Scott Hamilton: Jazz Signatures

47 år gamle Scott Hamilton bestemte seg som tenåring for hva han skulle bruke sitt profesjonelle liv til. Det skulle tilegnes noe så utrendy som musikken de store tenoristene serverte verden på 40- og 50-tallet og som for enkelhets skyld kan kalles mainstream. Det har han holdt fast ved fram til i dag, og du verden så bra at det finnes slike musikanter som tar vare på denne tradisjonen også - på tvers av alle trender.


Det var mange som lurte på hvorfor unggutten Scott Hamilton valgte den ruta han valgte. Ikke bare spilte han slik som de gjorde i tiåret etter krigen - han både kledde seg og "så" sånn ut også. Forklaringa var egentlig såre enkel:

Dette var musikken som snakka til unge Hamilton, slik har det vært siden og noe forteller meg at det kommer det til å bli resten av hans karriere også. Når vi snakker om storheter fra denne epoken, dreier det seg om unike tenorister som Ben Webster, Coleman Hawkins, Lester Young, Bud Freeman og Chu Berry, musikere unggutten Scott lytta uhemma mye til, faktisk før han begynte å spille tenorsaksofon sjøl. Seinere fulgte andre stilskapere som Gene Ammons, Illinois Jacquet og Paul Gonsalves og, i "voksen" alder, Stan Getz og Zoot Sims. Dette er ingen snau forbilde-liste, men Scott Hamilton har forvalta arva på mesterlig vis; tatt med seg litt av alle og skapt sitt eget uttrykk.

Det er ikke noe fiffel med Scott Hamilton. Han spiller det han synes om, og gjør det på en uforfalska og ujålete måte. Det eneste virkelige kriteriet som gjelder er at det skal swinge - og det gjør det, i alle slags tempi. På sett og vis er dette uttrykket tidløst, og har vist seg å tåle både den ene og den andre nye sjangeren - mainstream-jazzen med røtter i swing-epoken og med klare forgreininger til bebop har overlevd og vel så det - mye takket være Scott Hamilton og andre likesinna. Her hjemme har Hamilton bl.a. fått en meget verdig arvtaker i Bodil Niska, som på ingen måte legger skjul på sin begeistring for amerikaneren, som store deler av året er bosatt i England.

Det at han tilbringer deler av sin tid på begge sider av Atlanterhavet, er nok sikkert en del av grunnen til at bandet hans består av folk fra begge sider. På piano har han med seg den amerikanske veteranen John Bunch med fartstid fra bl.a. storbandene til Woody Herman, Benny Goodman, Maynard Ferguson og Buddy Rich og samarbeid med Hamiltons forbilder Sims og Al Cohn. Skjæret litt lenger vest er utmerka representert av trommeslageren Steve Brown og bassisten Dave Green - to av denne verdensdelens aller ypperste udi det akustiske jazzfaget.

Repertoaret er enkelt og greit henta fra komponister som Hamilton setter veldig høyt - låter han har spilt mye live opp gjennom årene, men som han nødvendigvis ikke har spilt inn tidligere. Det betyr bl.a. Billy Strayhorns "Raincheck", Dave Brubecks "In Your Own Sweet Way", Fats Wallers klassiker "Jitterbug Waltz" og Tadd Damerons "If You Could See Me Now", samt en hel del relativt ukjent stoff.

Om det går sakte, fort eller i medium tempo, spiller ikke så stor rolle - her swinger det fra start til mål. Scott Hamilton er en av de viktigste tradisjonsbærerne av et tidløst uttrykk, og forteller oss nok en gang på framifrå vis at han ikke har tenkt å svikte sitt lodd i livet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Evanescence: The Open Door

(04.10.06) Spekulativt kommers? Eller er det bare rett og slett slik musikk de innerst inne vil lage?


Scott Hamilton: Ballad Essentials

(25.04.00) Den 45 år gamle amerikanske tenorsaxofonisten Scott Hamilton tok på seg oppgaven å videreføre arven etter storheter som Lester Young, Stan Getz og Zoot Sims helt fra han etablerte seg på den internasjonale scenen på midten av 70-tallet. Han har vært tro mot sine idealer siden den gang, og her får vi tolv vakre eksempler på hans evner som balladetolker.


Zoot Sims with Special Guest Scott Hamilton: It Had To Be You

(11.04.00) Den amerikanske tenorsaxofonisten Zoot Sims (1925-1985) var en av de virkelig sentrale forlengerne av tradisjonen stilskaperen Lester Young etablerte. Da Sims gikk bort sto en ung landsmann av han klar til å ta over, nemlig Scott Hamilton. Noen få ganger rakk de å spille sammen før Sims gikk ut av tiden, men ikke før Bjørn Petersen i norske Gemini Records fikk tak i dette opptaket og fikk rettighetene til å gi det ut, har de vært å finne sammen på plate.


Scott Hamilton & Friends: Blues, Bop & Ballads

(03.11.99) Tenorsaxofonisten Scott Hamilton var en fremmed fugl da han dukka opp på slutten av 70-tallet. I motsetning til ”alle” sine samtidige gikk han helt tilbake til Don Byas, Ben Webster og ikke minst Coleman Hawkins for å finne sitt ideal. I dag har Hamilton på mange måter danna skole.


En lun aften med Draumir

(28.09.25) Orkesterlederen snakker om å være i ei boble; alt det andre, det rare, det er utafor. Og ja – sånn føles det vel å være på konsert med Draumir. Du kan glemme alt det rare, og bare nyte musikken.


Kim Ljung - mannen som aldri gjør feil

(27.09.25) Lydbildet er massivt. Ikke musikk å gjøre hagearbeid til. Skitbra.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!