- Har dere det sånn passe bra?

(Oslo/PULS): Jim Stärk var første band ut i torsdagens dobbeltkonsert med Magnet. – Har dere det bra, spør vokalist Einar Stokke midtveis i forestillingen. Et kjølig Rockefeller holder nesten tyst. – Har dere det sånn passe, spør Stokke i et andre forsøk på å etablere kontakt. Og da svarer publikum med et langt tydeligere ”JAAA”.


/ /


Responsen sier lite om Jim Stärks musikalske uttrykksevner, men den forteller samtidig at Rockefeller fortsatt er for stort for det oppadstormende Oslo-bandet. Da Magnet inntok scenen en halvtime senere økte temperaturen noe, men etter hvert skuffet også ”Magneten” med en forferdelig klønete og uproff sceneproduksjon.

Torpederte seg selv

Ved fattige to anledninger skapte Magnet magi ut av materialet fra suksessplata ”On Your Side”. Da satt han alene i mørket med gitaren sin som eneste kompemiddel, og utblåste store og enhetlige klangbilder på nivå med Jeff Buckleys fremføringer av ”Halelujah”. – I min lille verden er denne melodien verdens fineste, sa Magnet da han introduserte ekstranummeret "Nothing Hurts Now". Og akkurat da hadde han så rett så rett.

Men dessverre, i den foregående timen representerte opptredenen en skuffende kontrast. Backingbandet hans klarte aldri å underbygge det enorme potensialet som ligger i Magnets låter og stemmebånd. De tre fingerflinke musikerne fant aldri tonen seg i mellom, og heller ikke feelingen som ligger i bunn Magnetens egenart. Kall det gjerne en mistolkning; en teknisk godt utført undergraving av Magnets følelsessterke komposisjoner. Dylan-klassikeren "Lay Lady Lay" var rett og slett pinlig!

Samtidig passet Magnet selv på å ødelegge kontinuiteten i konserten ved å innta en nerdete og uhøytidelig humoristisk rolle mellom låtene. Det er greit å være jordnær, men når oppførselen bryter så til de grader med stemningene i musikken, setter han samtidig låtene i en annen kontekst enn de strengt tatt burde være. For er ikke Magnet han stillfarne intelligente singer-songwriteren fra Bergen, som lager deilige og høytidsstemte flytemelodier? Som appellerer til lukkede øyne og uforstyrret lytternytelse? Vel, i følge konserten på Rockefeller er det ikke slik Magnet ønsker å bli oppfattet.


( Foto: Odd Inge Rand)


Gjennom nesten hele konserten ble sceneteppet brukt som projektor for amatørklipte bildeserier, som flimret i kantene og dissonerte kraftig med tempoet i musikken. Forsøket på å livne opp scenebildet mislyktes fullstendig.

På vei mot eliten

Jim Stärk leverte en musikalsk solid Rockefeller-debut, og beviste hvorfor ferskingene går for å være enda sterkere på konsert enn på plate. Enten det er i form av Jack Johnsen-aktig happy-slentring eller i krysningspunktet mellom folkpopbandet The Waifs og Ben Harper, så viser Jim Stärk seg som en sjeldent samkjørt gruppe.

Ex-Number Seven Deli-pianist Asbjørn Ribe redder mye av showet med lekre arrangementer og andrestemmer. Trommeslager Tom Rudi Torjussen spiller akkurat så lite han skal, og vokalist og frontfigur Einar Stokke avslører et voldsomt talent i måten han fraserer melodiene sine. Som gitarist har han imidlertid mye å gå på, i hvert fall hvis han skal fortsette å spille låter helt alene, slik han gjorde ved et par anledninger torsdag kveld.

Uansett, som en av de få nye artistene her i landet er det tydelig at Jim Stärk er kommet for å bli. Allerede etter to plateutgivelser har Stokke&Co. opparbeidet en solid låtkatalog, og fortsatt virker de skrubbsultne på strekke seg mye lengre.

