Vidar Busk: Venus, Texas

Vidar Busk tar et langt musikalsk skritt til siden på sin nye CD. Han er nå for meg en helt ny artist med et musikalsk uttrykk jeg knapt kan huske å ha hørt tidligere. Jeg hører Frank Zappa, jeg hører The Beatles, jeg hører Michael Jackson-funk, jeg hører Santana (ca Abraxas), jeg hører moderne drum'n'bass - og jeg hører Vidar Busk. Denne lytteren hadde hørt rykter om nye sprell, men jeg innrømmer at jeg ble tatt grundig på senga.


Med seg i studio har Busk hatt Anders Engen på trommer og Audun Erlien på bass. Den oppsiktsvekkende og idérike produksjonen har Anders Engen stått for. Slepent, avslappet og selvfølgelig synger Vidar Busk seg gjennom CDens ti låter, hvorav seks er originaler.

Her er det ikke noe igjen av bluesmannen Vidar Busk slik vi kjenner fra før. Her er ingen hylende elektriske gitarer. Gitaren er ikke engang det viktigste instrumentet - unntatt på CDens siste låt. Det er groove, det er mørke stemninger med lydtepper av strykere og edruelig bruk av effekter an mass oppå kompet. Det er masse perkusjon og tung bass. Busk spiller for det meste akustisk gitar der det er tilløp til vanlig gitarspilling.

Dette er nok uvante lyder for mange av Vidar Busks tradisjonelle fans. Noen av de mest puritanske vil sannsynligvis falle fra. Busk er ute på et musikalsk marked med større konkurranse nå, men samtidig er dette markedet mye større enn bluesmarkedet og nye fans vil garantert strømme til.

Det starter ganske funky med tittelkuttet. Frank Zappa svever over åpningen før messende sang over et tungt og mørkt groove tar over. Melodien vokser etter gjenntatte høringer. Låta rundes av med strykeorkester. "Drive On" er neste låt ut og vi kjenner igjen den udødelige Bo Diddley-rytmen. Slepen melodi og fin akustisk gitarsolo. Denne lytterens tanker går innimellom i retning Ry Cooder.

"Goodnight Moon" - en for meg ukjent coverlåt - har tung bass og er en rolig sak. Melodien vokser også her, men denne er litt i lengste laget. "Bubblin" leder tankene til Michael Jackson, men dette er mye coolere. Funky så det holder. Elektrisk gitar blandet med teppe av strykere.

"Spooky" er backingen over i Santana-land. Denne ble første gang innspilt i 1968 med softrockerne Classics IV fra Atlanta og kom dengang høyt på Billboardlista. Den tunge bassen spiller rytmiske figurer som tiltrekker seg oppmerksomheten så man nesten ikke merker at neste låt starter.

"Heart Broke" heter den og har en litt mer tradisjonell vers/refreng oppbygging. Denne gjorde Vidar Busk sammen med Love Junkies for en del år siden, da i et helt annet arrangement.

John Fogertys "A Hundred And Ten In The Shade" har her, foruten å ha fått ny tittel "Way Down" blitt omgjort til en mørk og sakte soulballade. En helt ny låt er det blitt. Skulle likt og høre Fogertys første reaksjon hvis han hører denne.

"U & I" er en meget tung og sakte låt der diverse perkusjon kommer inn etter hvert. Akustisk gitar og teppe av lyd mellom sangen og groovet. "Jam Rap" fortsetter litt i samme stemning, men med flere detaljer i lydbildet. Elektrisk gitar på slutten.

CDen avsluttes med den ni minutter lange og sterkt omarrangerte "If I Had The Power", skrevet av Johnny «Guitar» Watson i 1973. Også denne med blytung bass og perkusjon. Sylskarp elektrisk gitar oppå et teppe av strykere.

Alle låtene er ikke like spreke og stemningen kunne med fordel vært mer variert, men tidvis er det faktisk ganske så glimrende popmusikk som trer fram etter gjenntatte høringer. Dette er det mest overraskende som har skjedd på musikkfronten i Norge så langt i dette årtusenet og det blir spennende å følge Vidar Busk videre.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nå mener Vidar Busk alvor!

(05.09.21) Jeg kunne begynt denne anmeldelsen omtrent sånn: På med danseskoa, folkens! Vidar Busk spiller opp til dans! Han gjør dét også, men en slik beskrivelse blir feil. For dette albumet byr på så mye mer - selv om det åpner omtrent som «Atomic Swing» fra 2005. Bånn pinne! Blues og rock ‘n’ roll med orgel og solid blåserrekke! Brian Setzer! Full fyr på dansegulvet!


Bildespesial: Magnus Berg Trio + Vidar Busk på Mini-Månefestivalen

(26.07.20) Det ble en fin blanding av blues, rock, soul og americana da gitarfantomene Magnus Berg og Vidar Busk delte scenen på Gamlebyen Kulturhus i Fredrikstad.


Bluesskjema med mye attåt

(15.07.08) Vidar Busk og de unge bluesmusikerne i Red Hot leverte en gnistrende konsert på en regntung mandagsnatt i Molde. Gode musikere i eminent samspill gjorde blueskvelden langt fra trist.


Vidar Busk: Jookbox Charade

(09.06.07) Tenk å kunne se seg i speilet hver morgen, og med all mulig rett kunne si: Jeg er landets mest uforutsigbare musiker. Vidar Busk er så bra at det ikke er til å tru!


Vidar Busk: Starfish

(02.12.05) Vidar Busk er så uforutsigbar i all sin kreativitet at han nå mer og mer framstår som en norsk Beck. Du veit aldri helt hvor du har han. Det eneste du med sikkerhet veit, er at du får kvalitet, kvalitet, kvalitet.


Kid og Busk til Vossajazz

(16.03.05) Bjørn Berge har ifølge arrangørene måttet melde forfall til årets Vossajazz "grunna ei turnérute som til slutt ikkje gjekk opp" - hva nå det skal bety. Inn fra venstre: Vidar Busk og Kid Andersen.


Vidar Busk & His True Believers: Atomic Swing

(06.10.99) OK: Brian Setzer ville med henrykkelse brukket begge henda for å fått kloa i en uinnspilt ”Red Lipstick”! Den er skrevet av Vidar Busk, R.C. Finnegan og Petter Baarli, og er det tøffeste stykke swing/rock’n’roll jeg noensinne har hørt!


Busk er klar med "Atomic Swing"

(23.09.99) 4. oktober er som meldt datoen for den nye rock’n’roll-skiva til Paul McCartney. Men det samme publikum har en norsk godbit i vente samme dag: Vidar Busk And His True Believers. Hans tredje album er ferdig innspilt og mixa.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.