Lucinda Williams - grovkalibret og kledelig punk-aktig

Når pandemien grasserer og ingenting henger på hengslene, er det alltids betryggende at noe er som det bestandig har vært: Lucinda Williams synger fortsatt som om noen har lempet et lass med pukk ned i gapet hennes.


Og selv om coverbildet av damen på «Good Souls Better Angels» gir inntrykk av at hun nettopp har våknet bakfull til veldig semre kritikker, har artisten fra Louisiana intet å frykte:

Williams bekrefter med årets utgivelse at hun fortsatt behersker køntri-blues-rockens basale grammatikk, dens kommaregler og ortografi. Hadde Williams vært omsluttet av den norske velferdsmodellen kunne hun ha gått av med pensjon i år (hun fylte 67 i januar) men det er ingen verdens ting ved «Good Souls Better Angels» som lyder av tassende tøfler over slitt linoleum.

Hennes forrige utgivelse «Vanished Gardens» (2018) formidlet et svært vellykket samarbeid med tenorsaksofonisten Charles Lloyd, men med «Good Souls Better Angels» beveger singer-songwriteren Williams seg bakover i tid, til sine bluesrøtter fra Louisiana.

Jeg antar at stemmen hennes er blitt beskrevet med de mest bisarre adjektivene du finner i ordboka, men vakker er neppe mye brukt. I de roligste sangene her høres hun ut som en gammel traktor som trekker sine siste sukk, og når hun slipper seg løs er det som en rusten mitraljøse. Williams synger ikke med røde valmuer i stemmen. Har hun byttet ut siggen med stangselleri merkes det i hvert fall ikke på vokalen.

Etter gjennombruddet med den smått geniale «Car Wheels on a Gravel Road» (2006) er hun blitt nevnt som det kvinnelige motstykket til både Bob Dylan og Robert Johnson, og selv om sammenligningen selvfølgelig må være stas, spørs det om slike etiketteringer bare bærer bør til byrden, heller enn å fremme denne kreative ånd.

Langt de fleste låtene på «Good Souls Better Angels» er komponert sammen med ektemannen Tom Overby, som også er oppført som medprodusent. Det er ingen tvil om at disse sangene er skrevet i Trumps tidsalder: «Bad news hangin’ in the air, bad news layin’ on the ground» synger hun på «Bad News Blues» og fyrer videre løs med tekstlinjer som: «Who’s gonna believe / Liers and lunatics / Fools and thieves / Clowns and hypocrites». Også «Man Without A Soul» er så anti-Trump at det forslår. I et intervju jeg leste med henne i forbindelse med denne utgivelsen uttrykker hun tvil om hun skulle ha med sangen, at hun simpelthen var for tøff mot Trump.

No worries, sier nå jeg. Men å være antagoniserende, uttrykt i fortvilelse og forakt for den neofascistiske presidenten, er comme il faut i det amerikanske kulturfeltet i disse tider, og skal anti-Trump-sanger ha noe ved seg må de tekstlig bite godt fra seg. Williams lykkes i sitt forsett når hun legger sin rustpiggete skrapende vokal over et lydbilde som i flere av låtene sender tankene til en mausoleumsgrå bakgård i datidens østblokk.

Men det er ikke bare den amerikanske presidenten som formørker Lucinda Williams’ sinn på denne platen. «Big Black Train», det nærmeste du kommer ballade, handler om depresjonenes mørkeste kriker, en sang rekvirert fra mørk-surklende katakomber.

I «Wakin’ Up» er vold og overgrep i hjemmet temaet. Det er en sang som skaper et stort rom for smerte. Den kravler som en veps under genseren for så å ende opp som et dolkestikk i hjertet.

I tillegg til Williams’ vokal, selvfølgelig, bæres «Good Souls Better Angels» først og fremst av gitararbeidet til Stuart Mathis. Det er grovkalibret og kledelig punk-aktig støyende, uten snev av show-off. Produksjonen er i det hele nedstrippet.

Platen imponerer på et tekstlig plan mer enn det musikalske. Når mye er snekret i en snakke-blues fasong, kan det ikke bli bra dersom ikke tekstene sitter som skudd midt i det svarte. Og det gjør de gjennomgående her.

I et nakent uttrykk maler sinnataggen Lucinda Williams brede strøk av smertens poesi i en musikalsk avrenning mot det absolutte inferno.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lucinda Williams kler Abbey Road

(10.12.24) Lucinda Williams har i rask rekkefølge gått løs på Tom Petty og Bob Dylan. Nå er turen kommet til The Beatles.


Charles Lloyd & Lucinda Williams – et møte mellom motsetningsfylte giganter

(26.04.20) Dette albumet er noen måneder gammelt, og havna dessverre i grøfta i tidslinja før PULS ble vekket til live igjen. Derfor er det på tide å trekke det opp igjen.


Sjeldne låter fra Ryan Adams, Johnny Cash og Lucinda Williams utgis

(13.08.03) Sjeldne og ikke tidligere utgitte låter med artister og band fra det amerikanske plateselskapet Lost Highway Records dukker opp den 23. september.


Lucinda Williams: World Without Tears

(29.04.03) Hun har lagd et sant helvete for sine forbindelser i en drøss plateselskap gjennom sin 25 år lange karriere. Om noen har vært bestemt på å så sine egne veier, så har det vært Lucinda Williams. Jeg tror vi skal være glad for det. Hun hadde helt sikkert ikke kommet opp med "World Wihtout Tears" om de hadde lykkes, de som en periode gjorde hva de kunne for å gjøre henne til en slags strait kloning av Bonnie Raitt. Vil du ha et album om kjærlighetens problemer, der nervene tidvis står ut av stereanlegget ditt?


Lucinda Williams: Essence

(07.06.01) Den som venter på noe godt skal få, heter det. Den beste inkarnasjonen på dette noe forslitte ordtaket er uten tvil Lucinda Williams. Det har gått tre år siden hun ga ut det Grammyvinnende mesterverket Car Wheels On A Gravel Road. Tre år er riktig nok ganske kjapt til Lucinda Williams å være; på 22 år har hun gitt ut bare seks plater. Etter at Essence har snurret i CDspilleren kontinuerlig i et døgn er jeg likevel ikke i tvil om at hun ikke har forhastet seg - Essence er strålende!


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.