Bon Iver: Bon Iver

Et rockalbum så godt som fritt for gitarer og trommer? Big news!


Du behøver ikke være flau for ikke å ha hørt om Bon Iver, derfor en smule folkeopplysning. Bak bandnavnet skjuler seg en herre ved navn Justin Vernon. For noen år siden sto han i spissen for et folkinspirert indieband kalt DeYarmond Edison. Han er amerikaner. Debuterte med »For Emma, Forever Ago» i 2008. For «Bon Iver» ble han i år tildelt Grammy både som Best Newcomer og for Best Alternativ Album.

Musikken er svevende, flytende … nær sagt beatfri. Og likevel rock? Ja, og la oss for enkelhets skyld ta utgangspunkt i Chuck Berry og The Rolling Stones. Går du i retning tungrocken, som altså springer ut av tregreps-rock’n’roll tidlig på 60-tallet, kommer du, om du vandrer langt nok, til death metal og andre ekstremvarianter – til de folka som mener at Led Zeppelinog Iron Maiden er mainstream.

Går du i motsatt retning, finner du navn som David Sylvian, og deler av produksjonen til et band som King Crimson - og Thomas Dybdahl. Kunstrock, ofte prega nettopp av fravær av tradisjonelt rockbeat. I dette selskapet finner du Bon Iver. Det musikalske uttrykket forsterkes av det faktum at Justin Vernon utelukkende synger i falsett.

Første gang du hører dette, vil du knapt oppfatte de ti komposisjonene (som for det meste har fått tittel etter navn på byer) som «låter». Til det er musikken for utflytende. Men bare vent – etter hvert sitter sangene som et skudd! Eller – et bedre ord enn sanger, er antageligvis stemninger.

Hvilken stemning setter han så lytteren i? Det er iskaldt, lavt skydekke. Lag på lag med synther, silkemjuke gitarer, akustisk piano, pluss en vokalist som synger kor med seg sjøl.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Øya 2009: Uovervinnelige Mew

(13.08.09) (Oslo/PULS): 4 dager før Mews tredje plate ligger klar i butikkene er det bare å konstatere at danskene kommer til å eie resten av 2009. Konserten på Øya ble en perfekt miks av gammelt og spennende nytt.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.