fra at førstnevnte har fått leve dobbelt så lenge som sistnevnte.

Velkvalifiserte innsigelser sendes arild@puls.no - med svært gode utsikter til å bli publisert.

PHOEBE BRIDGERS
Copycat Killer
Dead Oceans


Del på Facebook | Del på Bluesky

Phoebe Bridgers og Bob Dylan til topps i Nye Takter

(20.12.20) For 33. gang inviterte Nye Takter: Hvilke plater var kritikernes favoritter i 2020? Tradisjon, er svaret.


Indie-yndlingen Phoebe Bridgers

(23.06.20) Hun kunne egentlig like gjerne vært Billie Eilish. Og hvem veit, hvem som stiger opp på podiet flest ganger under neste års Grammy?


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.