Rockefeller er ennå for stort til at bandet klarer å knytte kontakt med de bakerste rekkene i salen, men med litt trening og erfaring kommer de garantert til å klare seg bedre. I den anledning ønsker jeg å gi et første tips til Einar Stokke: Ta av deg den svenskekule capsen du bruker. Folk vil se øynene dine!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Magnetisk smittende fra Magnet

(08.01.23) En av våre mest sofistikerte låtskrivere er tilbake.


Vinnerne av Spellemannprisen 2007

(03.02.08) Hellbillies og Madcon stakk av med to priser hver under prisutdelingen lørdag kveld. En velfortjent pris gikk også til Robert Burås sitt My Midnight Creeps i kategorien "Rock".


Magnet: The Simple Life

(27.03.07) Strengt tatt kjemper han bare med seg sjøl. Dette innebærer ikke at det ikke fins andre norske artister som lager gode plater. Det betyr bare at Even "Magnet" Johansen har funnet sin egen nisje; ingen andre låter som han. Dette til tross, lager han musikk for det brede pop-publikumet. Slikt kalles kunst.


Magneten i storform!

(08.08.04) Magnets liveopptredener har en lei tendens til å svinge kraftig i kvalitet. Men på Rockefeller fredag kveld viste han seg fra sin aller beste side. Og da synger og spiller han med en artistisk overbevisning ingen kan svare for i moderne norsk rockehistorie, - kanskje med unntak av Thomas Dybdahl og hovedmedlem i Mannskoret som dukket opp halvveis uti konserten, nemlig Prepple Houmb og hans Dum Dum Boys.


Prepple og Magnet på samme scene!

(05.08.04) Fredag kveld er Even "Magnet" Johansen nok en gang tilbake på Rockeller. Denne gangen med Mannskoret i ryggen, der blant andre Prepple Houmb, Kjartan Kristiansen, Atle Antonsen og Knut Akselsen har fast plass i rekkene.


Magnet: Bergens mest romantiske musiker?

(30.04.04) (Bergen/PULS): Han gjorde rent bord på hjemmebane og hadde publikum på sin side hele tiden. Et fullt Logen viste respekt for kunstneren Magnet.


Magnetiske popsongar

(25.09.03) (Bergen/PULS): Det er ikke lenger noen tvil. Even Johansen aka Magnet tilhører det absolutt øverste sjiktet av singer/songwritere vi har om dagen. Konserten i Bergen var både magisk og fengslende.


Magnet utsatt for sensur i USA

(23.05.01) Libido-vokalist Even Johansens soloprosjekt Magnet er blitt offer for sensur på amerikanske radiostasjoner. Låta "Where Happieness Lives" fra fjorårsalbumet Quiet & Still inneholder nemlig ordet Fuck, og er blitt erstatta med et pip på CD-kopier distributøren har sendt ut til radioene.


- Clap for me, London...

(17.05.01) (London/PULS): Water Rats, et gammelt teater i Kings Cross , er hjemsøkt av nordmenn i kveld. Skarrende bergens "r"-er skjærer gjennom surret av stemmer fra den 100-talls sterke folkemengden. De har kommet hit i kveld for å se sine gamle venner Libido spille noe som kan karakteriseres som en comeback-konsert. Den som ber publikum slå håndflatene sammen i takt med Jørgens trommer er vokalisten Even, først på engelsk, så mer passende, ettersom 80% i salen tydeligvis er landsmenn, mumlende på norsk: "Klapp for meg då....." Og Even ser så feberaktig sliten og skjønn ut at vi gjør som han befaler - og klapper.


Cato Salsa imponerte

(25.02.01) (Tromsø/PULS): Denne kvelden ble tilbrakt på Driv i lag med et igjen varierende antall publikummere. Bandene i kveld var Magnet, St.Thomas and The Magic Club, Lorenzo, 5:56, Cato Salsa Experience og Floora. Uheldigvis fikk jeg ikke med meg Floora, men de jeg i ettertid pratet med sa at det var veldig kult.


Magnet: Quiet and Still

(22.11.00) Even Johansen, kjent fra band som Libido og Chocolate Overdose, har her gjort noe så vågalt som å gi ut et solo-album, hvor vedkommende spiller alle instrumenter, såvel som å ha produsert hele innspillingen. Gaper han litt for høyt her? Nja, det kan vel diskuteres.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.