Elvira Nikolaisen: Quiet Exit

Smått hypa, må det være lov å si. Smått kjedelig også - men hun innfrir forventningene. "Quiet Exit" er akkurat den plata vi kunne forvente.


Hun fikk tidlig drahjelp av radiosingelen "Love I Can't Defend", men den som ruller og går nå om dagen, "Egypt Song" funker i mine ører bedre. Ikke minst høres det ut som om hun her har funnet sitt perfekte, musikalske uttrykk: Streit popband, med ytterst kledelige blåsere.

Hun skriver alle sangene sjøl, og har åpenbare talenter som låtskriver. Mens dette talentet må videreutvikles, framstår hun fullbefaren som vokalist. Hun har dette lille som skiller hennes stemme fra alle andre; litt fokjøla, liksom. Du hører med en gang at det er Dido som synger, og det samme er tilfelle med Elvira Nikolaisen.

Dette veier opp for et tidvist grått repertoar, men er ikke nok til å fjerne inntrykket av en litt kjedelig helhet. Det går litt på autopilot, sånn som det etter hvert gjorde med en artist det kjennes naturlig å sammenligne med; Beverly Craven, hun med "Promise Me".

Om hun legger musical-preget fra for eksempel "Sweet, Sweet" bak seg, og i hvert fall for en periode konsentrer seg om det reine pop-uttrykket fra "Egypt Song" og "Troops" - ja, så kan dette komme til å gå riktig bra.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En annerledes Elvira Nikolaisen

(11.10.25) Hun var en gang på vei til å bli pop-dronning. Nå er hun et helt annet sted. Elvira Nikolaisen følger sine instinkter, og gjør nøyaktig som hun vil.


Elvira Nikolaisen: Indian Summer

(09.05.08) Stemmebrist og avlyst turné er de overskriftene Elvira Nikolaisen har fått mest av i den senere tiden. Synd, for "Indian Summer" hadde vært en glimrende plate å høre i konsertversjon. Platen er mer et bandprodukt enn debuten "Quiet Exit" fra 2006, men har kanskje ikke de samme toppene.


En annerledes Elvira Nikolaisen

(11.10.25) Hun var en gang på vei til å bli pop-dronning. Nå er hun et helt annet sted. Elvira Nikolaisen følger sine instinkter, og gjør nøyaktig som hun vil.


A Killer's Confession - snakk om å ta feil

(10.10.25) Ikke døm en bok etter omslaget, heter det, men det er himla vanskelig når «designet» til gruppa er så harry. Navn, cover, masken som vokalist Waylon Reavis tilsynelatende bor i. Ingenting ved A Killer’s Confession fristet til at jeg skulle sjekke det ut.


Bildespesial: W.A.S.P. – kompakt, hardt og visuelt

(10.10.25) Ikke like sjokkartet som da de ble nektet å stille som oppvarmere (med blod og gørr) for Iron Maiden i Drammenshallen i 1986, men stadig energiske og stødige leverandører av old school heavy metal.


The Beths begeistret på Parkteatret

(09.10.25) The Beths leverte vakker balansekunst mellom hjertesorg og gitarpop. God "feeling", og tilnærmet kirurgisk presisjon.


Martin Hagfors matcher Robert Plant

(08.10.25) Jeg finner bare ett album denne høsten som tåler sammenligning med «Folk-A-Dots». Den utgivelsen er signert Robert Plant.


Death Metal til du dør!

(08.10.25) André Nautøy skriver at han innimellom har følt seg som Ivar Metal Aasen, altså i familie med eventyrsamleren. Det kan trygt sies å være årets metal understatement!