Indie-yndlingen Phoebe Bridgers

Hun kunne egentlig like gjerne vært Billie Eilish. Og hvem veit, hvem som stiger opp på podiet flest ganger under neste års Grammy?


Hun skriver alvorlige sanger om alvorlige ting. Phoebe Bridgers lever ofte et liv i ensomhet, hvilket hun ikke legger skjul på. Det er ikke første gang i pop-historia at slike omgivelser framkaller god pop-musikk. Phoebe Bridgers begynte med dette allerede på debuten «Strangers in the Alps» (2017).

Hun skriver usedvanlig fine låter, og synger så intimt som om hun satt i stua di. Akkompagnementet er nedstemte gitarer og diverse elektroniske duppeditter. Det låter «analogt», og kanskje strykerne er live? Fiolinen i «Savior Complex» er i hvert fall live. Kanskje det beskjedne trommesettet også er det? Ofte tror jeg dette er tatt opp i stua, med enkle tekniske hjelpemidler.

Det er ikke mulig for noen å finne opp pop-musikken på nytt. Men innimellom føles det som om Phoebe Bridgers gjør det. Det låter ikke eksepsjonelt - for dette er laidback, og virkelig ikke støyende. Likevel er det eksepsjonelt – eksepsjonelt bra.

Noen mener at pop-musikken var mye bedre for 50 år siden, altså nærmere andre verdenskrig enn vi nå befinner oss på andre sida av den. Påstanden er hinsides fornuften – og da tenker jeg ikke på The Beatles. Historiske «eksperimenter» av typen Lennon/McCartney oppstår kanskje en gang i hvert sekel, og unndrar seg enhver naturlig sammenligning.

Men kunne «Punisher» vært lagd for 50 år siden? Nei, det ville vært en umulighet. Men det passer perfekt at hun i avslutningskuttet «I Know the End» åpenbart har latt seg inspirere av The Beatles’ aller fineste sang, «A Day in the Life». Full orkesterpakke! Her mangler bare piccolo-trompeten fra «Penny Lane».

Det begynner å bli trangt om plassen i kategorien «årets album».


Del på Facebook | Del på Bluesky

Phoebe Bridgers og Bob Dylan til topps i Nye Takter

(20.12.20) For 33. gang inviterte Nye Takter: Hvilke plater var kritikernes favoritter i 2020? Tradisjon, er svaret.


Kan vi få nok av Phoebe Bridgers? Neppe.

(20.11.20) Hun har gitt ut et av årets definitive topp-album. Nå når jula nærmer seg, tilnærmer hun seg sine egne låter i ny innpakning.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.


Oh Lord! Som Paal Flaata synger Elvis!

(17.10.25) Han er en makeløs flink sanger. Herregud - Paal Flaatas barytonrøst er hjerte og smerte, herfra inn i evigheten.


Raven Blacks deilige heksebrygg

(15.10.25) Goth, metal, klassisk og teater. Himla kult!