Det var en gang, på Frogner, i 1972

Det er fra tid til annen veldig fornuftig å rydde på loftet.


Ole Paus har for lengst høyt og tydelig proklamert at han er ferdig som plateartist. Men så hadde det seg sånn, at Ketil Bjørnstad skulle skrive om syttittallet. Da måtte man en tur opp på roteloftet.

Alle disse 28 sangene er spilt inn i Ketil Bjørnstads leilighet i Frognerveien på vestkanten i Oslo. 18 av dem er, utrolig nok, aldri tidligere blitt tilgjengeliggjort. En Tandberg båndopptaker og en sanger som akkompagnerer seg sjøl på akustisk gitar.

Det første som slår meg er hvor flink Ole Paus er som gitarist! Han spiller ikke feilfritt, ikke sånn som studiotekniker Bjørnstad i toppform framfører Brahms, men han spiller coolt. Og det han gjør er sannelig ikke enkelt. Ole Paus er mye flinkere til å spille gitar enn Bob Dylan – og på tale om Dylan:

Robert Zimmermann hadde vært plateartist i nesten 10 år da «Sanger fra gutterommet» ble spilt inn, og ingen – aller minst Ole Paus – skal fortelle meg at han ikke var inspirert av rebellen over there. Det handler for det meste om tekster som er vanskelig å plassere; altså – tolke hva de egentlig handler om. Her fins unntak, som «Leieboer», men som oftest er det noe som «ligger under», akkurat som hos Dylan. Har du forstått hva «Highgway 61 Revisited» egentlig handler om?

Vi har mange gode tekstforfattere her i landet, men fins det noen som ligner på Ole Paus, og altså Bob Dylan? Ja. Han heter Kjartan Kristiansen, og spiller i DumDum Boys.

Musikken er ofte bluesbasert, liksom – vel… nå får det holde. Det kunne faktisk vært morsomt å høre disse sangene framført av DumDum Boys! Men dét bandet har heldigvis fortsatt mer enn nok med å skrive sitt eget liv.

Så kan kanskje funnet av lydbåndene på loftet inspirere opphavsmannen til å revurdere sitt vedtak om å slutte som plateartist? Det er lov å håpe. Enn så lenge får vi glede oss over opptakene som ble gjort på Frogner, i det herrens år 1972.

OLE PAUS
Sanger fra gutterommet
Warner Music


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ole Paus (1947-2023)

(12.12.23) I september ble Ole Paus ramma av et hjerneslag. Han døde i natt, og etterlater seg et gedigent krater i norsk kulturliv.


Hvor ble det av den aktuelle satiren?

(20.11.21) Veldig underholdende, men herrene Paus og Rønning har en del å gå på. Om jeg skal si det som det er.


Motorpsycho og Ole Paus er magisk bra

(02.02.20) For sju år siden ga Ole Paus ut trippelalbumet «Avslutningen», og sa med det et endelig farvel til karrieren som plateartist. Det er godt noen løfter er til for å brytes.


Innover skal vi, vi skal innover

(24.05.15) Det er langt mellom solstrålene i innlandet. Her er så mangt man aldri får gjort.


Ole Paus: Den Store Norske Sangboka

(21.12.07) Det er nok bare én nordmann som uttaler første vokal i ordet "hverandre" som en en krystallklar E, og altså ikke Æ. Dette gjør faktisk Paus-versjonen av "La Oss Leve For Hverandre" til en helt spesiell opplevelse. Og han har mye mer på lager.


Paus på jordet

(09.10.04) (Oslo/PULS): Hele essensen i musikeren Ole Paus er at han skal låte skrall og elegant på en gang, uavhengig av hva slags mennesker han har med seg på lasset. På onsdag var han så langt unna sitt rette element som han kan være, med dataprogrammerte trommebeats og flinkismusikere i ryggen.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.