Jaga Jazzist: A Livingroom Hush
Vi vet det kan skje mye rart når ungdom treffes i både lyse og mørke rom - så også i Tønsberg. Det som selvsagt kunne sklidd fullstendig ut da rundt 10 stykker møttes i all hemmelighet for å se jazzfilmer og høre på plater for noen år siden, blei tatt tak i før oppsøkende virksomhet måtte kontaktes. Noen ga de 10 en bråte instrumenter før speideren tok dem, og før noen visste ordet av det var Jaga Jazzist et faktum. Nå er det mye mer enn et faktum - det er et meget heftig og originalt band.
Både kvaliteten og kvantiten på det som skjer i norsk jazzliv og diverse grenseland er forbausende høy. I alle mulige slags formater dukker det opp spennende konstellasjoner, men de store banda er - høyst sannsynlig av praktiske årsaker - i klart mindretall. Derfor er det ekstra hyggelig å slå fast at vennegjengen Jaga Jazzist nå er inne i sitt sjuende år, at de er bedre enn noen gang, og at de nå blir lansert av ett av de store selskapene med både muskler og penger. (Så gjenstår å se om de er villige til å bruke begge deler.)
Det hersker overhodet ingen tvil om at det er mange gode grunner til å satse på denne vennegjengen. Musikken er potent, annerledes og spennende og dessuten er det bortimot umulig å sette Jaga Jazzist i bås - det vil si at det er lov for folk som bekjenner seg til en hel rekke musikalske religioner å like dem. Slik var det ikke for bare noen få år siden og vi ska tacka livet for at enkelte grenser er i ferd med å bli viska ut.
Dette er Jaga Jazzists tredje album, og sammen med bandets heftige liveopptredener har det ført til at de har fått et stort - alt tatt i betraktning - publikum. Mulighetene for at "menigheta" blir enda større etter at "A Livingroom Hush" har sett dagens lys, bør være store.
Årsakene er mange, men den viktigste er at Jaga Jazzist låter hippere enn noen gang. De har uhemma henta inspirasjon fra jazzens moderne storheter, popmusikkens beste låtsmeder samt i stadig større grad tatt i bruk sløye programmeringsteknikker og muligheter. Det at de har dratt til Bergen for å benytte seg av kvalitetene til produsent Jørgen Træen, dokumentert gjennom samarbeidet med bl.a. Sister Sonny og Tweeterfriendly Music, har på alle vis tilført Jaga Jazzist nye ideer og nye "farger".
Når så bandet er i besittelse av noen av de aller mest oppegående av de unge solistene kongeriket har frambrakt de seineste åra, bl.a. trompeteren Mathias Eick, saxofonistene og klarinettistene Lars Horntveth og Jørgen Munkeby - de to sistnevnte også bandets viktigste komponister - og keyboardisten Morten Qvenild, så fører det til at dødpunktene underveis ikke er plagsomt mange.
Instrumental-pop har enkelte kalt musikken til Jaga Jazzist. Gjerne for meg, men hvis noen påstår at jazzelementet ikke er sentralt og sterkt framtredende, så utfordrer jeg gjerne vedkommende til duell ved soloppgang hvor som helst, når som helst. Uansett hva man kaller musikken: Jaga Jazzist har potensiale til å nå mange med brygget sitt.
Del på Facebook | Del på Bluesky